תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י מור ב - 03/03/2019 21:04:27

    דר שלום רב,

    שאלה-כיצד גורמים לבן אדם שמאמין באמונה שלמה (ופועל כמו רובוט) שהפעולות והדברים שהוא עושה בחייו אינם נכונים ופוגעים בו (לא קשור להתמכרויות למיניהם)?
    לדבר על ללכת לטיפול לא בא בחשבון כי הבן אדם אומר "הכל בסדר איתי ואני יודע מה אני עושה". אני חושדת שהוא מאמין שהוא עושה דברים נכונים מתוך אמונה שהוא הכניס לעצמו ,אבל באמת שמבחוץ מסתכלים על פעולותיו והן שגויות ומזיקות לו בחייו.

    איך ,איך אפשרי לגרום לבן אדם כזה להתחיל אפילו להטיל ספק בפעולותיו ,מה אפשר להגיד ,איך אפשר להאיר את עיניו?

    (בבקשה לא לכתוב-עד שהוא לא רואה אי אפשר לעשות כלום,כי אני מאמינה שיש דרך לפתוח את עיניו של בן אדם מוקדם ממאוחר-רק לא יודעת איך:)

    תודה !

    תשובה: להאיר עיניים של בן אדם
    נכתב ע"י ליטל פלג ב - 04/03/2019 07:45:45

    שלום מור.
    כאשר את כותבת ש"יש דרך להאיר את עיניו" של אדם אחר אני שומעת בדברייך את הביטחון בצדקתך ואולי גם את הקושי לראות את חוויתו של הצד השני, אשר רואה ומרגיש אחרת ממך. בדרך כלל, גם כאשר אנשים בוחרים בדרך שמזיקה להם, יש לכך סיבה נפשית טובה ועמוקה (למשל, לפעמים האדם מהכור לסמים מתמכר מאחר וללא הסמים יתמודד עם חוויה רגשית בלתי נסבלת). במובן זה, אני באמת לא חושבת שיש דרך או צורך "להאיר עיניים" כל עוד לא מדובר במצב סיכון חריג. אם האדם בו מדובר חשוב לך, מה שאפשר וכדאי הוא לנהל דיאלוג בו גם את תקשיבי ותנסי להבין אותו ואת בחירותיו ממקום מכבד וקשוב באמת. ממקום כזה, ולא ממקום מתנצח המכוון ל"הארת עיניים" יתכן שתוכלי להגיד גם דבר מה על הרגשתך לגבי בחירותיו והנזק שהן מסבות לו. במילים אחרות, אני מציעה לוותר על הגישה לפיה את מחזיקה באמת והוא טועה, ולבדוק כיצד לנהל דיאלוג כנה, קרוב וקשוב באמת וכיצד להיות לצידו של האדם שיקר לך גם אם הוא פועל בדרך לא נכונה בעינייך.

    ליטל

אנשי מקצוע ומכונים

מזי ברקמן

מזי ברקמן

תל אביב - יפו
עליסה הראל

עליסה הראל

נס ציונה
לימור קופר

לימור קופר

פרדס חנה-כרכור
פז חיט

פז חיט

כפר סבא
אור ויפרבניק

אור ויפרבניק

רחובות
יובל קורן

יובל קורן

חיפה
נועה ארנטל

נועה ארנטל

תל אביב - יפו
טובה בן צבי מרק

טובה בן צבי מרק

תל אביב - יפו