תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

5 דרכים להפוך את העולם למקום ידידותי יותר לטרנסג'נדרים

5 דרכים להפוך את העולם למקום ידידותי יותר לטרנסג'נדרים

צוות בטיפולנט

טרנסג'נדר – במה מדובר?

טרנסג'נדר הינו מונח המתייחס לזהות מגדרית של אדם אשר אינה תואמת את המין שסומן לו או לה בעת לידתם. הקהילה הטרנסית מכילה בתוכה קבוצה מגוונת של א.נשים על הקשת המגדרית, אשר המין הביולוגי שלהם לא מתאים לתחושת המגדר ולביטוי המגדרי שלהם.ן. בתוך כך, חלק מן הא.נשים על הקשת הטרנסית יבחרו להשלים הליך רפואי של התאמה מגדרית אך לא בהכרח.

חשוב להבחין בין זהות מגדרית לנטייה מינית – נטייה מינית מתייחסת למשיכה הפיזית, הרומנטית ו/או הרגשית המתמשכת של אדם לאדם אחר, ואילו זהות מגדרית מתייחסת לתחושה הפנימית של האדם לגבי היות גבר, אישה, א-בינארי או משהו אחר. כך, לקהילה הטרנסית משתייכים.ות סטרייטים, לסביות, הומוסקסואלים, ביסקסואלים, א-מיניים או כל העדפה מינית אחרת.

בעבר, ההתייחסות הרווחת למגדר הייתה בינארית בעיקרה, כך שכל זהות או העדפה מגדרית אחרת מן הנורמה המקובלת היוותה "סימפטום" שיש "לטפלו". כיום, הולכת ומתרחבת התפיסה של מיניות ומגדר כרצף הכולל גיוון חברתי ותרבותי בריא, וקיימת יותר ויותר מודעות לטיפול מותאם ומיטיב לקהילה הטרנסית.

הקהילה הטרנסית: אתגרים והתמודדויות

למרות המודעות הגוברת לנושא ולמרבה הצער, הקהילה הטרנסית ממשיכה לסבול גם כיום מסטיגמות, אפליה ואובדן מערכות תמיכה. במקביל, ישנם ממצאים המעידים על אחוזים גבוהים יותר של דיכאון וחרדה בקרב הקהילה הטרנסית, אשר יכולים להיות מוסברים בחלקם על ידי המתח החברתי המשמעותי אותו חווה הקהילה כאוכלוסיית מיעוט מגדרי הפוגשת חוסר קבלה מצד הסביבה.

בנוסף, א.נשים מן הקהילה הטרנסית עלולים.ות להתמודד עם אתגרים רגשיים ייחודיים הקשורים בחוויה המגדרית – דיספוריה מגדרית, מצוקה סביב שינויים חברתיים ופיזיים הקשורים בתהליך אישוש הזהות המגדרית, סוגיות סביב תהליכים של כניסה לזוגיות והקמת משפחה, ועוד.

בכל זאת, יש כמה דברים שיכולים לעזור מול ההתמודדות.

להיות חלק מקהילה תומכת

מציאת "בית חם", בו אפשר להרגיש בטחון ולהיות בקרב א.נשים הדומים.ות לנו במובנים רבים (לא בהכרח במובן המגדרי) עשויה לשנות את עולמנו. מציאת קהילה היא לא דבר קל, ולעיתים היא כרוכה בחשיפה עצמית מפחידה ובניסיון להצטרף למקומות שלא מיד מרגישים לנו בנוח. עם זאת, כאשר נמצאת משפחה קהילתית כזו, הדבר עשוי לסייע במספר מישורים: הבנה שאיני לבד בעולם ושיש מי ששומע ומבין אותי, קבלת תמיכה מתוך ניסיון של אחרים, יצירת תחושת משמעות וערך עצמי מתוך תפקידי בקהילה הסובבת אותי ועוד.

אף על פי שא.נשים המשתייכים לקהילה הטרנסית מספרים.ות פעמים רבות כי לקיחת חלק מקהילה מהווה עוגן מרכזי בחייהם.ן, חלקנו מוצאים.ות את הקהילה שלנו במעגלי שייכות אחרים כמו קהילות אמנות ותרבות, קהילות דתיות, קהילת הלהט"ב הרחבה, קבוצות פמיניסטיות ועוד. קהילה היא כל מקום בו אנו מרגישים.ות בבית, כפי שאנחנו.

אסטרטגיות להתמודדות אפקטיבית – חוסן, תקווה ועשייה

במחקר שבחן מהן האסטרטגיות באמצעותן חברי וחברות הקהילה הטרנסית מתמודדים.ות עם קשיים חברתיים, סיפרו כלל משתתפי המחקר כי הם פועלים.ות באופן אקטיבי לשימור ויצירת תקווה. חלק גדול תיארו זאת כאילו היה להם "מדריך" פנימי אשר חיזק אותם.ן והכריח אותם.ן לשמור על תקווה גם ברגעים קשים. אם נמצא את הקול הפנימי הזה בתוכנו, כמו גם מקורות השראה ומודלים לחיקוי שמאפשרים.ות לנו לשמור על התקווה, נוכל למצוא חוסן גם בתקופות קשות.

אסטרטגיה נוספת להתמודדות עם קשיים ומצוקות אשר עלולים לנבוע מאפליה, דיכוי וחוסר מודעות סביבתית היא דווקא עשייה למען האחר. נתינה אקטיבית ועשייה גורמות לנו להרגיש חזקים.ות יותר, שמחים.ות יותר ובעלי משמעות. כאשר אנו מרגישים.ות שאנו מסוגלים.ות לכך, לקיחת חלק בעשייה חברתית או סיוע לאדם אחר החווה קושי יכולים להעצים אותנו.

פנייה לטיפול במידת הצורך

לצד ההמלצות שהוצגו כאן, אם אתם.ן מרגישים.ן כי אינכם.ן מסוגלים.ות לשמור על תקווה, לחוש שייכות לקהילה או להתמודד עם המצוקה הנפשית, מומלץ ביותר לפנות לתמיכה חיצונית. טיפול המוכוון להתמודדות עם סוגיות ייחודיות המאפיינות את קהילה הטרנסית, עשוי לסייע ברכישת כלים וגיוס משאבים נפשיים להתמודדות.

גם אחרים יכולים לעזור!

עבור אלו שאינם משתייכים לקהילה הטרנסית, יש מה לעשות בכדי להגביר את הסובלנות לאחר ולסייע בהפחתת תחושות מצוקה הנובעות מסטיגמה, אפליה ובורות. בין אם מדובר במישהו.י שאנו מכירים.ות או במישהו.י שאנו פוגשים.ות בחיי היום יום, חשוב להגביר את המודעות לנושא ולהוות חלק מסביבה מאששת מגדר.

הגברת מודעות וקידום קבלה סביבתית

מחקרים בתחום מצאו כי טרנסג'נדרים מופלים לרעה לעיתים קרובות, גם במקומות שאין להם שום קשר למגדר או מיניות. לדוגמא, הם.ן מתקשים.ות למצוא עבודה, לעיתים אינם מקבלים.ות טיפול רפואי הוגן כפי שמגיע להם.ן על פי חוק, נתקלים.ות בבורות, שנאה ואף אלימות.

אפליה זו, גם אם אינה "אישית" אלא נובעת מטרנספוביה ובורות, עלולה לגרום למצוקה נפשית משמעותית בקרב חברה הקהילה הטרנסית. על מנת להקל על מצוקה זו, כל אחד ואחת יכולים לפעול בסביבתם האישית, החברתית והמקצועית להעלאת מודעות לנושא וקידום גישה מקבלת ורגישה.

תיקוף ואישוש מגדרי

א.נשים המשתייכים.ות לקהילה הטרנסית לרוב מצויים.ות ברמה כזו או אחרת בתהליך עמוק ומשמעותי סביב חווייתם המגדרית. תהליך זה כלל או עודנו כולל לבטים, הסתרה או דיכוי התחושות הפנימיות, התמודדות עם סטיגמות, ביקורת וחששות רבים.

לכן, תגובה מאששת ומתקפת לזהות ולביטוי המגדרי של חברי וחברות הקהילה הטרנסית היא קריטית עבור החוויה וההחלטה שלהם.ן. בפועל, הכוונה היא לשמור על איזון מותאם בין אותנטיות וכנות, לצד גישה המכבדת את הגבולות והצרכים של האדם לפנינו. ניתן ואף חשוב להתעניין, לשאול שאלות ולאפשר שיתוף (כמובן, לפי רמת הקרבה), אך ברגישות ותוך שמירה על תיקוף ואישוש החוויה (המגדרית והרגשית) של כל אדם.

מקורות

McCann, E., & Sharek, D. (2016). Mental health needs of people who identify as transgender: A review of the literature. Archives of psychiatric nursing, 30(2), 280-285

Carmel, T. C., & Erickson-Schroth, L. (2016). Mental health and the transgender population. Journal of psychosocial nursing and mental health services, 54(12), 44-48

Baker, K. E., Wilson, L. M., Sharma, R., Dukhanin, V., McArthur, K., & Robinson, K. A. (2021). Hormone therapy, mental health, and quality of life among transgender people: a systematic review. Journal of the Endocrine Society, 5(4), bvab011

https://www.apa.org/topics/lgbtq/transgender-people-gender-identity-gender-expression

תחומי מומחיות:
טיפול לקהילה הגאה

אנשי מקצוע בתחום

טיפול לקהילה הגאה

עוד מאמרים שיעניינו אותך