תפריט נגישות
חיפוש

Discipline problems - בעיות משמעת

בעיות משמעת מתייחסות למגוון התנהגויות אשר מסתכמות בכך שהילד אינו מקבל עליו את חוקי הבית או המסגרת החינוכית/חברתית בה הוא נמצא, ואינו נענה להוראותיהם של ההורים או הצוות החינוכי. כפי שיעידו מורים והורים רבים, בעיות משמעת הן בעיה נפוצה ומטרידה אשר לא פעם פוגעת ביחסים עם הילד ומביאה לירידה בתפקודו ולפגיעה ביחסיו החברתיים. איך מתפתחות בעיות משמעת וכיצד מתמודדים איתן?

בעיות משמעת- למה זה קורה לנו?!

בסביבות גיל שנתיים, ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית של הפעוט מאפשרת לו להבין כי הוא נפרד מההורה וכי לא פעם- ובפרט מול מדפי הממתקים בסופר- רצונותיו שונים מאלו של ההורה. בסביבות גיל זה נפוצים התקפי זעם בהם מביע במלוא גרונו את רצונותיו ונאבק על זכותו לקבוע את הגבולות. באופן אידיאלי, תגובות ההורה הן גמישות ומעבירות מסר המאזן בין הכרה ברצונו של הילד ובתסכול שנגרם לו כאשר אינו מסופק,  לבין הצבת גבול ברור: "אני מבינה שכיף לך ואתה נורא רוצה להישאר בבריכה, אבל אנחנו צריכים ללכת הביתה, ונבוא שוב בשבוע הבא". מרבית הילדים לומדים בסופו של דבר לקבל עליהם את "כללי המשחק" שמבנים ההורים, אך בחלק מהמקרים הילד מסרב להכיר בסמכות ומפתח בעיות משמעת המתבטאות בסרבנות, חוסר קשב להוראות, מעבר מכוון על כללים וכן הלאה.

בעיות משמעת מתפתחות בדרך כלל על רקע האינטראקציה בין מזגו של הילד לסביבתו. חלק מהילדים הם חמי מזג, פעלתניים, עקשניים, דעתניים ו/או סקרנים יותר מטיבם. בדומה, הורים שונים במידת יכולתם ונכונותם להציב גבולות ולעמוד על סמכותם. חלק מההורים נוטים יותר להרגיש אשמה כאשר הם מציבים גבולות או "מונעים" דבר מה מילדם; חלקם מגיעים להורות עם חוויות עבר שליליות סביב סמכות אשר מביאות אותם להרתע מאימוץ עמדה סמכותית בעצמם ("אני לא אעשה לילד שלי מה שעשו לי"); חלקם חוששים לאבד את אהבת הילד ואחרים, מסיבות שונות, חשים כי הצבת גבולות היא מאמץ אשר דורש אנרגיות אשר מעבר לכוחותיהם.

במרבית המקרים בעיות משמעת יתפתחו על רקע אינטראקציה ספיציפית בין ילד בעל מזג סוער יחסית לבין הורה המתקשה להציב גבולות, אך בחלק מהמקרים בעיות משמעת יתפתחו על רקע מצוקה זמנית או ממושכת של הילד ויבטאו ניסיון שלו לאותת על כך שדבר מה מפריע לו.

בעיות משמעת- טיפים להתמודדות

בדקו את הסביבה: ילדים רבים מפתחים בעיות משמעת ספיציפיות למסגרת בעוד שהתנהגותם במסגרות אחרות תהיה טובה (למשל, בעיות משמעת שמופיעות רק בבית/בבית הספר/ בחוג ספיציפי). במקרים אלו חשוב לבדוק את מקור בעיות המשמעת: האם הילד סובל בחוג כי ילד אחר מציק לו? האם התעוררו בעיות משמעת על רקע תסכול של הילד מחוסר הצלחתו בלימודים? האם הורה מסוים מתקשה להציב גבולות?

בדקו את עצמכם: נסו להבין את מקור הקושי שלכם בהצבת גבולות: האם אתם חשים אשמה או דחייה מהילד כאשר אתם מציבים לו גבול? האם קשה לכם להציב גבולות לכל הילדים או רק לילד מסוים? האם בעיות משמעת היא נושא שמוכר לכם עצמכם מעברכם?

צרו שיתוף פעולה הורי: ילדים עם בעיות משמעת מזהים בקלות פירצות ופערים בעמדות ההוריות ולכן חשוב ליצור שיתוף פעולה הורי ועמדה אחידה סביב כללי ההתנהגות המצופים מהילד.

ככה זאת כן תשובה: הורים רבים מעדיפים להסביר לילד את הבסיס להחלטותיהם אך במקרה של ילדים עם בעיות משמעת, עודף דיבורים והסברים עשוי להוות מסווה לווכחנות, משיכת זמן והשהיית ביצוע ההוראה.

דברו ברור: תנו לילד הוראות מדויקות ללגבי ההתנהגות המצופה ממנו. "תתנהג יפה" היא דרישה מעורפלת בעוד שאמירות כמו "אסור לך להרביץ/לקלל" או "אתה חייב לתת לי יד בכביש" הן ברורות וקונקרטיות.

חזקו התנהגות חיובית: ילדים עם בעיות משמעת מרבים לשמוע איך אסור להם להתנהג, אך שומעים הרבה פחות תגובות להתנהגות חיובית. חשוב לשקף ולחזק את הילד עם התנהגות חיובית כדי לייצר חוויה של הצלחה ומסוגלות וכדי לחזק את הבנתו של הילד לגבי ההתנהגויות המצופות ממנו. במידת הצורך ניתן להרחיב את מתן החיזוקים הספונטני לבניית תוכנית חיזוקים שיטתית בה הילד מתוגמל על התנהגות חיובית.

זמן איכות: ילדים עם בעיות משמעת חווים אינטראקציות שליליות רבות עם ההורה, ובעקבות זאת קורה לא פעם כי האינטראקציות החיוביות והמהנות מתקצרות ומצטמצמות. בהתאם, חשוב לייצר עם הילד זמני איכות המוקדשים לפעילות משותפת מהנה.

פנו לסיוע מקצועי: בעיות משמעת אינן רק גורם לקושי עבורכם אלא גם- ובעיקר- גורם לקושי, פגיעה בדימוי העצמי, קשיים חברתיים והיעדר פניות למטלות תואמות גיל עבור הילד. בהתאם, במידה ומתקיימות בעיות משמעת לאורך זמן כדאי לפנות לייעוץ מקצועי אצל איש מקצוע המתמחה בהדרכת הורים, כדי לזהות את מוקדי הקושי ולבנות תוכנית התערבות מתאימה.


תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים