תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י EI ב - 14/04/2020 10:08:31

    שלום רב,

    לפני כמה שנים הייתי בדיכאון ורציתי מאוד לדבר עם פסיכולוג דרך קופת החולים שלי.
    את הפרוצדורה לא ממש הבנתי, אבל נקבעה לי פגישה אצל פסיכיאטרית קודם (רק בפגישה הבנתי שיש לי עוד הרבה זמן לחכות לשיחות עם מישהו) ובפגישה איתה, שארכה אולי 5-10 דקות, היא אבחנה כמה דברים שידעתי רק בדיעבד (לאחר שראיתי אותם כתובים בטופס שהוציא לי רופא המשפחה).

    הדברים שהיו כתובים הם: personality disorder
    ו- somatization

    בהתחלה לא התייחסתי לזה כי עזבתי את השיחות והבנתי שכל זה לא בשבילי, אך בתקופה האחרונה אני מרגיש מועקה ודיכאון ואני חושב ללכת שוב לפסיכולוג. הדברים שנכתבו שם התחילו להפריע לי בצורה די רצינית, כי קראתי פרטים על סומטיזציה, ואין שם אפילו שמץ של דבר שנוגע אליי. שום סימפטום, שום דבר שאמרתי, ממש כלום. דיברתי איתה על צלקות שיש לי בידיים ושהיא טענה שהיא לא רואה כלום, ופה זה נגמר. סיפרתי לה שיש דברים שמפריעים לי במראה החיצוני למשל, ולא הרחבתי. איך זה קשור לסומטיזציה בדיוק?
    קשה לי לכתוב את הדברים כי ברור לי שיצדיקו את הניסיון המקצועי שלה, אבל אפילו הדיוט כמוני מבין שאין בזה שום היגיון.

    לגבי הפרעת האישיות התחושה שלי הרבה יותר קשה. אני לא יודע במה מדובר, ואני זוכר שכבר אז ניסיתי לקבל מידע מהתיק הרפואי והעובדת הסוציאלית אמרה לי שזה לא אפשרי. את זה אני מבין.
    אבל איך אפשר לדעת במה מדובר? האם זה שם כולל שנותנים ורק אחר כך מאבחנים את ההפרעה או ההפרעות הספציפיות? כי לא כתוב שם ההפרעה, רק הפרעת אישיות.
    אחת הטעויות הכי גדולות שעשיתי בביקור שם, זה שפשוט לא הייתי אני, אמרתי סתם דברים וחיפשתי פשוט להוציא את התסכול והכאב שלי על מישהו. אני רק מקווה שהדברים האלה לא גרמו להם להעריך אותי באופן כזה.
    הדבר היחיד שהוצאתי מהפסיכיאטרית זה ששאלתי אותה האם מה שיש לי זה OCD, והיא אמרה שזה "משהו דומה". אולי מישהו מכם יוכל להבין למה הכוונה.

    מה שכואב לי זה שבאמת שום דבר שם לא עזר, וכל הדברים האלה עוד גרמו לי ליותר נזק ותסכול. אז בשביל מה ללכת ולבקש לדבר עם מישהו? הגעתי למצב שאני כבר מפחד ללכת לפסיכולוג או לבקש הערכה אצל פסיכיאטר כי אני לא יודע לאן זה יוביל, אבל לכל אחד מגיע לדעת עם מה הוא מתמודד ולהכיר את עצמו, לשם זה אנשים הולכים לפסיכולוג.

    מקווה שאולי התשובה שלכם תניח את דעתי במקצת.
    תודה רבה וחג שמח.

    תשובה: שאלות לאחר פגישות אצל פסיכיאטרית ועו"ס
    נכתב ע"י יעל ימיני ב - 16/04/2020 11:43:31

    שלום לך,


    קודם כל, אני מצטערת לשמוע שזו היתה החוויה שלך מפנייה לשירותי בריאות הנפש. בזמן שבו היית זקוק לתמיכה, הרגשת לא מובן וזה בהחלט פספסוס, שכן נשמע שהיה לך צורך במענה יותר משמעותי.


    לגבי האבחנות - כתבת שהפגישה היתה קצרה מאוד, כך שבהחלט ייתכן והאבחנה לא היתה מעמיקה מספיק ויש מקום לבחינה נוספת של האבחנה. לפעמים המערכת מתמודדת עם פניות רבות מאוד של מטופלים, וההתרשמות נעשית על סמך פגישה קצרה, כך שאין זמן לאבחון שהוא מלא ומעמיק. בכל מקרה, אני ממליצה לך שלא ״להיתפס״ על האבחנה, שככל הנראה ניתנה על סמך התרשמות שטחית ובעיקר בכדי לאפשר לך לקבל המשך טיפול במרפאה. בדרך כלל במצב שבו אדם מתחיל טיפול אצל פסיכולוג, הוא יכול ביחד איתו שלו לנסות ולהבין את האבחנות שניתנו וכן המטפל יכול לבצע שינויים בהתאם להתרשמויות יותר מעמיקות. עוד אפשרות שניתנת במרפאות לבריאות הנפש, היא לאבחון פסיכודיאגנוסטי מלא, שמאפשר חקירה מעמיקה של המצב הרגשי והקוגניטיבי. אני מאמינה שאם היית ממשיך את הטיפול במרפאה והיית עדיין מוטרד מהאבחנות היית יכול לבקש אבחון שכזה. 


    לגבי אבחנות באופן כללי - אבחנות הן דבר שיכול להשתנות עם הזמן, וכן בין אנשי מקצוע. אבחנות יכולות לעזור בכדי להבין טוב יותר את המצב, הן בשביל המטפל והן בשביל המטופל. עם זאת, לפעמים הן לא ממצות את המצב הנפשי בו נמצא המטופל, ולפעמים אינן מדויקות. לכן, חשוב מאוד שלא לתת להן משמעות כה גדולה. מה שחשוב זה איך שאתה מרגיש ושתוכל לקבל מענה רגיש ואמפאתי. אני מאוד מעודדת אותך, למרות ההתנסות הקודמת, לא לוותר על האפשרות להיתמך ולפנות שוב לעזרה נפשית. מה שחשוב בעיני הוא יצירת קשר טיפולי מיטיב עם איש טיפול, כך תוכל לקבל תמיכה. 


    ד״א - אתה רשאי לדרוש כל מידע רפואי שנכתב בעניינך לפי החוק. זה אמנם דורש לעבור דרך תהליך בירוקרטי, אך זה אפשרי. בכל מקרה, לא הייתי ממליצה לך להמשיך להתעסק במה שנכתב או לא, שכן זה פחות חשוב. מה שחשוב זה שתפנה לטיפול ולא תוותר למרות החוויה הקודמת שלא היתה מוצלחת. אני מאמינה שאנשי הצוות שפגשו אותך, גם אם התרשמו באופן לא מדויק, רצו בטובתך.


    בהצלחה,


    יעל 

אנשי מקצוע ומכונים

עדי אלחדף

עדי אלחדף

רמת גן
אור ויפרבניק

אור ויפרבניק

רחובות
עדי דוידסון

עדי דוידסון

תל אביב - יפו
חגית בר

חגית בר

ראשון לציון
עדנה מן

עדנה מן

מודיעין-מכבים-רעות
ד"ר יגאל גליקסמן

ד"ר יגאל גליקסמן

הוד השרון
עליסה הראל

עליסה הראל

נס ציונה
ניר כהן ארזי

ניר כהן ארזי

רמת השרון