תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י ע. ב - 14/12/2021 02:53:35

    שלום,
    אני חיילת משוחררת, בת 20.
    כבר מספר פעמים יצא לי להגיע לטיפולים פסיכולוגיים, שאליהם הגעתי בעיקר מתוך קשיים שעלו בקשרים זוגיים. קשר אחד בגיל התיכון, וקשר נוסף בזמן הצבא. בכל פעם שהגעתי לטיפול (הייתי אצל שלוש פסיכולוגיות שונות, ומטפלת בNLP), הרגשתי שהגעתי עם מוטיבציה גבוהה מאוד לשינוי, ובעיקר מתוך רצון לעשות שינוי במערכת היחסים ולגרום לה לעבוד.
    בפגישות הראשונות שתמיד היו פגישות היכרות, וניסיון להבין במה הטיפול יעסוק, הייתה בי תקווה אמיתית שברגע שההיכרות תעמיק כעבור מספר פגישות, הטיפול יעזור לי להגיע לאזורים עמוקים בעצמי, ולגעת בדברים אמיתיים בפנים. אך ככל שהזמן עבר והפגישות התקדמו, הרגשתי איך שלב ההיכרות הולך ונמתח על פני חודשים, ואין כל התקדמות לעבר השלב שבו מועלות הסוגיות האמיתיות באמת, שמגרדות מתחת לפני השטח.
    הרגשתי איך אני נשארת תמיד במקום שבו אני מדברת על דברים באופן יבש, מאוד שכלתני, ואפילו שאני משתפת במידע רגיש באמת, זה נעשה מתוך מקום מאוד מודע ובשליטה.
    התגובות מצד המטפלת לא עזרו לי להגיע לרבדים שאליהם הייתי רוצה, ולא עזרו לי להשתחרר על אף שאני מאוד רוצה בכך.
    מסיפורים של חברים מסביבי, נשמע תמיד שטיפול פסיכולוגי עזר להם לחשוף צדדים אמיתיים בעצמם, לגעת בדברים עמוקים, להיחשף בפני עצמם, ולהציף דברים. נשמע מהם שגם כאשר הם מדברים באופן שכלתני יותר, המטפל מכוון אותם ועוזר להם להשתחרר ולחשוף את מה שעומד מאחורי הדברים שנאמרו על פניי השטח.
    אצלי תמיד הרגשתי שאני שומרת על מעטה שלא מאפשר לי להיחשף, על אף המוטיבציה המאוד גדולה שלי לשתף ולהתמסר לטיפול. על אף העובדה שאני משתפת בפרטים אישיים וכביכול מוסרת כל פיסת מידע שיכולה לסייע ולעזור למטפלת להבין את המצב ואת התחושות שלי, ולא מסתירה כלום, הטיפול נשאר תמיד ברובד שמרגיש לי יבש, שלא מגיע למקומות אמיתיים ועמוקים יותר.
    ואחרי תקופה של מספר חודשים (בין חודשיים לחצי שנה) אני מאבדת עניין בטיפול ומפסיקה אותו, מטעמי חיסכון בזמן בכסף ובעיקר מתוך אכזבה שאני לא מרגישה שאפילו מתחילה תהליך כלשהו. ובעיקר- שלא נוגעת בדברים אמיתיים.
    ברור לי שטיפול יכול להצליח רק כאשר נותנים לו זמן, וכאשר יש חיבור, ושיתוף פעולה אמיתי של שני הצדדים. אבל מבחינתי תמיד הרגשתי שאני משתדלת לשתף פעולה באופן מלא, אך בכל זאת צריכה את ההכוונה של איש המקצוע כדי לחדד, להכווין ולהבין דברים יותר לעומק, ושיעזור לי להתמסר באמת לתהליך שלשמו הגעתי, ולא ממש מקבלת אותה.
    אשמח לחוות דעתך מה לעשות במצב כזה, ואיך לא לתת לתסכול הזה למנוע ממני להגיע לטיפול על אף שמרגישה בכך צורך. וכמובן- מה אוכל לעשות כדי להגיע לטיפול שיעזור לי להתחיל תהליך אמיתי ועמוק.

    תשובה: תמיד נשארת במקום בטיפולים
    נכתב ע"י ליטל פלג ב - 16/12/2021 14:35:03

    שלום לך.


    היכולת של טיפול לקדם ולהניע שינוי דרך עיבוד חלקים נפשיים שונים נובע בדרך כלל הן מיכולותיו של המטפל ומהחיבור הספציפי שנוצר בינו לבין המטופל, והן מהבשלות של המטופל להניע שינוי זה. כל מטופל מגיע לטיפול גם עם תקווה וגם עם חשש (גלוי או סמוי) משינוי ובהתאם, חלק משמעותי מהעבודה הטיפולית הוא התמודדות עם הפחד והקושי להשתנות, אשר עשויים לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים- ביניהן גם שכלתנות או סגירות. 


    נשמע מדברייך שאת מעלה שאלה לגבי "חלקך" בהנעת שינוי, וזאת נקודת מוצא טובה. בהתאם, אני מציעה לגייס כוחות ולפנות שוב לטיפול נפשי עם תשומת לב לכמה היבטים. ראשית, חשוב לשים לב שאכן יש חיבור ו"קליק" ראשוני, תחושה שהמטפלת תופסת משהו מדויק על חוויתך הפנימית. אם לא- כדאי להמשיך בחיפוש ולא להשתהות יותר מדי. מעבר לכך, כדאי לשתף מראש בהתנסויות הטיפוליות הקודמות ובקשייך ביצירת שיח טיפולי משמעותי. האפשרות לעבד אספקט זה יכול לסייע לך לבחון את הגורמים המעכבים המונעים שינוי וסבלנות לתהליך הטיפולי. בהתאם, כדאי להמשיך ולהעלות מול המטפלת קשיים ועכבות גם לאורך הטיפול. 


    בכל מקרה, חשוב לא להתייאש. לא פעם קורה שטיפול מצליח רק אחרי מספר נסיונות, "הבשלה" של המטופל ואינטראקציה עם מטפל מסוים.


    ליטל

אנשי מקצוע ומכונים

יזהר עירון

יזהר עירון

תל אביב - יפו
טובה בן צבי מרק

טובה בן צבי מרק

תל אביב - יפו
מרכז אתרוג

מרכז אתרוג

חדרה
ד"ר איה גולן

ד"ר איה גולן

תל אביב - יפו
עדנה מן

עדנה מן

מודיעין-מכבים-רעות
נדב כרמון

נדב כרמון

תל אביב - יפו
מזי ברקמן

מזי ברקמן

תל אביב - יפו
טל יהודה

טל יהודה

רעננה