תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר? על צמיחה פוסט טראומטית

תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר? על צמיחה פוסט טראומטית

צוות בטיפולנט

לקריאת חומרים נוספים במדריך המלא להתמודדות נפשית בזמן מלחמה

אירועים טראומטיים כמו מלחמה, פיגוע, תקיפה או תאונה הם אירועים אשר מאיימים על שלמות הגוף, הנפש, או שניהם, ויכולים לטלטל את תפיסת העולם ואת תחושת הביטחון.

לאחר אירוע טראומטי, רוב האנשים יחוו תסמינים כואבים שיכולים לכלול תחושת עצבות, חוסר חשק, חוסר תקווה, שינויים בתיאבון ובהרגלי השינה, סיוטים ופלאשבקים של האירוע. מדובר בתגובה נורמלית לטראומה, וברוב המקרים התסמינים חולפים לאחר שבועות בודדים, והאדם יחזור לתפקוד תקין בהדרגה.

בחלק מהמקרים, לאחר שהתגובה הראשונית שוככת, אנשים מופתעים לגלות שהם חווים דווקא תסמינים חיוביים. למשל, הם עשויים להרגיש שהחיים שלהם קיבלו משמעות חדשה, לחוות שיפור במערכות היחסים עם האנשים הקרובים אליהם, או לחוש שהחוסן הנפשי שלהם התחזק. תופעה זו נקראת ״צמיחה פוסט טראומטית״, ובמהלך העשורים האחרונים היא מהווה נושא חשוב בתחום המחקר והטיפול בטראומה.

בכתבה הבאה ננסה להבין מה היא צמיחה פוסט טראומטית? ומה עשוי לסייע לצמיחה פוסט טראומטית להתרחש?  

מה היא צמיחה פוסט טראומטית?

צמיחה פוסט טראומטית היא מושג אשר טבעו החוקרים האמריקאיים ריצ׳רד טדסקי ולורנס קלהון, בהתבסס על מחקריהם בתחום הטראומה. החוקרים מצאו חמישה תחומי צמיחה אשר יכולים להתקיים לאחר אירוע טראומטי:

1) זיהוי הזדמנויות חדשות בחיים

2) חיזוק מערכות יחסים משמעותיות

3) חיזוק החוסן הנפשי

4) הערכה מחודשת ועמוקה יותר לחיים

5) שינוי רוחני

לפיכך, כאשר מדברים על צמיחה פוסט טראומטית, לא מדברים רק על היכולת להתמודד עם אירוע קשה, אלא גם על התפתחות לטובה או שינוי חיובי אשר מתרחשים בעקבות האירוע.

מי בדרך כלל חווה צמיחה פוסט טראומטית?

לא כל האנשים אשר חווים אירועים טראומטיים יחוו צמיחה פוסט טראומטית. אולם, יתכן כי יפתיע אתכם לגלות כי צמיחה פוסט טראומטית מתרחשת אצל לא מעט אנשים, וההערכה היא כי בין 30% ל-70% מהאנשים אשר חוו אירוע טראומטי עשויים לחוות צמיחה פוסט טראומטית.

ישנם מספר גורמים המגדילים את הסיכוי לחוות צמיחה פוסט טראומטית, חלקם גורמים אישיותיים (למשל, נטייה לפתיחות, אופטימיות ונעימות), וחלקם גורמים סביבתיים (למשל, הימצאותם של מעגלי תמיכה חברתיים והנטייה לפנות לטיפול).

האם ניתן לעודד צמיחה פוסט טראומטית?

על אף שלא ניתן להבטיח כי צמיחה פוסט טראומטית תתרחש לאחר חוויה של אירוע טראומטי, ניתן להיעזר בטיפול על מנת לעודד אותה ולהגדיל את הסיכויים להתרחשותה.

ראשית, יש לזכור כי צמיחה פוסט טראומטית לא יכולה להתרחש מיד לאחר הטראומה, וכי תסמינים כמו עצבות, חוסר תקווה וסיוטים הם חלק נורמלי בתהליך ההחלמה מהטראומה. לכן, כבר בשלב הראשון מומלץ להיעזר בטיפול פסיכולוגי על מנת להקל על תסמינים אלו ולאפשר את עיבוד הטראומה.

עם זאת, לאחר ההתאוששות הראשונית, אפשר להיעזר במסגרת של טיפול כדי לעודד צמיחה פוסט טראומטית. למשל, בטיפול אפשר למסגר מחדש את האירוע הטראומטי, לחשוב עליו בדרכים נוספות, ולחקור יחד עם המטפל את ההשלכות והמשמעויות של האירוע בנוגע לחייו של המטופל כיום – כל אלו, תהליכים המעודדים צמיחה פוסט טראומטית.
 
בעוד שטיפול יכול לעודד צמיחה פוסט טראומטית ולסייע לאנשים לגלות את ההשפעות החיוביות אשר חבויות בהתמודדות עם טראומה, חשוב לזכור כי לא כולם חווים צמיחה פוסט טראומטית, וזה בסדר. גם בקרב אנשים שלא יחוו צמיחה פוסט טראומטית, טיפול פסיכולוגי יוכל לסייע לעבד את הטראומה, להקל על תסמינים כואבים, לאפשר חזרה לתפקוד תקין ולשפר משמעותית את איכות החיים.
 

מקורות

Tedeschi, R. G., & Calhoun, L. G. (2004). Posttraumatic growth: conceptual foundations and empirical evidence. Psychological inquiry, 15(1), 1-18

Turner, D. S., & Cox, H. (2004). Facilitating post traumatic growth. Health and quality of life outcomes, 2(1), 1-9

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במצבי משבר

עוד מאמרים שיעניינו אותך