תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י עליזה ב - 25/02/2020 14:36:17

    כבר כמה פעמים הסבירו לי, אבל עדיין לא הצלחתי לגמרי להבין מה זה טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT)... כל מטפל יכול לתת טיפול כזה או רק פסיכולוגים? איך בדיוק הטיפול עובד? הוא יעיל לכל מיני בעיות או רק בעיות מסוימות?
    אני סובלת מדיכאון קל כבר כמה שנים, בא והולך אבל כשהוא בא זה מכה בי חזק. כמה פעמים הציעו לי לנסות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי אבל ניסיתי כבר כמה דברים שונים ואני מרגישה שכל פעם שאני מתחילה טיפול חדש, בטח אם זה עם מטפלת חדשה, אני חוזרת לנקודת האפס...
    תודה!

    תשובה: מה זה בדיוק טיפול CBT?
    נכתב ע"י יעל ימיני ב - 25/02/2020 20:18:34

    שלום עליזה,


    טפולי קוגניטיבי התנהגותי (CBTהוא טיפול ממוקד המבוסס על ההנחה כי קשיים רגשיים רבים נגרמים עקב דפוסי מחשבה והתנהגות בלתי יעילים, אשר התבססו והתקבעו בנסיבות חיים מסוימות, והפכו עם הזמן ללא אדפטיביים. מתוך הנחה זו, הטיפול מתמקד בזיהוי דפוסים הגורמים למצוקה או פגיעה תפקודית, וברכישת אסטרטגיות לנטרולם בתוך טווח זמן קצר. לדוגמא, מצבי דיכאון רבים מבוססים על ראייה פסימית ודיכוטומית ותפיסה עצמית שלילית ("אם אני לא מצליח במבחן הזה, כבר אין לי עתיד", "אנשים לא אוהבים להיות בחברתי", וכו'). הטיפול גם מתמקד בעידוד להתנסות וחשיפה מחודשת לסיטואציות מהן המטופל נוהג להימנע עקב מצבו הרגשי.


    חשוב לציין שכיום קיימים זרמים שונים בתוך אסכולה זו, כאשר כיום קיימות שיטות חדשות ויעילות ביותר,  שהינן מבוססות מיינדפולנס המכונות ה"גל החדש" של ה-CBT. גישות אלו נותנות מקום מרכזי לקבלה של המחשבות והרגשות של האדם, ולאו דווקא לשינוי. בגל הזה נכללות שיטות כמו מיינדפולנס וכמו ACT - Acceptance Commitment Therapy, תרפיית קבלה ומחויבות כאשר הן מעודדות שהיה ברגע הנוכחי באופן בלתי שיפוטי, לצד ניסיון להתבונן על הקוגניציה ועל התפיסות שלנו, קבלה של הפגיעות האנושית – מבלי צורך לשנות.


    גישות אלו נמצאו יעילות בטיפול בדיכאון ובחרדה וכן לבעיות רבות ומגוונות אחרות. בעקרון יש מטפלים שהוכשרו בגישות אלו, ללא הכשרה מוקדמת בפסיכולוגיה, ובמקביל יש פסיכולוגים שמטפלים בגישות אלו בשילוב עם גישות אחרות.


    חיפוש אחר הטיפול המתאים יכול להיות משימה מורכבתת ולא פשוטה, אבל אני מעודדת אותך להמשיך לנסות ולא לוותר. תוכלי לחפש באינדקס המטפלים באתר שלנו מטפלים לפי סוג ההכשרה או שיטת הטיפול. אני מקווה שתוכלי למצוא את המטפל המתאים עבורך, שכן יש חשיבות גדולה גם לקשר הטיםפולי ולא רק לגישה. 


    בהצלחה,


    יעל 

אנשי מקצוע ומכונים

דפנה מטרי

דפנה מטרי

שילת
עמית נאור

עמית נאור

תל אביב - יפו
עדי אלחדף

עדי אלחדף

רמת גן
עמירה איתיאל

עמירה איתיאל

תל אביב - יפו
ד"ר איה גולן

ד"ר איה גולן

תל אביב - יפו
ד"ר יגאל גליקסמן

ד"ר יגאל גליקסמן

הוד השרון
פז חיט

פז חיט

כפר סבא
שנהב שטיין

שנהב שטיין

תל אביב - יפו