תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מה משפיע על מינון התרופות שאתה נוטל? מחקר מצביע על סיבה מפתיעה

מה משפיע על מינון התרופות שאתה נוטל? מחקר מצביע על סיבה מפתיעה

צוות בטיפולנט

קחו רגע לדמיין את הרגע הזה, שאתם חוזרים מביקור אצל הרופא על רקע איזשהי בעיה בריאותית, ובאמתחתכם תרופות שהוא המליץ לכם ליטול. מה הסבירות שאכן תיענו להמלצה הרפואית כלשונה? האם יש מצבים בהם אתם קונים תרופות ולא נוטלים אותן בסוף? או נוטלים מינון שונה ממה שהומלץ לכם? 

ישנם מגוון גורמים שמשפיעים על היענות לטיפול תרופתי ועל צריכת תרופות, ביניהם הקשר עם הרופא, מידת האמון בו, תפיסה לגבי המחלה ולגבי תרופות, אבל יש עוד גורמים מפתיעים אחרים. למשל, במחקר חדש נמצא כי השם של התרופה יכול להשפיע על הצריכה שלה!

במחקר השתתפו 70 אנשים, שקיבלו בקבוקי סירופ לטיפול ב"שפעת בטן", ונתבקשו לאמוד את כמות הסירופ הנדרשת לשבוע. נמצא כי המשתתפים נטו למזוג כמות רבה יותר כאשר שם התרופה היה קליט וקל להגייה לעומת כשהתרופה היתה פחות קליטה וקלה להגייה גם במצבים של תרופה סינתטית (15% יותר) וגם במצבים של תרופה צמחית (13% יותר). כמו כן, מהמחקר עולה כי תרופה עם שם קליט נתפסת בטוחה יותר, ותפיסת הבטיחות משפיעה על האופן בו אנו צורכים אותה.

במילים אחרות, אנו עלולים למצוא את עצמנו לוקחים החלטות חשובות על הבריאות שלנו, מבלי להיות ערים שהיבטים של שיווק ומיתוג משפיעים עלינו ומניעים אותנו לפעולה, שאינה בהכרח המיטיבית עבורנו מבחינה רפואית.

Dohle, S., & Montoya, A. K. (2017). The dark side of fluency: Fluent names increase drug dosing. Journal of Experimental Psychology: Applied, 23(3), 231.‏

אנשי מקצוע בתחום

התמודדות נפשית עם מחלה

עוד מאמרים שיעניינו אותך