תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

רוצים להישאר בריאים? תמשיכו לעבוד

רוצים להישאר בריאים? תמשיכו לעבוד

צוות בטיפולנט

סאלי היא מוליכת כלבים מקצועית. בכל יום היא צועדת עם עשרה כלבים ומוציאה אותם לטיול. היא מוציאה את הכלבים של שכניה שחלו או שאינם יכולים להוציא את כלביהם לטיול, ואו אז צועדת למקלט לכלבים עזובים וגם שם - מוציאה כלבים לטיול. 

סאלי מתנדבת כמוליכת כלבים מזה ארבעים שנים. אין לה משפחה או ילדים והיא מספרת שהיא שואבת סיפוק והנאה עמוקים מהזמן שהיא מבלה עם הכלבים. 

הדבר המפתיע ביותר בנוגע לסאלי, הוא הגיל שלה - 98.

כן, אין זו טעות. סאלי בת ה-98 מבלה שעות ארוכות מיומה בהולכת כלבים בהתנדבות. היא מספרת כי "פעמים רבות אנשים אומרים לי - 'את צריכה לנוח יותר'. זה שטויות גמורות. מה שגורם לי להמשיך להיות בריאה וחיונית הוא ההתנדבות שלי, ההקפדה על עבודה ופעילות גופנית".

מוזמנים לצפות בסאלי במהלך התנדבותה

העניין הוא שלפי מחקר חדש שבחן למעלה מ-13,200 בני הגיל השלישי והרביעי לאורך עשרים שנים, נראה שסאלי צודקת לגמרי. החוקרים מצאו כי בני הגיל השלישי והרביעי שממשיכים לעבוד או להתנדב, נוטים להיות בריאים יותר ולהימנע ממוגבלויות. 

החוקרים שוחחו פעם בשנתיים עם כל אחד מהמשתתפים במחקר לאורך עשרים שנים, ובדקו מהו סדר היום ומה הם ההרגלים שלו או שלה. בנוסף, החוקרים שאלו את המשתתפים לגבי מצבם הבריאותי והכושר הפיזי והנפשי שלהם. הם בדקו האם הנבדקים סובלים מבעיות רפואיות כגון סרטן, יתר לחץ דם או סכרת, לגבי מחלות נפשיות כגון דיכאון, וכן לגבי הכושר הגופני, בשאלות כמו כמה קומות של מדרגות את/ה יכול/ה לעלות מבלי להתנשם? 

החוקרים גילו כי אנשים שהתנדבו או עבדו, היו בדרך כלל בריאים יותר, סבלו פחות ממגבלות גופניות ונטו להיות בכושר גופני טוב יותר. הם גם סבלו פחות מקשיים נפשיים.

גם קשישים שסבלו ממחלות כרוניות, אך המשיכו להתנדב או לעבוד, סבלו פחות מכאבים והיו פחות מוגבלים מאשר קשישים במצב דומה להם, שלא עבדו או התנדבו.

החוקרים ממליצים, כחלק ממסקנות המחקר, לבני הגיל השלישי והרביעי, למצוא התנדבות או עבודה שחשובים להם ובהם הם מרגישים משמעותיים. הם ממליצים לבחור בעבודות או התנדבויות שלא דורשות מאמץ פיזי אדיר, כזה שלא יאפשר את המשך העשייה בגיל מבוגר יותר. על ידי התמדה בהתנדבות או עבודה בגילאים מבוגרים, מציעים החוקרים, כולנו יכולים להיות בריאים ומאושרים יותר.

מקורות

Kail, B. L., & Carr, D. C. (2016). Successful Aging in the Context of the Disablement Process: Working and Volunteering as Moderators on the Association Between Chronic Conditions and Subsequent Functional Limitations. The Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, gbw060‏

אנשי מקצוע בתחום

פסיכוגריאטריה

עוד מאמרים שיעניינו אותך