<
תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י ציונה ב - 24/10/2019 12:27:46

    שלום.
    מתי צריך להתחיל טיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז? מה בעצם התרופה עושה? האם יש תופעות לוואי? איזה סוגי טיפול נוספים יש להפרעות קשב וריכוז שאפשר לנסות לפני טיפול תרופתי?
    תודה

    תשובה: טיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז
    נכתב ע"י ד"ר ארז ברנע ב - 27/10/2019 10:13:04

    ציונה שלום.


    הטיפול הנכון לטיפול בהפרעת קשב וריכוז הינו טיפול משולב הכולל טיפול תרופתי, התנהגותי ורגשי.


    הטיפול התרופתי, הינו רק חלק מהטיפול ומותאם ע"י הרופא למצב ולצרכיו של הילד. 


    נטילת התרופה אינה מרפאת את הפרעת הקשב והריכוז אלא ממתנת את ביטויי הפרעת הקשב ( היפראקטיביות, אימפולסיביות, חוסר קשב ועוד), 


    בזמן נטילת התרופה:
    בזמן נטילת הטיפול התרופתי הילד בדרך כלל ירגיש הקלה ויכולת להתמודד עם מטלות הדורשות ריכוז וקשב שללא התרופה יתקשה לבצען וכך יוכל למצות את הפוטנציאל שלו ולהביא את היכולות שלו לידי ביטוי.


    מה עושה התרופה? המוח שלנו בנוי מרשת של עצבים המקושרים באמצעות חומרים שונים, אחד מהם הוא הדופמין. הדופמין משפיע על רמת הקשב שלנו. אצל אלה המאובחנים כסובלים מקשב וריכוז הדופמין מגיע באופן לא תקין וכך נוצר קושי בוויסות.


    טיפול תרופתי נועד לווסת את מעבר הדופמין במוח. הבסיס הטיפולי התרופתי בהפרעת קשב, הוא מתן תרופות מקבוצת הסטימולנטים (תרופות מעוררות שלהם יש השפעה מעוררת על הגוף). קבוצת הסטימולנטים נחלקת לתרופות על בסיס החומר הפעיל מתילפנדיאט או תרופות על בסיס החומר הפעיל אמפטמין (תלוי בסוג התרופה הנלקחת). הסטימולנט למעשה מאפשר למוח להעביר את הדופמין ממקום למקום באופן תקין.


    כמו כל תרופה, יש לה השפעות לוואי -  היות והתרופה מפריעה לישון, מומלץ לא לקחת אותה בערב. 
    התיאבון נעלם לכמה שעות בזמן נטילת התרופה. אך חשוב להדגיש שכאשר פגה השפעת הכדור התיאבון חוזר.  חשוב לזכור שכל משתמש יושפע אחרת מהתרופה. יהיו ילדים שיסבלו מכל תופעות הלוואי הנפוצות, ויהיו כאלה שלא יסבלו מאף תופעת לוואי. הדרך היחידה לדעת מהן השפעות התרופה היא לנסות אותה למשך תקופה מסוימת (על פי שיקול דעתו של הרופא המטפל) ולשים לב לשינויים בהרגשה. בכל אופן כשתם זמן השפעת התרופה כל תופעות הלוואי יחלפו.  מעבר לכך, יש ילדים (לא כולם!) שעלולים לסבול בתחילת השימוש מתופעות כמו עצבנות, נמנום, כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות ודפיקות לב. כל אלה הם תוצאה של הסתגלות לתרופה והשינוי ברמת האדרנלין בגוף –  הם יחלפו, בדרך כלל, אחרי שבוע של טיפול סדיר. 
    אין לתרופות להפרעת קשב תופעות לוואי ארוכות טווח.

אנשי מקצוע ומכונים

דור אבירם

דור אבירם

פתח תקווה
עמירה איתיאל

עמירה איתיאל

תל אביב - יפו
ג'ני גוטמן

ג'ני גוטמן

עין הוד
עליסה הראל

עליסה הראל

נס ציונה
מירב בועז

מירב בועז

חיפה
אליה אביקסיס

אליה אביקסיס

ירושלים
יעל רייף סולומון

יעל רייף סולומון

חיפה
נועה ארנטל

נועה ארנטל

תל אביב - יפו