מטפלת באמנות עם ניסיון עשיר, בגישה אינטגרטיבית: דינמית, ממוקדת ודיאלקטית.
נהנית משילוב פורה בין תפקידי כמטפלת באמנות, מדריכה, מרכזת, חוקרת וכותבת.
מטפלת בילדים, נוער, ומבוגרים, וכן מדריכה הורים.
מדריכה בכירה ומרצה בכירה.
2007 - תואר שלישי בפילוסופיה -- University of Sussex, UK
נושא המחקר בטיפול באמנות:
The Experiences, Perceptions and Practices of Art Therapists in the Treatment of Aggressive Children in Educational Settings.
2000 - תואר שני בטיפול באמנות -- MCP Hahnemann University, Philadelphia, USA
1990 - טיפול באמנות -- המכללה האקדמית לחינוך, ע"ש דוד ילין, ירושלים
1985-הוראת אמנות--בית מדרש ממלכתי למורי ציור ואמנות,רמת-השרון
קורסים להתפתחות מקצועית:
טיפול דינאמי ממוקד; טיפול דינמי קצר מועד (המודל התמיכתי-פרשני); טיפול דיאדי; DBT; הדרכת הורים; ;SEE FAR CBT טיפול קצר מועד לנפגעי טראומה; טיפול בקלפים טיפוליים בגישות נרטיביות; טיפול בארגז חול; התערבויות זוגיות מעמדה אינטגרטיבית למטפלים פרטניים; ניהול אקדמי, ועוד
תחילת עבודתי כמטפלת באמנות הייתה עם ילדים בסיכון בפנימיות, במעון לנשים מוכות ועם ילדים שמתנהגים בתוקפנות בבי"ס לחינוך מיוחד.
בהמשך, הדרכתי סטודנטים ומטפלים באמצעות אמנויות, במסגרות שונות, ובמיוחד, הדרכתי וריכזתי את המטפלים באמנויות, במתי"אות יבנה וגבעתיים, במשרד החינוך.
במקביל, פיתחתי ולימדתי קורסים בתחום הטיפול באמנות, במשרד החינוך, בסמינר הקיבוצים, במכללה האקדמית ע"ש דוד ילין, ושם אף עמדתי בראש התכנית לתואר שני בטיפול באמנות.
כיום, אני ממשיכה לטפל בילדים, נוער ומבוגרים, ולהדריך מטפלים באמנויות בחולון, מדריכה ומרצה במסגרות שונות, וכן סוקרת תכניות לתואר שני בטיפול באמנות מטעם המל"ג.
תחומי העניין שלי מגוונים, ובהם ארבעה דגשים המשיקים זה לזה:
(1) האמנות בטיפול (אמנות כדרך להתבוננות פנימית של המטפל, אמנות כאמצעי להערכת מטופלים, שימוש באמנות בהתערבויות טיפוליות);
(2) האינטגרציה בין גישות פסיכולוגיות לבין הטיפול באמנות (טיפול באמנות בגישה ממוקדת, פיתוח מודל דיאלקטי, למידה מהצלחות);
(3) פיתוח מודלים להתערבות באוכלוסיות ספציפיות (טיפול בילדים ונוער, עם התמחות בילדים המתנהגים בתוקפנות; הדרכת הורים);
(4) הדרכה קלינית (הדרכה למטפלים באמנויות, הדרכה על הדרכה למדריכים בטיפול באמנויות והדרכה קלינית מבוססת אמנות).
נושאי הקורסים שפיתחתי בתחום הטיפול באמנות (אמנות כדרך להתבוננות פנימית; טיפול באמנות בגישה ממוקדת ודיאלקטית; טיפול בילדים המתנהגים בתוקפנות; טיפול באמנות במשרד החינוך; הדרכת הורים בגישה דיאלקטית; הדרכה למדריכים; הדרכה על הדרכה למדריכים; למידה מהצלחות; התפתחות ציור הילד; הערכה ואבחון).
במהלך השנים, זכיתי בפרס מטעם ג'וינט ישראל, עמיתי אשלים (2000), על פיתוח "מודל עבודה בטיפול באמנות עם ילדים בסיכון". כמו כן, קיבלתי מענק ממכון מופ"ת, לכתיבת הספר: "כל צבעי הנפש: טיפול באמנות בילדים המתנהגים בתוקפנות" (2013). הספר מציג מודל דיאלקטי, המבוסס על ממצאי מחקר, ומציע דרך אינטגרטיבית לטיפול בתוקפנות בקרב ילדים ונוער, שמשלבת התייחסות למטופל, למערכת החינוכית והמשפחתית ולמטפל עצמו.
ניסימוב-נחום, ע' (1999). שילוב גישות טיפוליות בעבודתו של המטפל באמנות. סחי"ש- סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום, 14, 99-102.
ניסימוב-נחום, ע', פרנקל, צ' וסייקס, י' (2009). למידה מהצלחות בטיפול באמצעות הבעה ויצירה. מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית, 30, 127-140.
ניסימוב-נחום, ע' (2013). כל צבעי הנפש: טיפול באמנות בילדים המתנהגים בתוקפנות. תל אביב: מופ"ת.
ניסימוב-נחום, ע' (2014). מסע (מטאפורי) בסירת מפרש. הד הגן, ב', 46-51.
ניסימוב-נחום, ע' (2017). טיפול באמנות במערכת החינוך: מודל דיאלקטי לטיפול בילדים המתנהגים בתוקפנות. בתוך ד' רגב וש' שניר (עורכים), כשהטיפול באמצעות אמנויות פוגש את מערכת החינוך בישראל: היבטים יישומיים. הוצאת אוניברסיטת חיפה.
פודקסטים:
ניסימוב-נחום, ע' (2015). 'בעיות התנהגות אצל ילדים', בתוך אמנות הטיפול, בהנחיית לימור קיסוס, אמילי סגול, אוניברסיטת חיפה. לשמיעה הקליקו כאן
ניסימוב-נחום, ע' (2023). בתוך גיקונומי, בהנחיית ראם שרמן, פרק 690. לשמיעה הקליקו כאן
ניסימוב-נחום, ע' (2013). כל צבעי הנפש: טיפול באמנות בילדים המתנהגים בתוקפנות. תל אביב: מופ"ת.
מדריכה בכירה מטעם י.ה.ת, מספר 246