תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

האם רווקים בעידן המודרני בכלל רוצים מערכות יחסים זוגיות?

האם רווקים בעידן המודרני בכלל רוצים מערכות יחסים זוגיות?

צוות בטיפולנט

עוד ועוד אנשים בוחרים להישאר רווקים

דו״ח אמריקני שפורסם לאחרונה שובר את המוסכמה הרווחת לפיה הדבר הנחשק ביותר עבור אנשים רווקים, הוא למצוא זוגיות. הממצאים, שמתבססים על מדגם של 5,000 מבוגרים אמריקאים, הראו שמחצית מהרווקים לא מעוניינים במערכת יחסים רומנטית, ואפילו לא בדייט. עשרה אחוזים נוספים היו רוצים לצאת דייטים לא מחייבים בלבד, ו-26% השיבו שהיו מעוניינים בדייטים או במערכת יחסים. למעשה, רק 14% מהנשאלים ענו כי הם מחפשים מערכת יחסים רצינית בלבד.

סקר דומה לזה שנעשה השנה התקיים ב-2005, ובו נשאלו מבוגרים אמריקאים האם הם מעוניינים במערכת יחסים מחייבת, והאם הם מחפשים בן או בת זוג. התוצאות מהסקר שנערך לפני 15 שנים דומות מאוד לתוצאות הסקר הנוכחי. יותר ממחצית מהאמריקנים אמרו שהם לא מעוניינים במערכת יחסים או מחפשים אחת, ורק 16% מהרווקים אמרו שהם מעוניינים במערכת יחסים.

מפתה לחשוב שמדובר בעדות למספר ההולך וגובר של אנשים רווקים. הרי בכל מפקד אוכלוסין בארה״ב מספר הרווקים עולה ביחס לשנה שקדמה לה, בדומה למגמות המתועדות במקומות נוספים במערב. במדינות רבות בעולם אחוז הנישואים צונח, ובישראל לדוגמא, שיעור הנישואין ב-2017 היה 5.7 לאלף איש, בעוד שב-1985 הוא היה 6.9 לאלף איש. כך, לפי ההערכות, כשהמבוגרים הצעירים של היום יהיו בני 50, אחד מכל ארבעה מהם יהיה רווק לכל אורך חייו.

גרושים-גרושות אלמנים-אלמנות

בנוסף לאלו שבוחרים להישאר רווקים מלכתחילה, מספר מחקרים מראים שאנשים שהיו נשואים בעבר (והתגרשו או התאלמנו) נמצאים בסיכוי נמוך יותר לנסות למצוא מערכת יחסים. ממצא זה שוחזר גם בסקר האחרון. כך, 50% מכלל הרווקים השיבו שאינם מחפשים מערכת יחסים רומנטית, ובהשוואה, בקרב הגרושים והאלמנים היה האחוז הזה גבוה יותר ועמד על 56% לגרושים ו-74% לאלמנים.

חוסר העניין במערכות יחסים בקרב אלמנים ואלמנות עשוי להעיד שגם הגיל משחק תפקיד. ואכן נראה שזה המצב, כיוון ששני שלישים מהאנשים בני 65 ומעלה השיבו שהם לא מעוניינים במערכת יחסים. בקרב בני 50-64, רק מחצית היו בלתי מעוניינים, ועם הירידה בגיל המשיבים כך גם הירידה באחוז האנשים שהעידו שאינם מעוניינים בזוגיות: 39% מבני ה-30-49, ו-37% מבני ה-18-29.

עוד נקודה מעניינת היא כי נשים נמצאו כפחות מעוניינות במערכות יחסים מאשר גברים, וההפרש הזה גובר בגילאים מאוחרים יותר – ממצא שסותר את האינטואיציה של רובנו. בקרב נשים מעל גיל 40, יותר מ-70% היו לא מעוניינות במערכות יחסים, בהשוואה ל-42% מהגברים.

אז מדוע רווקים לא מתעניינים במערכות יחסים רומנטיות רציניות?

התשובות הפופולריות ביותר לשאלה הזו בקרב משיבי הסקר היו כי יש להם עדיפויות חשובות אחרות (47%), ושהם פשוט אוהבים להיות רווקים (44%). המגמה הייתה כזו כי משיבים צעירים נטו יותר לטעון שיש להם עדיפויות אחרות (68% מהמשיבים מתחת לגיל 50), ואילו המשיבים המבוגרים נטו יותר לטעון שהם פשוט אוהבים להיות רווקים (46% מהמשיבים מעל גיל 50).

הסיבות האחרות לרווקות היו הרבה פחות פופולריות: 20% טענו שהם עסוקים מדי, 18% טענו שלא היה להם מזל בעבר, 17% הרגישו שאף אחד לא יהיה מעוניין בהם, 17% הרגישו שאינם מוכנים למערכת יחסים חדשה אחרי שסיימו מערכת יחסים קודמת, 17% אמרו שהם מבוגרים מדי ו-11% טענו שיש להם בעיה בריאותית שמקשה עליהם.

גברים ונשים השיבו באופן דומה לגבי הסיבות לכך שהם לא מעוניינים במערכות יחסים. ההבדל היחיד היה לגבי הפחד שאף אחד לא יהיה מעוניין בהם – גברים היו מודאגים מכך יותר בהשוואה לנשים (26% מול 12% בהתאמה).

להיות רווק ולהיות מאושר

לפני שנמהר לחרוץ את דינם של הרווקים בעידן החדש, חשוב לזכור כי לא בטוח שרווקות משמעה אומללות. מחקרים שהתמקדו באנשים בודדים גילו כמה ממצאים מובהקים ומעניינים: לדוגמא, מחקר שהשווה אנשים שנשארו רווקים עם אלו שנשארו נשואים, הראה שלרווקים יש תחושה מוגברת של הגדרה עצמית והם נוטים יותר לחוות "תחושה של המשך צמיחה והתפתחות כאדם".

מחקר אחר שנערך על אנשים שהיו רווקים לאורך כל חייהם הראה שסיפוק עצמי משרת אותם היטב: ככל שהם היו עצמאיים יותר, כך קטן הסיכוי שהם יחוו רגשות שליליים. לעומת זאת, עבור אנשים נשואים, ההיפך היה הנכון.

אם כן, דומה כי רווקות היא כבר לא מצב שיש להתגבר עליו בהקדם האפשרי, ויש לה כבר תגמולים משלה, בעוד שנישואין הם כבר לא השער לבגרות. עבור רוב האנשים זה הקינוח - הרצוי, אבל כבר לא המנה העיקרית. "אנשים עדיין יכולים להיות להוטים לפגוש בן זוג ארוך-טווח, אבל הם הרבה פחות מיואשים, כשאין להם בן זוג כזה. יותר ויותר אנשים מוצאים את הרווקות עדיפה על פני היותם במערכת יחסים לא מספקת ולמעשה, האפשרות של רווקות כדרך חיים בת קיימא, מדגישה ממצא מובהק שחוזר על עצמו לאורך שנות המחקר במדעי החברה - לא החיים הזוגיים ולא הרווקיים הם כרטיס אוטומטי לאושר; הרבה תלוי בהשגת יעדי חיים משמעותיים ובאיכות מערכות היחסים שאתה יוצר עם הסביבה הקרובה לך.

מקורות

www.psychologytoday.com/us/blog/living-single/202008/half-all-singles-don-t-want-relationship-or-date

www.apa.org/news/press/releases/2016/08/single-life

www.psychologytoday.com/us/articles/200605/lone-stars-being-single

תחומי מומחיות:
זוגיות

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך