תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י עידן ב - 04/11/2019 15:40:20

    שלום.
    אני דואג מאד לאשתי... היא ילדה לפני חודשיים, הלידה לא היתה קשה במיוחד וגם התינוק שלנו יחסית נינוח, אוכל יפה וישן כמו שצריך. אבל אני מרגישה שאשתי לא לגמרי פה. כאילו היא ממלאת תפקיד, עושה את כל הפעולות, אבל לא נהנית כל-כך לשבת עם התינוק ולחבק אותו או לדבר איתו.
    אני לא רואה אותה בוכה או מתפרקת, שאלה נראה לי סימני דיכאון ברורים, נכון? אבל יש בה משהו קצת מנותק. כשאני שואל מה שלומה היא נותנת לי תשובה בנאלית.
    שמעתי על יותר מדי סיפורים שהגבר לא היה מספיק קשוב לאשתו והמצב הדרדר מאד... אני לא רוצה אפילו לחשוב על סיטואציה כזאת.
    איך אני יכול לדעת בוודאות אם היא סובלת מדיכאון אחרי לידה? למי אני יכול לפנות לטיפול? האם דיכאון אחרי לידה יכול גם לעבור מעצמו? האם הדיכאון יכול להשפיע על הקשר בינה לבין התינוק בעתיד? איזה סוגי טיפול יש לדיכאון אחרי לידה? איך אני עצמי יכול להתמודד?

    תשובה: איך מזהים דיכאון אחרי לידה?
    נכתב ע"י יעל ימיני ב - 05/11/2019 16:57:19

    שלום עידן,


    קודם כל, כל הכבוד לך על ההקשבה העדינה ועל כך שאתה עושה מאמץ להבין מה באמת עובר על אשתך. לידה (גם אם הלידה עצמה היתה קלה) עלולה להיות חוויה מטלטלת, ולעתים לוקח זמן להסתגל למצב החדש. כל אישה כמובן מגיבה באופן שונה. נשמע מדבריך שאתה מרגיש שאשתך מעט מנותקת ולא מתנהגת באופן שהיית מצפה. תוכל לקרוא עוד על דכאון אחרי לידה כאן. הניתוק שאתה מתאר יכול להעיד על חוויה דכאונית מסוימת, אבל לא בהכרח.


    אני חושבת שקודם כל, חשוב מאוד שאתה עושה מאמצים לדבר איתה ומנסה להבין. בהנחה שאתה מרגיש שתשובתה ש״הכל בסדר״ לא מספקת ולא משקפת את הרגשתה האמיתית, אני מציעה לא לוותר ולנסות לדבר איתה יותר לעוק, וכן לשתף אותה בתחושתך לגבי המצב. לפעמים נשים מתקשות להודות אפילו בפני עצמן בחוויה הדכאונית, שכן היא יכולה להיות מקור לבושה עבורן. המסר שתוכל להעביר לה הוא שזה ממש בסדר גם אם היא מרגישה כך, ושתוכלו לנסות לעזור להרגיש יותר מחוברת, למשל באמצעות התייעצות עם איש מקצוע. אם תרגיש שאינה משתפת פעולה ועדיין לא תשתכנע שהיא בסדר, תוכל אתה לפנות להתייעצות עם איש מקצוע, על מנת שיוכל לעזור לך להבין מה חומרת המצב ואיך תוכל לתמוך באשתך לקבל עזרה וכמובן על מנת שתוכל גם אתה לקבל את התמיכה הנפשית לה אתה זקוק. 


    הטיפול המרכזי יכול להיות פסיכותרפיה דינאמית, שהיא יותר ארוכת טווח, או טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) וכמובן שקיימת גם האפשרות לטיפול תרופתי. זה מאוד תלוי בה כמובן. חשוב מאוד שלא להיבהל מהמצב ושלא לגרום לה להרגיש גאילו משהו שהיא עושה לא בסדר, להיפך, לנסות להגיע מתוך עמדה אמפאתית וחומלת, ולנסות להושיט יד בעדינות אך בנחישות. דיכאון אחרי לידה כן יכול גם לעבור מעצמו, אבל אם אתה מזהה שזה המצב, חשוב מאוד שלא להתעלם כמובן ולנסות להבין יותר לעומק את תחשותיה ביחד איתה. 


    בהצלחה,


    יעל 


    תוכל לקרוא כאן עוד על דיכאון אחרי לידה ולקבל רשימת אנשי מקצוע להתייעצות

אנשי מקצוע ומכונים

נדב כרמון

נדב כרמון

תל אביב - יפו
טובה בן צבי מרק

טובה בן צבי מרק

תל אביב - יפו
דפנה מטרי

דפנה מטרי

שילת
עליסה הראל

עליסה הראל

נס ציונה
איתי רוזנפלד

איתי רוזנפלד

תל אביב - יפו
ליאת טייר

ליאת טייר

קרית טבעון
דליה שלום

דליה שלום

יקנעם עילית
מזי ברקמן

מזי ברקמן

תל אביב - יפו