תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד הסביבה משפיעה על הזכרונות שלנו?

כיצד הסביבה משפיעה על הזכרונות שלנו?

צוות בטיפולנט

האם הזיכרון שלנו משקף בדיוק את המציאות שחווינו? כולנו נוטים לחשוב כך, אך מסתבר שהזיכרונות שלנו מושפעים מאוד מהקונטקסט בו חווינו אותם, מהאנשים עמם חווינו את החוויה וכן מהשיח שלנו עם אנשים אודות האירוע.

חוקרי פסיכולוגיה וזיכרון מצאו כי לשיחות על אירועים ישנו מקום מרכזי בשיתוף מידע, עד כדי כך שחוקרים אלו טוענים שקהילות אנושיות יוצרות זיכרונות משותפים.

במחקר שהתפרסם במאי 2016, השתתפו 140 נבדקים שחולקו לקבוצות המורכבות מעשרה משתתפים. כל קבוצה הפכה ל"קהילה", החוקרים ביקשו מהמשתתפים לקרוא ארבעה סיפורים קצרים על דמויות דמיוניות ולאחר מכן כל משתתף התבקש להיזכר במה שיכל לגבי כל דמות. בהמשך, המשתתפים שוחחו בקצרה באינטרנט עם שלושה חברים אחרים ב"קהילה" שלהם, וחלקו את זיכרונותיהם אודות הדמויות בסיפורים. לבסוף, המשתתפים התבקשו שוב להיזכר לבדם במה שיכלו על כל דמות.

החוקרים מצאו כי משתתפים שחלקו את זיכרונותיהם עם חברים אחרים בקהילה, התחילו לזכור את הסיפורים בדרך דומה יותר לחבריהם לקהילה.

אם כך, מסתבר שהשיחות שלנו עם החברים והמשפחה שלנו משפיעות מאוד על האופן בו אנו זוכרים את האירועים שקרו לנו ולאחרים, וכי הזיכרון שלנו הופך להיות דומה יותר ויותר לזיכרונותיהם של אנשים אחרים עמם דיברנו על האירוע, גם אם חווינו אותו בצורה שונה.

מקורות

Coman, A., Momennejad, I., Drach, R. D., & Geana, A. (2016). Mnemonic convergence in social networks: The emergent properties of cognition at a collective level. Proceedings of the National Academy of Sciences, 201525569

אנשי מקצוע בתחום

טיפול קבוצתי

עוד מאמרים שיעניינו אותך