גודל גופן  

דר' דן שרון

מטפל זוגי ומשפחתי מוסמך ומדריך מוסמך להדרכת מטפלים בתחום (הסמכת האגודה הישראלית...

הצטרפות לאינדקס
אנשי מקצוע

Error!

No banners matched the query


SELECT b.* FROM cms_module_banners_in_category_manager bc, cms_module_banners b WHERE bc.cat_id = 58 and bc.status = 'active' and ( bc.max_impressions = 0 or bc.max_impressions > ( select sum(impressions) from cms_module_banners_hits_and_impressions bhi where bhi.cat_id = 58 and bhi.banner_id = bc.banner_id ) ) and ( bc.never_expire = 1 or ( ( bc.from_date = '0000-00-00' and bc.to_date = '0000-00-00' ) or ( bc.from_date != '0000-00-00' and bc.to_date = '0000-00-00' and bc.from_date <= curdate() ) or ( bc.from_date = '0000-00-00' and bc.to_date != '0000-00-00' and bc.to_date >= curdate() ) or ( curdate() between bc.from_date and bc.to_date ) ) ) and bc.banner_id = b.banner_id ORDER BY RAND() LIMIT 0,1
Banner

תסמונת אספרגר - Asperger’s Disorder

ממבט ראשון הכל נראה כרגיל. ממבט שני, אפשר להבחין כי הילד אינו יוצר קשר עין ולא לגמרי מבין למה אנשים אחרים עצובים. אלמנטים אלו מאפיינים ילדים ובוגרים המאובחנים כסובלים מתסמונת אספרגר.








תסמינים קליניים

תסמונת אספרגר היא לקות תפקודית מקבוצת הפרעות ההתפתחות הנרחבות המכונות PDD (Pervasive Developmental Disorder ) ונכללת בספקטרום האוטיסטי. ההפרעה מאופיינת בליקויים בתקשורת חברתית, במגעים חברתיים, הבעת רגשות והבנת רגשותיהם של אחרים. היכולת המילולית אינה פגועה, ולעיתים טובה מהממוצע, אך חסרה היכולת לפרש רמזים, קודים, דקויות לשוניות, משמעויות נלוות והפשטה. כך, למשל, עשוי אדם עם תסמונת אספרגר לפתור משוואות מתמטיות מורכבות בעל פה, אך לא להבין בדיחות פשוטות.

כמו כן, קיימת נטייה להתעניין ולהשקיע בתחום עניין מסוים, גם אם צר ויוצא דופן, ולהגיע בו לעומק ומומחיות. אנשים עם תסמונת אספרגר יפגינו קושי להסתגל לשינויים בסביבה, ויצמדו להתנהגות נוקשה וחזרתית. סרבול מוטורי ותנועות גוף מגושמות אף הם מאפיינים שכיחים.

שכיחות ההפרעה

נאמדת בכ-36 ל- 10,000, כשהיחס הוא 10 בנים לבת אחת. ההפרעה מולדת, אך מאובחנת בד"כ בסביבות גיל 3. הקושי הרב הכרוך בקיום אינטראקציה עם הזולת ובהתמודדות עם שינויים לא צפויים בשגרה המוכרת, הופכת את האדם עם תסמונת אספרגר לפגיע לגורמי מתח רבים. מגעים חברתיים עלולים לייצר מצוקה וחרדה, שעלולה להתבטא בהתקפי זעם, או במקרים אחרים בדיכאון.

אבחנה ע"פ ה-DSM

האבחנה ניתנת כאשר -

  1. בתחום המגעים החברתיים צריכים להתקיים לפחות שניים מהליקויים הבאים:
    • ליקוי משמעותי בשימוש בתקשורת לא מילולית, כמו קשר עין, הבעות פנים, מחוות גוף.
    • כשלון ביצירת קשרי חברות תואמי גיל.
    • העדר רצון לשתף אחרים בהנאות, הישגים ותחומי עניין.
    • העדר תחושת הדדיות חברתית-רגשית.
  2. מתקיימת התנהגות סטריאוטיפית נוקשה, המתבטאת לפחות באחד מהאופנים הבאים:
    • התעסקות ממוקדת ומוגבלת בתחום עניין ספציפי, החורגת מהנורמה בעוצמתה.
    • הצמדות נוקשה לטקסים החוזרים על עצמם.
    • תנועות גופניות חזרתיות וסטראוטיפיות (לדוגמה: נפנוף ידיים או אצבעות, או תנועות מורכבות של כל הגוף).
    • עיסוק יתר מתמיד בעצמים.
  3. ההפרעה גורמת לשיבוש ניכר בתפקוד חברתי ותעסוקתי.
  4. אין עיכוב משמעותי בהתפתחות השפה, היכולות הקוגניטיביות או יכולתו של האדם לטפל בצרכיו.
  5. האבחנה תינתן כאשר התסמינים אינם חופפים הפרעה התפתחותית אחרת מתחום הפרעות הPDD   - או סכיזופרניה.

גורמים

תסמונת אספרגר הינה תסמונת מולדת, שגורמיה אינם ידועים. ממחקרי משפחות עולה השערה של בסיס גנטי טרום לידתי. משום שהתסמונת מתוארת כיום כלקות מוחית, ישנו ניסיון לאתר את האזורים המוחיים בהם היא מתרחשת.

טיפול בתסמונת אספרגר

מאחר ובעלי תסמונת אספרגר שונים זה מזה בקשייהם ויכולותיהם, יש להתאים לכל אדם טיפול התואם את רמת תפקודו. טיפולים שונים נמצאו יעילים לחיזוק  מיומנויות התקשורת ושיפור איכות החיים, ומתמקדים בדרך כלל במישור ההתנהגותי. עבור ילדים חשובה במיוחד עזרה בשילוב במערכת החינוך. השילוב יעשה תוך תמיכה ומעקב אישיים, המתמקדים בעזרה ביצירת קשרים בינאישיים, רכישת מיומנויות חברתיות,פירוש מצבים חברתיים והתאמת ההתנהגות לסיטואציה. שמירה על סדר יום ברור ועקבי תעזור להצלחת הטיפול.

טיפול  ותרגול גופני יעזרו להקל על הסרבול המוטורי, בעזרת אימונים פיזיים לשיפור הקואורדינציה הגופנית (תרגול מיומנויות של הליכה, ריצה, כתיבה, משחקי כדור, שיווי משקל ותרגילי הרפייה).

  • טיפול התנהגותי: יתמקד בהפחתת הרגלים והתנהגויות אנטי-סוציאליות, ובלימוד וחיזוק של מיומנויות חברתיות רצויות. הטיפול יעשה ע"י הדגמה, הדרכה ותרגול של מיומנויות כמו שיתוף פעולה, אי פגיעה בזולת, הבנה של רמזי תקשורת לא מילוליים, למידה של  דרכים מקובלות לבקשת עזרה והבנה של רגשות והדרכים להבעתם.

  • טיפול קוגניטיבי: רכישת הבנה של פרספקטיבות ומחשבות של הזולת, בעזרת הדרכה ומשחקי תפקידים. טיפול קוגנטיבי-התנהגותי (CBT) יעיל להפחתת אמונות שליליות לגבי עצמי ולגבי העולם, שיכולות להתגבש עקב קשיי תפקוד בשדה החברתי-תעסוקתי.

  • טיפול קבוצתי: קבוצות לשיפור ותרגול מיומנויות חברתיות, בהן ניתן לפגוש אנשים נוספים שחיים ומתפקדים עם התסמונת, להביא לקבוצה סיטואציות חברתיות מהחיים, ולקבל משוב מהקבוצה והמנחים.

  • טיפול פסיכותרפי: עשוי להתאים לאנשים בוגרים עם תסמונת אספרגר בעלי רמת תפקוד גבוהה.   הטיפול יעזור בשיפור היכולת ליצור קשר ולקשור שיחה, הרחבת טווח הביטוי האישי והרגשי, והבנה של סיטואציות חברתיות והתפקוד בהן.

  • טיפול תרופתי: התערבות תרופתית עשויה לעזור בהתמודדות עם רגשות חרדה, זעם ודיכאון, וכן בהפחתת התנהגות כפייתית אובססיבית, כאשר אלו נילווים לתסמונת האספרגר.

לקריאה מורחבת על שיטות טיפול: טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול פסיכותרפי, טיפול קבוצתי, טיפול תרופתי.

קישורים חיצוניים

אתר האינטרנט של אלו"ט (אגודה לאומית לילדים אוטיסטים):  http://www.alut.org.il

ביבליוגרפיה
  1. DSM-IV (1994) American Psychiatric Association: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition. Washington DC: American Psychiatric Press.
  2. Kaplan H.I, Sadock B.J, Grebb J.A (1998) Synopsis of psychiatry, Behavioral sciences, Clinical Psychiatry, eighth edition.
  3. Ramsay, J.R, Brodkin E.S, Cohen m. Listerud, J. Rostain, A.L Ekman, E. ( winter 2005) "BETTER STRANGERS": USING THE RELATIONSHIP IN PSYCHOTHERAPY FOR ADULT PATIENTS WITH ASPERGER SYNDROME Psychotherapy: Theory, research, practice, training; special issue
  4. אטווד, ט. (2006) תסמונת אספרגר- מדריך להורים ולאנשי מקצוע, הוצאת "אח"
  5. קומין, ו. ליץ' ג. סטיבנסון ג.(2001) תסמונת אספרגר- מדריך שימושי למורים, הוצאת "אח"
  6. האדון, מ. (2004), המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה, כינרת, זמורה-ביתן, דביר
מושגים קשורים
משבר גיל ההתבגרות‏ , תסמונת טורט‏ , הפרעות אכילה של הילדות‏ , סירוב לאכול‏ , הפרעה בוויסות החושי מהסוג האימפולסיבי‏ , העלאת גירה‏ , התעללות פיזית בילדים‏ , חרדת פרידה‏ , בולמיה‏ , ליקויים בהבנת חשבון

ראה מטפלים בתחום

עפרה לבנוני
איש/ת המקצוע הציג/ה לאתר שדות תעודות המעידות על לימודים ו/או על הסמכה ע"י רישוי ממשלתי ו/או תעודות המעידות על הסמכה ע"י איגודים מקצועיים מתאימים בנוגע למקצועו/ה. ליתר פירוט ראה/י בתקנון במלואו

עפרה לבנוני
איזור בארץ: חיפה הקריות וחוף כרמל
שפה: עברית

שמי עפרה לבנוני,עכשיו-תושבת חיפה. אני פסיכותראפיסטית מוסמכת,ומטפלת באמצעות...
לפרטים נוספים

איריס טרוינר
איש/ת המקצוע הציג/ה לאתר שדות תעודות המעידות על לימודים ו/או על הסמכה ע"י רישוי ממשלתי ו/או תעודות המעידות על הסמכה ע"י איגודים מקצועיים מתאימים בנוגע למקצועו/ה. ליתר פירוט ראה/י בתקנון במלואו

איריס טרוינר
איזור בארץ: מרכז, תל אביב וגוש דן
שפה: עברית

טיפול באומנות מאפשר ביטוי ושיחה במילים וביצירה במטרה להשיג צמיחה ושינוי. בחדר...
לפרטים נוספים

חנה ימיני
איש/ת המקצוע הציג/ה לאתר שדות תעודות המעידות על לימודים ו/או על הסמכה ע"י רישוי ממשלתי ו/או תעודות המעידות על הסמכה ע"י איגודים מקצועיים מתאימים בנוגע למקצועו/ה. ליתר פירוט ראה/י בתקנון במלואו

חנה ימיני
איזור בארץ: השרון

מטפלת באומנות ומדריכה מוסמכת מי.ה.ת. בעלת ניסיון רב בעבודה עם תינוקות, ילדים...
לפרטים נוספים

חנה פקטור
איש/ת המקצוע הציג/ה לאתר שדות תעודות המעידות על לימודים ו/או על הסמכה ע"י רישוי ממשלתי ו/או תעודות המעידות על הסמכה ע"י איגודים מקצועיים מתאימים בנוגע למקצועו/ה. ליתר פירוט ראה/י בתקנון במלואו

חנה פקטור
איזור בארץ: השפלה

פסיכולוגית קלינית וחינוכית מומחית בעלת ניסיון ציבורי ופרטי נרחב בטיפול...
לפרטים נוספים