תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

עדיף כבר שישתו בבית? ממצאים חדשים על צריכת אלכוהול של מתבגרים

עדיף כבר שישתו בבית? ממצאים חדשים על צריכת אלכוהול של מתבגרים

צוות בטיפולנט

הורים רבים מאמינים כי אם יאפשרו לילדיהם המתבגרים לשתות אלכוהול בבית, תחת עיניהם המפקחות, הם יוכלו להחדיר בהם הרגלי שתייה אחראיים יותר. התומכים בגישה זו מכירים בטבע המרדני של בני הנוער, ומניחים כי אם יאסרו עליהם שתייה אלכוהול, הדבר יעורר אנטגוניזם אצל ויעודד את המתבגר/ת לשתות מאחורי גבם של ההורים. לכן, נשמעת בשנים האחרונות הטענה כי אווירה ביתית פתוחה בנוגע לאלכוהול תמנע מהמתבגר "לחפש בחוץ" הזדמנויות לשתות, אשר כידוע עלולות להסתיים בצריכת אלכוהול מופרזת עם החברים ברחוב או במסיבה.

עם זאת, מחקר חדש שנערך בינואר 2018 מציע כי תפיסה זו אינה מעוגנת במציאות. במחקר נמצא כי הורים המאפשרים לילדיהם לשתות אלכוהול עלולים לגרום ליותר נזק מאשר תועלת. החוקרים עקבו אחר כ-2000 בני נוער אוסטרליים ומשפחותיהם למשך 6 שנים, מכיתה ז' ועד לסיום י"ב. הממצאים העידו כי 81% מהמתבגרים שקיבלו אלכוהול מהוריהם דיווחו על שתייה מופרזת בסיום המחקר, זאת בהשוואה ל-62% בלבד מאלה שהשיגו אלכוהול ממקורות אחרים. אותם המתבגרים ששתו באישור הוריהם אף הראו סימנים להתמכרות עתידית ותלות באלכוהול.

אז מה עושים? חשוב לזכור כי ממצאי המחקר אינם שוללים את ההשפעה החיובית של כנות ופתיחות עם ילדינו המתבגרים. רצוי מאוד לשוחח עם בני הנוער על שתיה והסכנות הטמונות בה, אך במקביל עלינו להציג אמירה חד משמעית לפיה אלכוהול בגילם הוא מחוץ לתחום. גופם של מתבגרים אינו בשל דיו בכדי להתמודד עם אלכוהול כפי שמסוגל גופו של אדם בוגר, ושתייה במהלך תקופה קריטית זו של ההתפתחות עלולה להוביל לנזק. השקיעו בתקשורת עם המתבגר/ת, הביעו התעניינות ונסו לייצר דיאלוג המורכב משאלות פתוחות המזמינות שיחה ("מה את חושבת על...? מה אתה מרגיש לגבי זה?"). במקביל, זכרו כי התפקיד שלכם כמבוגר האחראי הוא לשרטט גבולות ברורים עבור המתבגר; נסו להדגיש זאת כאשר אתם מביעים את דעתכם על הנושא, כך שהמתבגר/ת יוכלו להבין מה מניע את החלטותיכם.

מקורות

Mattick, R. P., Clare, P. J., Aiken, A., Wadolowski, M., Hutchinson, D., Najman, J., ... & Vogl, L. (2018). Association of parental supply of alcohol with adolescent drinking, alcohol-related harms, and alcohol use disorder symptoms: a prospective cohort study. The Lancet Public Health, 3(2), e64-e71

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ להורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך