תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י יעקב ב - 03/10/2022 21:24:17

    שלום
    נתקלתי בתופעה מעניינת,
    עקב בעיות בזוגיות ושלום בית ורצון לשיפור המצב, נשלח אחי לפסיכיאטר מפורסם בעל שיעור קומה לאיבחון שקבע שיש לו 'קוי אישיות נרקיסיסטיים'.
    הוא נשלח לטיפול פסיכולוגי, והגיע לפסיכולוג מפורסם בעל שיעור קומה, שמתמחה ספציפית בנרקיסיזם, הפסיכולוג קבע 'אין לו שום קווי אישיות נרקיסיסטיים' רק טיפול זוגי צריך.
    השאלות העולות הם כדלהלן :
    מי יותר אמין ? שניהם אמינים באותה מידה ? שניהם לא אמינים באותה מידה ? האם ניתן להוכיח כמו אחד מהדעות ? ללכת לעוד פסיכיאטר ? עוד פסיכולוג ? האם ייתכן שבעוד כמה שנים יתברר שהשקענו שנים בלטפל בבעיה שלא קיימת ? ולחילופין , שלא טיפלנו בבעיה קיימת ?
    האם כך זה בכל תחום הנפש ? או רק במקומות אפורים ולא מובהקים ? האם 'קווי אישיות נרקיסיסטיים' הם שייכים לתחום המובהק או לתחום האפור ? כמה אחוזי סטיה/טעות יש באיבחונים של קווי אישיות נרקסיסטיים ? האם יש דברים מוסכמים שהם קונצנסוס אצל כל ה3000 פסיכיאטרים בארץ ? או שאין כאלו דברים, ועל כל דבר אפשר למצוא פסיכיאטר שיגיד אבחנה שונה ? האם 'קווי אישיות נרקיסיסטיים' הם דבר שמעצם טבעו שייך לתחום של חילוקי דעות בין פסיכיאטרים, או שייך מעצם טבעו להגדרות ברורות שאינם שנויים במחלוקת, וכל פסיכיאטר מה3000 שבארץ יגיד אותו דבר ?
    אשמח מי יכול להחכים אותי בשאלה הנ''ל.
    בברכה
    יעקב

    תשובה: הגדרות מקצועיות או טעויות אנוש ?
    נכתב ע"י ליטל פלג ב - 03/10/2022 22:52:36

    שלום יעקב.


    "אבחנה" היא אוסף של קריטריונים המאפיינים מצב נפשי או אישיותי מסוים. על קריטריונים אלו יש הסכמה בין אנשי מקצוע, אך בתהלך האבחוני עצמו תמיד יש מקום להטיות, ובפרט כאשר מדובר בקווים אישיותיים ולא בסימפטומים בעלי ביטוי קונקרטי (למשל, קל יותר לאבחן הפרעות שינה מאשר רמת אמפתיה). לאור הטשטוש שקיים בתחום אבחון הקווים האישיותיים, אני חושבת שכדאי להשקיע את האנרגיות לא במציאת האבחנה שתהיה בקונצנזוס אלא בבחירת מטפל המציע מענה לקשיים איתם מתמודד אחיך ביומיום. השאלה האם ובאיזה עוצה קיים קו אישיותי נרקיסיסטי חשובה הרבה פחות מהשאלה האם הטיפול מהווה מקום בו אפשר לחשוב, לעבד ולהתמודד עם הקושי הזוגי.


    ליטל

אנשי מקצוע ומכונים

עדנה מן

עדנה מן

מודיעין-מכבים-רעות
ד"ר איה גולן

ד"ר איה גולן

תל אביב - יפו
טל יהודה

טל יהודה

רעננה
עדי אלחדף

עדי אלחדף

רמת גן
אור ויפרבניק

אור ויפרבניק

רחובות
נדב כרמון

נדב כרמון

תל אביב - יפו
נועה ארנטל

נועה ארנטל

תל אביב - יפו
מזי ברקמן

מזי ברקמן

תל אביב - יפו