תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

השכלה ודמנציה – מה הקשר?

השכלה ודמנציה – מה הקשר?

צוות בטיפולנט

לכאורה ככל שאוכלוסיית האנשים בגיל השלישי גדלה והחיים מתארכים, כך היו אמורים להופיע יותר מקרי דמנציה. אך חוקרים שונים בעולם מדווחים כי דווקא במדינות מפותחות, בהן חיי האדם מתארכים ואוכלוסיית הגיל השלישי גדלה, נרשם שינוי במקרי הדמנציה, כך שישנם פחות מקרים של דמנציה, והם מתרחשים בעיקר בגילאים מאוחרים יותר.

שינוי זה מגיע יחד עם נתונים ממחקרים שונים שמראים כי אימון קוגניטיבי תדיר (קריאה, פתירת תשבצים, סודוקו, משחקי קלפים הדורשים חשיבה וזיכרון וכדומה), וכן פעילות גופנית תדירה, מפחיתים את הסיכויים לחלות בדמנציה, או לפחות דוחים את התפרצות המחלה בשנים ארוכות.

נוירולוגים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת בוסטון החליטו לבדוק את התופעות הללו. ב-4 דגימות של אנשים שונים, שנלקחו לאורך 4 עשורים החוקרים העריכו את מצבם הקוגניטיבי של 5205 אנשים בני למעלה מ-60.

החוקרים מצאו שההפחתה במספר חולי הדמנציה התרחשה רק בקרב מי שסיימו את לימודיהם בתיכון לפחות. כלומר – קיומה של השכלת בסיס יכל לנבא סיכון מפוחת לדמנציה.

מקורות

Satizabal, C. L., Beiser, A. S., Chouraki, V., Chêne, G., Dufouil, C., & Seshadri, S. (2016). Incidence of dementia over three decades in the Framingham Heart Study. New England Journal of Medicine374(6), 523-532.

אנשי מקצוע בתחום

פסיכוגריאטריה

עוד מאמרים שיעניינו אותך