תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

שומרים על שלום בית: חוות דעת פסיכיאטרית למניעת סכסוכי ירושה

שומרים על שלום בית: חוות דעת פסיכיאטרית למניעת סכסוכי ירושה

אילן טל

המלך ליר, גיבור המחזה המפורסם שכתב שייקספיר, מחליט לחלק את רכושו בין שלושת בנותיו בעודו בחיים כדי להמנע מסכסוכי ירושה לאחר מותו. החלוקה אמורה להתבצע בהתאם למידת האהבה שתביע כל אחת מהבנות לאביה, אך קורדליה, ביתו הצעירה של ליר, מסרבת לומר דברי חנופה ומצהירה כי אין מילים בפיה להביע את אהבתה. ליר הנעלב מנשל אותה מהירושה ובכך נפתחת שרשרת טראגית של סכסוכים פוליטיים ומאבקי רכוש ואדמות, המסתיימת באובדן שפיותו של ליר ומותה של קורדליה.
'המלך ליר' נכתב אמנם בשנת 1605, אך חלוקת רכוש ועריכת צוואה נותרה נושא רגיש אשר מעורר מחלוקות וסכסוכים כבדים גם בימינו. ד"ר אילן טל, פסיכיאטר, מנהל מרכז ד"ר טל, מסביר מהי חוות דעת פסיכיאטרית וכיצד היא מסייעת במניעת סכסוכי ירושה.

מה היא חוות דעת פסיכיאטרית?

מוות וכסף הם נושאים רגישים ורגשיים והתמודדות עם כתיבת הצוואה וביצועה מערבת את שניהם. כמו כן, מותו של אדם מביא פעמים רבות את קרוביו לבחינת טיב יחסיהם עמו ועשוי לעורר תחושות כאשמה, החמצה, כאב ואף קנאה בבני משפחה שיחסיהם עם הנפטר היו טובים יותר. לאור עובדות אלו, לא קשה להבין מדוע עשויה פתיחת הצוואה להביא למחלוקות וסכסוכים קשים.
לדבריו של ד"ר אילן טל, עשויים הקשיים והמחלוקות להחמיר כאשר הדיון בצוואה מגיע לבית המשפט: "צוואה היא מסמך משפטי אשר צריך להיערך בנוכחות עורך דין או עדים ונחשבת לחוקית רק כאשר כותב הצוואה מבין מהי משמעותה. מאחר שכך, לא פעם מגיעים לבית משפט קרובי משפחה אשר טוענים כי הצוואה אינה תקפה מאחר והנפטר לא היה כשיר מבחינה נפשית בעת כתיבתה. כדי למנוע מקרים מסוג זה ניתן לערוך חוות דעת פסיכיאטרית אשר קובעת את כשירותו של האדם לכתב את הצוואה. קיומה של חוות הדעת הפסיכיאטרית מקשה על ערעור תוקף הצוואה ומגדיל את הסיכוי שהצוואה תבטא את רצונו וכוונתו המקוריים של האדם. הערעור על כשירותו של אדם להכנת צוואה עשוי לבוא על רקע קשיים רגשיים ונפשיים ולכן מומלץ לקבל חוות דעת פסיכיאטרית כאשר גילו של עורך הצוואה הוא למעלה מ-65 וכאשר הוא סובל/סבל בעבר מקשיים נפשיים או רגשיים".

מתי וכיצד נערכת חוות דעת פסיכיאטרית לכשירות כתיבת צוואה?

ליאונה הלמסלי, מיליונרית אמריקאית בעלת רשת מלונות, הורישה כ-12 מיליון דולר לכלבתה בעוד שלשניים מנכדיה לא הורישה דבר; בני הזוג ג'יל הורישו למעלה משני מיליון פאונד ל'צער בעלי חיים' ולא הורישו דבר לביתם היחידה שטיפלה בהם במסירות במשך שנים ארוכות.
מקרים אלו, יוצאי דופן ככל שיהיו, מעוררים תהיות לגבי תהליך כתיבת הצוואה. לדבריו של ד"ר טל, מקור הצורך בחוות דעת פסיכיאטרית הוא קיומם של מצבים בהם נתון האדם להשפעה חיצונית שמצבו הנפשי אינו מאפשר לו להתנגד לה: "הפרעות נפשיות ורגשיות ובלבול הנובע מהפרעות הקשורות בזקנה עשויים להפוך את האדם למאוד פגיע ללחץ חיצוני. מטפלים וקרובי משפחה עשויים לנצל את חוסר האונים הנובע מהמצב הנפשי ולהטות את הצוואה לטובתם. לדוגמא, מטפל סיעודי מסור עשוי לגרום לקשיש מבולבל להוריש לו את כל רכושו רק מאחר והוא מתנהג אליו בנעימות ומבקש ממנו לעשות כך".

ד"ר טל מצביע על מספר מצבים מרכזיים בהם עשוי המצב הנפשי להשפיע על היכולת לכתב צוואה: "עם הגיל אנו רואים ירידה טבעית ונורמטיבית ביכולות קוגניטיביות כזיכרון ושמירה על קשב וריכוז. מצב זה אינו מפריע ליכולת לכתב צוואה אך המצב שונה כאשר מדובר בהפרעות דמנטיות הפוגעות באופן משמעותי ביכולת ההתמצאות ובזיכרון לטווח הקצר (כלומר, אדם דמנטי יכול לזכור את בר המצווה שלו בפרטי פרטים, אך להתקשות לזכור מה אכל בערב שלפני).
קשיים אלו בהתמצאות ובזיכרון עשויים להשפיע באופן קיצוני על היכולת לכתב צוואה המשקפת את רצונו האמיתי של האדם: אדם דמנטי עשוי להתקשות לזהות את ילדיו ולבלבל בינם לבין אנשים אחרים ובהתאם להוריש את הכסף דווקא לאדם זר או מטפל אקראי. הפגיעה בזיכרון עשויה להביא להתפתחות "זיכרונות משלימים" אשר נועדים למלא את החורים בזיכרון, אך לעיתים לובשים אופי פרנואידי. לדוגמא, אישה שאינה זוכרת היכן הניחה את הטבעת שלה לאחר שביתה ביקרה אותה עשויה להאשים את הבת בגניבה ואמונה זו תשפיע על חלוקת הרכוש בצוואה. כמו כן, מצב זה של בלבול מקשה על האדם להבין מי עומד מולו ומה תפקידו וכך קל יותר להשפיע וללחוץ עליו".
מלבד להשפעות הדמנציה, עשוי כושר השיפוט להפגע בעקבות המצב הנפשי: "סכיזופרניה, למשל", מסבר ד"ר טל, "עלולה להתבטא בהפרעות בתפיסה וחשיבה פרנואידית ואילו דיכאון מגביר את הרגישות ועשוי לערפל את השיפוט- הסבל הנפשי צובע גם את מערכות היחסים באור שלילי ועשוי "להשכיח" שנים של יחסים קרובים ואוהבים. כמובן שלא כל אדם הסובל מהפרעה נפשית אינו כשיר לכתב צוואה, אך חוות דעת פסיכיאטרית מקטינה את הסיכון לשימוש לרעה במצב הנפשי על ידי יורש בלתי מרוצה".

עריכת חוות הדעת הפסיכיאטרית היא הליך קצר (בדרך כלל פגישה יחידה) אשר כולל בדיקה קוגניטבית ובחינה כי חלוקת הרכוש נעשית על פי קריטריונים מקובלים. "הבדיקה הקוגניטיבית נועדה לקבוע כי האדם מעריך נכון את נכסיו ומבין את משמעות החלטותיו", אומר ד"ר טל. "מעבר לכך, אנו בודקים את הסיבות לחלוקת הרכוש- האם אדם בוחר להוריש סכום כסף גדול למטפלו עקב הקשר ההדוק ביניהם ואכזבה ממשית מילדיו, או מאחר והוא מבולבל ו'המטפל נורא נחמד'? האם חלוקת רכוש לא שוויונית בין הילדים נובעת מכך שאחד מהם טיפול יותר באביו או מלחץ שמפעיל אח אחר? לשם כך, קביעת כשירותו של האדם נערכת בנוכחות עובדת סוציאלית כאשר מידע רב ככל האפשר נאסף על היחסים המשפחתיים ועל מצבו הבריאותי והנפשי של כותב הצוואה. במקרים בהם חלוקת הרכוש אינה שוויונית ניתן לעיתים לגשר בין בני המשפחה ולמנוע מריבות שלאחר הירושה; במידה והאדם כשיר נפשית לקבל החלטה שאינה שומרת על שוויון, תאפשר חוות הדעת הפסיכיאטרית שמירה על רצונו".

אתר מרכז ד"ר טל: www.drtal.co.il

ביבליוגרפיה

1. The Last Will and Testament and the psychiatrist, Feuerstein, Coric, Morgan, Temporini, Fortunati & Southwick, Psychiatry. Vol 3(5) May 2006, 18-29.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכיאטרי

עוד מאמרים שיעניינו אותך