תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מיניות בגיל ההתבגרות

מיניות בגיל ההתבגרות

צוות בטיפולנט

גיל ההתבגרות הוא גיל עמוס בשינויים כמעט בכל היבט בחיי המתבגר: גופו של המתבגר משתנה, יכולותיו הקוגניטיביות משתכללות ועולמו הרגשי מתפתח. בהתאם לשינויים אלו, חלים גם שינויים והתפתחויות הנוגעים למיניותו של המתבגר. בכתבה זו נתאר מה עובר על המתבגר בתקופת גיל רווית הורמונים זו, ועם אילו אתגרים הוא מתמודד בדרכו לגיבוש מיניות בוגרת.

מיניות בגיל ההתבגרות - מה עובר עליהם?

אחד השינויים המרכזיים החלים במהלך גיל ההתבגרות הוא הבשילה המינית. השילוב בין שינויים פיסיולוגיים והורמונליים, לבין שינויים רגשיים המביאים להרחבת יכולתו של המתבגר לנהל קשרים בין אישיים משמעותיים, הופכים את המיניות להיבט מרכזי בחייו של התבגר (כפי שמעיד העיסוק האינסופי בבני/בנות המין השני). ההיבט המיני הוא היבט חדש ומפתיע בחייו של המתבגר, אשר מצריך התמודדות עם שלושה אתגרים מרכזיים.

גיבוש זהות עצמית מינית

האתגר הראשון הקשור בהיבט המיני נוגע לעצם ההכרה וההשלמה עם זהותו העצמית החדשה, הכוללת גם היבטים מיניים. גיבוש זהות עצמית המבוססת בין היתר על זהות המתבגר כאדם בעל מיניות מצריכה את המתבגר להכיר בכך שהוא בעל תשוקות ודחפים מיניים - חוויה אשר מלווה כמעט תמיד במבוכה ואי נוחות. על אף שמבוכה סביב גילוי המיניות (למשל, סביב אוננות ועניין בבני/בנות המין השני) היא חוויה נפוצה, חלק מהמתבגרים חווים תחושות עוצמתיות ביותר לא רק של מבוכה אלא גם של בושה ואשמה.

בחלק מהמקרים מדובר במתבגרים אשר ספגו מסביבתם מסרים שליליים או אמביוולנטיים לגבי מיניות. למשל, מתבגרת שגדלה על הנרטיב לפיו "גברים תמיד רוצים מין ואת צריכה להסתדר עם זה" עשויה להפנים תפיסה לפיה מין אינו דבר רצוי ואינו מהווה ביטוי לנשיות נורמטיבית, ובעקבות זאת להתקשות להתחבר למיניותה ותשוקותיה. במקרים אחרים הקושי לא יתעורר דווקא סביב חווית התשוקה המינית אלא סביב חווית תשוקה באשר היא. התנסויות בין אישיות מורכבות ומכאיבות בקשר עם דמויות משמעותיות (בדרך כלל ההורים) גורמות לחלק מהמתבגרים לחוש כי תלות, רצון וכמיהה לאדם אחר מציבים אותם בעמדת נחיתות ופגיעות בלתי נסבלת. חוויה זו גורמת לא פעם להשתקת חווית של תשוקה וכמיהה לאדם אחר - בשדה המיני ובשדה הבין אישי. כלומר, המתבגר אשר נסיבות חייו לימדו אותו שתלות וצורך באחר הם מסוכנים עשוי "לכבות" באופן לא מודע כל ניצוץ של דחף מיני אשר מלווה בכמיהה לקשר עם אדם אחר.
היבט נוסף ומאתגר של גיבוש הזהות העצמית המינית נוגע לכך שהכניסה לשדה המיני משמעה עלייה בעיסוק בדימוי העצמי המיני. המתבגר המתחיל לחוות את מיניותו מתחיל, במקביל, לעסוק גם במיניותו כפי שהיא נתפסת על ידי אחרים ומתחיל להעלות שאלות לגביה: האם אני אטרקטיבי מספיק? האם אני נתפס כאובייקט מיני? האם אני עומד בסטנדרטים של גבריות/נשיות אליהם אני שואף? העיסוק בהיבט זה יכול להיות מכאיב ומתסכל, כפי שמעידים התקפי הזעם, התסכול ושברון הלב אשר מלווים לא פעם את הופעתו של חצ'קון בערב המסיבה ואת הקילוגרם העודף שמונע כניסה לג'ינס.
בסיכומו של דבר, מרבית המתבגרים מתמודדים בהצלחה עם האתגר של גיבוש זהות עצמית מינית, אך כאשר היבט זה מלווה בקונפליקטים וקשיים עלולים להתפתח סימפטומים רגשיים שביניהם חרדה, דיכאון או הפרעות אכילה.

גיבוש נטייה מינית

חלק מהתהליך של גיבוש זהות אישית הכוללת גם אספקט מיני, כולל גיבוש של הנטייה המינית. נטייה מינית מתייחסת למושא התשוקה המינית - בני אותו המין, בני המין השני או בני שני המינים. מאחר ואנו חיים בתרבות המורכבת בעיקרה ממשפחות הטרוסקסואליות, מתבגרים אשר נטייתם המינית היא הטרוסקסואלית מתמודדים עם תהליך פחות מורכב, בדרך כלל, ממתבגרים אשר נטייתם היא בי או הומוסקסואלית. המתבגר ההטרוסקסואל הגדל בתרבות הטרוסקסואלית מגבש נטייה מינית התואמת את הנורמה המוכרת לו ובכך מקבל למעשה תיקוף ולגיטימציה של מיניותו. מתבגרים שאינם הטרוסקסואלים, לעומת זאת, נאלצים להתמודד עם העובדה שנטייתם המינית אינה תואמת את הנורמה התרבותית, ובהתאם לכך מתמודדים לא פעם עם חשש מהתגובה הסביבתית (חברים ומשפחה), עם תחושות אשמה ובושה ועם חרדה מפני משמעות נטייתם המינית (האם אוכל להקים משפחה? האם המשפחה שלי תקבל אותי גם כהומוסקסואל?). כיום, הפתיחות למיניות הומוסקסואלית הולכת ומתרחבת ותהליך גיבוש הנטייה המינית הבי/הומוסקסואלית הופך למעט פשוט יותר, אך במרבית המקרים הוא עדיין מלווה במורכבות ובהתאם - מחקרים מצביעים על כך שבני נוער בי/הומוסקסואלים או כאלו שמתלבטים לגבי נטייתם המינית נמצאים בסיכון מוגבר לקשיים רגשיים שביניהם דיכאון, פגיעה עצמית וחרדה.

שילוב מיניות עם אינטימיות

משימה נוספת איתה מתמודדים מתבגרים בהיבט המיני הוא האינטגרציה בין מיניות לאינטימיות. במהלך גיל ההתבגרות לא רק גופו של המתבגר מתפתחת אלא גם נפשו, ובאופן אידיאלי אנו מצפים שהתפתחות העניין המיני תלווה בהתפתחות יכולותיו של המתבגר ליצור קשרים רגשיים אינטימיים. תהליך זה מתרחש במרבית המקרים באופן טבעי, ואנו רואים שהמערכות הזוגיות של הילדות, אשר אופיינו בדרך כלל בקשר שטחי וייצוגי ("הוא החבר שלי, הלכנו לסרט בשבוע שעבר"), מפנות את מקומן למערכות יחסים זוגיות ממושכות, אינטימיות ומשמעותיות יותר. במקרים אחרים, ובפרט כאשר המתבגר מתמודד עם קונפליקטים וקשיים בין אישיים, נהיה עדים לפער משמעותי בין הבשלות המינית הפיסית לבין יכולתו של המתבגר ליצור קשרים בין אישיים אשר יערבו בין מגעים מיניים לבין יצירת קשרים המאופיינים באינטימיות רגשית. חשוב להדגיש כי מדובר בתהליך ממושך ומורכב אשר במקרים רבים נמשך אל תוך הבגרות המוקדמת: פעמים רבות הבשלות הפיסית-מינית מקדימה את הבשלות הרגשית והבין אישית, כך שרק בגילאי הבגרות תיווצר אינטגרציה טובה בין אינטימיות רגשית לאינטימיות מינית.

תחומי מומחיות:
טיפול במתבגרים ,מיניות

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במתבגרים

עוד מאמרים שיעניינו אותך