תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י א' ב - 10/11/2020 11:12:57

    מצאתי מאמר ששמרתי לגבי הדחקה;

    "הדחקה לא באמת קיימת בצורה מושלמת, התחושות הלא נעימות והזיכרון הכואב אמנם חולפים מהמודעות, אך הן נשארים בלא מודע. אפילו אם מדובר בהדחקה קלאסית, כמצב שבו אין לנו גישה לזיכרון, עדיין יש לנו זיכרון רגשי. הרגש לא באמת נעלם. אם לא מנקים אותו, הכאב הולך ומצטבר, ולא רק זה, האדם גם חסום מלחוות רגשות חיוביים עוצמתיים והחיים נהיים אפרוריים, יש תחושת ריקנות. הסיבה שהדחקה מתרחשת היא כיוון שיש לנו תחושה של חוסר אונים וחוסר יכולת להתמודד עם המציאות וברגע שתחושות מסוג זה נאגרות הן עלולות להוביל לדיכאון. אם הדחקנו רגש ולא התמודדנו איתו, בפעם הבאה שניתקל בסיטואציה דומה שמזכירה את האירוע הראשוני, ככל הנראה נחווה תגובה רגשית עוצמתית יותר ממה שהאירוע היה גורם לנו במצב רגיל, לכן אם מרגישים לפעמים שיש תגובות לא פרופורציונאליות לאירועים מסוימים, ייתכן שבעצם לא מגיבים רק לאירוע שהתרחש עכשיו, אלא גם לאירועים דומים וקודמים שהתרחשו בעבר, אך הודחקו מהזיכרון המודע. ברגע שאנחנו בוחרים להתעלם מהרגשות הלא נעימים זה מקהה וחוסם את כל קשת הרגשות. הטענה היא שהמעבר של הרגשות ה"חיוביים" ו"השליליים" הוא אותו מעבר. ברגע שאדם חוסם את הרגשות ה"שליליים" גם הרגשות החיוביים נחסמים ולא נחווים. כשאדם נמנע מלהרגיש הוא מתנתק מעצמו, הופך לרציונלי מאוד, הכל הופך שטוח, כמעט שום דבר כבר לא מרגש באמת או משמח מאוד. צריכים לקרות דברים מאוד גדולים כדי שיחווה התרגשות ושמחה בעוצמה."

    אם הדחקה תמיד קיימת, איך אדע אם ההדחקה פוגעת בי או לא? אם היא הדחקה שיכולה להישאר או צריכה להשתחרר? איך אדע אם ההדחקה לא יוצרת כאב מצטבר, אם לא אגלה על כך עד שהכאב יתפרץ? איך אדע איזה רגש "לנקות" או להשאיר? האם זה קשור לסיטואציה שממנה נוצר הרגש הספציפי (למשל טראומה)?
    כיוון שהדחקה נגרמת ממצב של חוסר אונים; כנראה שהגורם להדחקה חשוב משמע ההדחקה רצינית, כלומר כל הדחקה בהכרח פוגענית לנפש?

    תשובה: רגשות מודחקים-המשך
    נכתב ע"י ליטל פלג ב - 11/11/2020 19:04:23

    שלום לך.


    מאחר ואת שואלת לגבי חייך ורגשותייך, ולא רק באופן תיאורטי, אני מציעה לגשת אל עצמך לא ממקום של תיאוריה ואינטלקט, דיון של נכון/לא נכון או "הימור" לגבי השפעותיהם של תהליכים נפשיים על העתיד, אלא ממקום פשוט יותר- האם את מרגישה שיש קושי איתו את מתמודדת? תחושות שליליות, תקיעות ועכבות, או חוויות רגשיות שמטרידות אותך? אם כן, אני מציעה לפנות להתייעצות טיפולית ולבדוק יותר לעומק האם כניסה לתהליך טיפולי יכולה להתאים לך. אני מתארת לעצמי שהעיסוק שלך בנושא ההדחקה אינו מתעורר לחינם, ולכן כדאי לתת לו מקום ולחשוב עליו במסגרת שיח טיפולי שבשלב הראשון, יוכל לסייע לך להחליט מה נכון ומתאים לך כרגע.


    ליטל

אנשי מקצוע ומכונים

טל יהודה

טל יהודה

רעננה
איילת עדי שדות

איילת עדי שדות

גבעתיים
עמית נאור

עמית נאור

תל אביב - יפו
מזי ברקמן

מזי ברקמן

תל אביב - יפו
אור ויפרבניק

אור ויפרבניק

רחובות
טל משולם

טל משולם

חיפה
דליה שלום

דליה שלום

יקנעם עילית
טובה בן צבי מרק

טובה בן צבי מרק

תל אביב - יפו