תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

וורקוהוליות: האם זה משפיע על ילדיך?

וורקוהוליות: האם זה משפיע על ילדיך?

צוות בטיפולנט

אם אתה עונה להגדרה של וורקוהוליות, חישוב מהיר בוודאי יביא אותך למסקנה שאתה רואה את הקולגות שלך הרבה יותר מאשר את ילדיך. התבוננות כנה עשויה להביא אותך גם למסקנה שהמזכירה והשכן שלך זוכים ליחס קצת יותר סבלני וחייכני מאשר הילדים שלך. אבל רגע לפני שאתה ממהר להתנתק מהכתבה ולהגדיר אותה כ"עוד מסחטה של נקיפות מצפון הוריות", כדאי לעצור ולהבין יותר על הגורמים העומדים בבסיס וורקוהוליות, על השפעתה הרגשית על ילדים ועל הדרך ליצירת שיפור.

וורקוהוליות: מה זה עושה לילדים?

וורקוהוליות היא בעיה נפוצה. בשנת 2001 נמצא בסקר נערך בארה"ב כי בין 25%-30% מהנשאלים ענו להגדרה של וורקוהוליות. וורקוהוליות מוגדרת כהשקעה מוקצנת בעבודה על חשבון החיים האישיים המלווה בצורך כפייתי לעבוד- בשונה מ"סתם" עבודה קשה וממצבים כלכליים המחייבים שעות עבודה ארוכות (לקריאה מורחבת על וורקוהוליות והגורמים לה לחצו כאן). וורקוהוליות מוכרת בספרות המחקרית כבעלת השפעות שליליות כתחושת לחץ, שחיקה, פגיעות למצבי דיכאון או חרדה, תלונות על בעיות פיסיות ובעיות לב. כמו כן, היא מוכרת כבעלת השלכות שליליות על התא המשפחתי והזוגי: וורקוהוליות נמצאה כקשורה בבעיות זוגיות וקשיים בתפקוד המערכת המשפחתית (לקריאה מורחבת על השפעותיה של וורקוהוליות על הזוגיות לחצו כאן). כמו כן, בשנים האחרונות התרחבה גם ההבנה של השפעותיה השליליות של וורקוהוליות על ילדים להורים בעלי נטיית וורקוהוליות.

נתונים אלו אינם מפתיעים כאשר אנו חושבים על טבעה של וורקוהוליות : הורים בעלי נטיית וורקוהוליות הופכים פעמים רבות להורים בלתי נגישים מבחינה רגשית ואינם ממלאים תפקיד משמעותי בהתפתחותם. היבט זה מודגש במיוחד כאשר ההורה עסוק בעבודתו (הן במחשבותיו והן באמצעות הפלאפון והלפ טופ) גם כאשר הוא מבלה, כביכול, עם הילד. דפוס זה פוגם בתחושת האמון של הילד באהבת ההורה ועניינו בו ובהישגיו היומיומיים (ציור, טיפוס על מתקן) ובחלק מהמקרים אף מלמד אותו כי עליו להתאים עצמו באופן אידיאלי לצרכי ההורה כדי לזכות לתשומת ליבו החיובית.
מעבר לחסר זה בנוכחות ההורה, פעמים רבות אנשים בעלי נטיית וורקוהוליות הם אנשים עם נטיית פרפקציוניזם אותה הם משליכים גם על ילדיהם. כך, לא פעם נוצר מצב שההורה נוכח בחיי הילד בעיקר בסיטואציות בהן הוא תובע ממנו הישגים והצטיינות, ונעדר מחיי היום יום שלו. דפוס זה מביא לכך שרבים מהילדים להורים עם נטיית וורקוהוליות סובלים מדימוי עצמי נמוך ומחפשים באופן אינטנסיבי אחר אישורם והערכתם של אחרים כדי לייצר תחושת ביטחון עצמי.
היבט מדאיג נוסף של השפעת וורקוהוליות ההורה הוא ה"גנטיקה" של התופעה: ילדים נוטים להפנים ערכים של וורקוהוליות ושל פרפקציוניזם דרך הוריהם, ולהפוך לבוגרים בעלי נטיות וורקוהוליות בעצמם.
כיצד, אם כן, עוצרים את המעגל של וורקוהוליות הרסנית?

וורקוהוליות: איך מביאים לשינוי?

לפני שנציע טיפים להתמודדות עם וורקוהוליות ולשיפור הקשר עם הילדים לאורה, חשוב להדגיש: לא כל הורה שעובד שעות ארוכות הוא הורה עם בעיית וורקוהוליות ולא כל הורה עם בעיית וורקוהוליות הוא הורה שהקשר שלו עם ילדיו בעייתי. וורקוהוליות הופכת לבעיה של ממש בקשר עם הילדים כאשר היא מביאה לצמצום האינטראקציות איתם ו/או לצביעת אינטראקציות אלו בצבעים שליליים. למשל, השפעה שלילית של וורקוהוליות ניכרת במקרים בהם ההורה חוזר עצבני ועייף מיום העבודה הממושך ונוהג באופן חסר סבלנות כלפי ילדיו, או כאשר ההורה אינו מסוגל לבסס עמדה סמכותית מול ילדיו מאחר והוא נעדר מרבית שעות הערות שלהם.
מה עושים?

טיפול בבעיית הוורקוהוליות: וורקוהוליות היא בעיה אשר משפיעה בדרך כלל על מכלול תחומי חיים ולא רק על הקשר עם הילדים ולכן חשוב לטפל בה מן היסוד ולא רק באופן נקודתי. וורקוהוליות נובעת בדרך כלל מקשיים רגשיים או מקושי להתמודד עם היבטים מסוימים של החיים שמחוץ לעבודה ולכן פסיכותרפיה מסייעת פעמים רבות לבניית מיומנויות התמודדות יעילות, ההופכות את הפנייה אל וורקוהוליות למיותרת.

הגדרת זמן איכות אמיתי: הגדרת זמנים בהם ההורה פנוי לילד במאה אחוז. גם אם מדובר במפגשים קצרים יחסית כשיחה לפני השינה, משחק כדורסל פעם בשבוע או הליכה רגלית לחוג- חשוב שבמהלך זמנים אלו תשומת הלב אל הילד תהיה מלאה- כן, גם בלי פלאפון.

הפגנת נוכחות גם מהעבודה: וורקוהוליות כרוכה בדרך כלל בהיעדרויות ממושכות מהבית ולכן חשוב לשמור על קשר עם הילד גם באמצעות טלפון, הודעות SMS וכן הלאה. אלו, כמובן, אינם תחליף ל"דבר האמיתי" אך לפחות מעבירות מסר של התעניינות ועיסוק בילד גם כאשר לא נמצאים איתו פיסית.

חיזוק הקשר הזוגי: וורקוהוליות מלווה במקרים רבים בקונפליקטים זוגיים אשר באופן טבעי משפיעים גם הם על הילדים. השקעה בקשר הזוגי באמצעות חופשות, הגדרת זמן איכות או טיפול זוגי יכולה לתרום בעקיפין גם לילדים ולאיכות הקשר איתם.

גלו הבנה לחווית הילד: הילד מרבה להתלונן על געגועים ועל חוסר תשומת לב שלך? גם אם כרגע אינך יכול להיענות לו, חשוב להעביר מסר של הבנה ואמפתיה לטענותיו ולקשייו. זאת, כדי לחזק את הקשר, לייצר חוויה של הבנה והקשבה והעברת מסר לפיו הצורך של הילד בקרבה מובן ולגיטימי.

ומה לא לעשות? לפעמים האשמה על היעדרויות ממושכות מהבית מתבטאת בקניית מתנות מוגזמות, חוסר גבולות או העברת התפקידים הקשים יותר (דרישה לשיעורי בית, סידור החדר וכד') לבן הזוג השני. חשוב להימנע מהתנהלות זו אשר פוגעת בקשר של הילד עם ההורה השני וברכישת מיומנויות משמעותיות כיכולת דחיית סיפוקים, עמידה בגבולות וכן הלאה.

ביבליוגרפיה:

Robinson, B. E. (2000a). Adult children of workaholics: Clinical and empirical research with implications for family therapists. Journal of Family Psychotherapy, 11(3), 15-26
Workaholism: Addiction to work. Shifron, Rachel; Reysen, Rebekah R. The Journal of Individual Psychology, Vol 67(2), 2011, 136-146.

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך