תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י זרח ב - 07/06/2020 09:44:35

    אבא בן 85 שמתגורר לבד והוא אגרן כפייתי שממלא את ביתו עד כדי כך שאי אפשר לעבור לרוב חדרי הבית (ואיש לא יכול לבקר אצלו במצב זה).
    מעבר לזה אין לו בעיות בריאותיות או נפשיות משמעותיות.
    בשיחות איתו הוא אומר שהוא עוד מעט יפנה ומנסה להתחמק מהנושא, אבל במציאות המצב רק מתדרדר והוא כבר לא צעיר ונאלץ לחיות עם המון זבל. הוא גם מסרב להצעות שילדיו יפנו בשבילו או שיביאו חברה שתעשה את זה ופשוט מסרב לכל הצעה.

    האם יש הצעה איך לעשות את זה?

    תשובה: אגרנות כפייתית
    נכתב ע"י יעל ימיני ב - 07/06/2020 18:48:04

    שלום זרח, 


    נשמע שהמצב של אביך והאגרנות שלו מעוררים בך תסכול שכן אינו מוכן לקבל עזרה או להודות בבעיה. לצערנו, לא ניתן לעזור לאדם ללא הסכמתו וללא רצונו בקבלת עזרה. זה מצב שיכול לעורר תסכול בקרובים לאותו אדם. במצב כזה חשוב לכבד את רצונו, שכן הסביבה אינה יכולה להחליט עבורו מה נכון לו או לכפות עליו קבלת עזרה. מצב בו הסביבה לוחצת יכול גם לגרום להתחפרות בעמדה עוד יותר ולהסכמה פחותה לקבלת תמיכה. אני מציעה לנסות לפתח (על אף הקושי) עמדה מקבלת ולא שיפוטית כלפי רצונותיו וכלפי מצבו. ניתן לנסות לשוחח עמו בעדינות על כךֿ אך גם זאת, מתוך עמדה מבינה ולא שיפוטית, על מנת שלא תיווצר עוד התנגדות. במידה ועדיין הוא מתנגד לקבלת עזרה, לא ניתן אלא לכבד ולנסות להתמודד באופן עצמאי עם התסכול שמצבו מעורר, על אף הקושי לראותו כך חשוב לזכור שמשהו שאולי נראה עבורך כסבל, לא נחווה ככזה עבורו. לכן, אין טעם לנסות לכפות עליו פתרונות שאינם מתאימים לו כרגע. 


    בהצלחה,


    יעל 

אנשי מקצוע ומכונים

עדנה מן

עדנה מן

מודיעין-מכבים-רעות
ניר כהן ארזי

ניר כהן ארזי

רמת השרון
דפנה מטרי

דפנה מטרי

שילת
שנהב שטיין

שנהב שטיין

תל אביב - יפו
דליה שלום

דליה שלום

יקנעם עילית
מרכז אתרוג

מרכז אתרוג

חדרה
עמית נאור

עמית נאור

תל אביב - יפו
יובל קורן

יובל קורן

חיפה