תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

בעיות משמעת בחופש הגדול

בעיות משמעת בחופש הגדול

צוות בטיפולנט

אם תשאלו הורים רבים, תחילת החופש הגדול היא למעשה תחילת שנת העבודה האמיתית. הילדים נמצאים שעות ארוכות בבית, מסגרות בית הספר והחוגים נסגרות והקריאה "אמא משעמם לי!!!" נשמעת בתדירות גבוהה מתמיד. על רקע זה, הורים רבים חוששים שהמשמעת והגבולות שהתעצבו לאורך השנה בעמל רב ירדו לטמיון. בכתבה זו נציע כיצד למנוע ולהתמודד עם בעיות משמעת בחופש הגדול.

בעיות משמעת בחופש הגדול

החופש הגדול אינו רק חופש מההליכה לבית הספר אלא גם חופש מקיומה של מסגרת מחייבת עם חוקים ברורים. בהתאם, עם סיום הלימודים חלה לא פעם גם התרופפות בכללי ההתנהגות הביתיים: שעת השינה הקבועה נראית לילדים רבים מיותרת כאשר אין צורך לקום מוקדם לבית הספר, הטלוויזיה נראית מפתה מתמיד בהיעדר שיעורי בית וחלק מהילדים שוכחים שכללי ההתנהגות תקפים לא רק לבית ולבית הספר אלא גם לטיולים, לבריכה או לבית של הדודה מהקיבוץ.

היבט נוסף בו סיום המסגרת הלימודית משפיע על ילדים הוא ההיבט החברתי. המסגרת החינוכית מהווה מוקד חברתי מרכזי בחיי הילד ובהיעדרו נותר חלל אשר מוביל לא פעם לשעמום, עצבנות או תסכול. תחושות אלו עשויות להיות חזקות במיוחד אצל ילדים המתמודדים עם קשיים חברתיים מאחר ועבור חלקם, בית הספר הוא ההזדמנות היחידה ליצירת קשרים בין אישיים.

למרות שינויי השגרה, מרבית הילדים אשר התנהגותם טובה לאורך השנה לא יפתחו בעיות משמעת דווקא בחופש הגדול. עם זאת, ילדים אשר התנהגותם בלתי מווסתת ביום יום יכולים להקצין את התנהגותם סביב שינוי השגרה והפסקת המסגרת הלימודית הכוללת גבולות ברורים. כלומר, החופש הגדול אינו "יוצר" בעיות משמעת אלא מדגיש בעיות משמעת קיימות. למרות זאת, הן הורים לילדים ממושמעים (בסך הכל...) והן הורים לילדים עם קשיים התנהגותיים עשויים למצא עצמם מתמודדים יותר מהרגיל עם בעיות משמעת למיניהן.

  • למטפלים בתחום הדרכת הורים >>

  • למה כדאי לתת לילדכם להשתעמם בחופש >>

בעיות משמעת- שלכם או של הילד?

בעיות משמעת נובעות במרבית המקרים מאינטראקציה בין מאפייני הילד כקשיים רגשיים וקשיי שליטה וויסות עצמי, לבין מאפייני ההורה הנוגעים להתנגדות פנימית לאימוץ עמדה סמכותית, חשש מעימות עם הילד, קושי בתסכול הילד או מניעת דברים ממנו וכן הלאה. במהלך החופש הגדול, כאשר השהות עם הילד ממושכת ואינטנסיבית יותר, והשגרה של בית ספר, שיעורים וחגים נקטעת, קשיים באינטראקציית ההורה-ילד סביב גבולות ובעיות משמעת עשויה להיות מודגשת יותר, ועל ההורה לשים לב ולהיות רגיש יותר לנושא.

מניעת והתמודדות עם בעיות משמעת בחופש הגדול- טיפים להורים

צרו מסגרות חלופיות- הקייטנות נגמרו? צרו שיתופי פעולה עם הורים של חברי הילד כך שלילד תהיה מסגרת חברתית ולכם, מדי פעם, יום חופש.

הגדירו כללי התנהגות- הגדירו ואמרו לילד באופן ברור לאיזו התנהגות אתם מצפים ממנו במקומות בילוי, טיולים וכד'. במידה והילד אינו מתנהג באופן תואם ואינו נענה להוראות, אל תהססו להפסיק את הבילוי. ילד שחווה פעם אחת הפסקה של בילוי בבריכה עקב בעיות משמעת, ייטה להיות זהיר יותר בהתנהגותו בפעם הבאה.

גלו גמישות- בדקו אילו כללים רלוונטיים לימי החופש ואילו כללים אינם רלוונטיים כדי לצמצם מאבקים על כללים שאינם קריטיים עבורכם. למשל, ניתן להגמיש את שעת השינה או את מספר שעות השימוש במחשב/טלוויזיה ולהתאימן לפעילות הילד בחופש הגדול.

תנו לילד להעסיק את עצמו- המנעו מלהפוך את עצמכם לאחראים הבלעדיים על שעות הפנאי של הילד כדי לאפשר לו ללמוד להעסיק את עצמו ולמנוע מצב בו אתם הופכים למושא הכעס והתסכול כאשר הוא משועמם.

תנו חופש גם לעצמכם- החופש הגדול והפעילות האינטנסיבית עם הילדים עשויים להיות מתישים ומורטי עצבים. לכן, חשוב לאפשר גם לעצמכם מנוחה ורגיעה, וכך, בטווח הארוך, למנוע מצב של "פתיל קצר" בו כל התנהגות של הילד מביאה לעימות ופיצוץ.

היכנסו לקריאה נוספת אודות הדרכת הורים

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך