תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

גברים ממאדים ונשים מנגה? מחקר חדש מפריך את הסטיגמה

גברים ממאדים ונשים מנגה? מחקר חדש מפריך את הסטיגמה

ספיר קינן

אחת ההנחות הסמויות על בסיסן החברה שלנו בנויה היא שניתן לחלק את האנשים סביבנו לשתי קטגוריות מגדריות – נשים וגברים. בהתאמה, ישנה ציפייה שיהיה קשר ישיר בין המין הביולוגי בו נולדנו לבין הזהות המגדרית שלנו, כלומר, שתינוקות אשר נולדו כזכרים יתחברו לזהותם הגברית, בעוד שנקבות יתחברו לזהותן הנשית.

ההנחה הזו באה לידי ביטוי גם בהמשך החיים, כאשר מצופה מילדות ונשים להתנהג באופן "נשי", מילדים וגברים להתנהג באופן "גברי". עם זאת, ישנם אנשים אשר מרגישים כי זהותם המגדרית אינה תואמת למין הביולוגי שלהם, תופעה הנקראת דיספוריה מגדרית. תחושה זו עשויה לעורר באדם מצוקה רבה, בעיקר אל מול הציפייה מצד סביבתו שינהג באופן התואם את המגדר שנקבע לו בלידתו. תופעה זו אף נחשבת מבחינה רפואית להפרעה נפשית. עם זאת, מחקר ישראלי חדש מציע כי תחושה זו הינה נפוצה הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב ואין בהכרח מעידה על הפרעה, שכן אנשים רבים מדווחים על מידה משתנה של הסכמה עם זהותם המגדרית.

במחקר שפורסם באוקטובר 2018, השתמשו החוקרים בשאלון שהופץ באינטרנט ל-4700 גברים ונשים אשר אינם חשים שישנו פער בין מינם הביולוגי לזהותם המגדרית. השאלון כלל שאלות אודות היבטים שונים של הנוגעים לזהות, אשר הופנו בעבר רק לטרנסג'נדרים (אנשים המדווחים על חוסר התאמה משמעותי בין הזהות המגדרית למין הביולוגי שלהם). באופן זה, אחת ממטרות המחקר הייתה לבחון האם גם בקרב גברים ונשים שאינם מדווחים על קונפליקט בזהות המגדרית שלהם, הופיעו רצונות מנוגדים וספקות ביחס למגדר עמו הם מזדהים. כך למשל, הנבדקים נשאלו על רצונם להשתייך למגדר האחר (למשל, של גבר המעוניין להשתייך למגדר הנשי), ועל התדירות בה כל אחד/ת חש/ה כמו גבר, כמו אישה, כמו שניהם או כמו אף אחד מהם. בנוסף, הנבדקים נשאלו על היבטים מגוונים של זהותם המינית ומידת המשיכה שלהם לכל אחד מהמינים.

החוקרים מצאו מגוון רחב ומפתיע של חוויות מגדריות בקרב הנבדקים, אשר כזכור, נלקחו מכלל האוכלוסייה. על אף שרוב הנבדקים חוו את עצמם לרוב באופן התואם את המגדר שהוקצה להם בלידתם, רבים דיווחו על מידה מסוימת של חוסר שביעות רצון או התאמה בקשר לזהותם המגדרית. כך למשל, 39% מהנבדקים דיווחו על רצון שעלה בהם בעבר להשתייך למגדר שונה, ואף שהרגישו לעיתים כאילו היו בני המגדר האחר. זאת ועוד, 35% מהנבדקים דיווחו על רצון שיהיה להם את הגוף של המין האחר. ממצאים אלו, כך טוענים החוקרים, מערערים על התפיסה הרווחת לפיה הרצונות, ההתנהגויות והחוויות שלנו תואמות לאלו של קטגוריה אחת בלבד – גברים או נשים.

על הכותבת – ספיר קינן

ספיר קינן הינה דוקטורנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת בן-גוריון. מחקרה מתמקד בתחומי המגדר והמיניות.

מקור:

Jacobson, R., & Joel, D. (2018). An exploration of the relations between self-reported gender identity and sexual orientation in an online sample of cisgender individuals. Archives of sexual behavior, 1-20.‏

תחומי מומחיות:
טיפול נפשי

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך