תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י חיה ב - 05/11/2018 23:20:22

    שלום,
    הלוואי ומישהו כאן יוכל לתת לי בהירות.
    אני בת 23, דתיה. גדלתי בבית מורכב, בגיל 8 הוציאו אותי ואת אחי מהבית לפנימיה, ההורים התגרשו עוד כשהייתי בבטן של אמא. אמא שלי עם פיגור סביבתי (אחרי שנים של התכחשות אני מוכנה לכתוב את זה), אבא עם בעיות דיכאון . גדלתי עם אמא עד גיל 8, עברתי לפנימיה מדהימה שנתנה לי את הסיכוי לפגוש מציאות נורמלית, לקבל טיפול פיזי ורגשי.
    בגיל 13 עברתי לאולפנא לא טיפולית, וגם האולפנא פתחה את אופקיי והקפיצה את שלל ההזדמנויות והדרכים שיכלתי לבחור בהם. גיליתי עולמות טובים, שמלאים באהבה ואור וחיבור. במשך שנים הייתי מנותקת מהסיפור המשפחתי שלי, ברחתי ממנו, והגדרתי את עצמי כתלושה ומנותקת מהעבר. (בעיקר בשכל, במציאות קרו דברים אחרים שהזכירו לי שיש כאן שד ששכחתי להתייחס אליו). עם פרוץ גיל ההתבגרות התחלתי לחטוף משברים בעיקר סביב קשרים עם אנשים משמעותיים (בעיקר נשים), דמויות טיפוליות, חברות ספציפיות באולפנא. המשברים היו סביב תלות יתר או היבלעות בקשר, מכה אחר מכה הבנתי שאני חייבת לקחת את עצמי לטיפול כי משהו קורה שם והמנגנוני הגנה שלי כבר לא עובדים למזלי.
    בגיל 21 נפגשתי במטפלת מדהימה, עברתי איתה תהליך מטורף, נפתחתי, רגשות שהיו טאבו קיבלו מקום, דברים נפתחו, הרגשתי ועדיין מרגישה כמה הקשר הטיפולי משנה אותי ומרחיב את עולמי, ומביא לחיי הקלה ותקווה לשינוי.
    אני דתיה, זה פרט חשוב. כמעט ולא היו לי מערכות יחסים עם גברים, וגם אם היו, זה לא היה משמעותי.
    עד ש, בעקבות ההיפתחות שעברתי בטיפול, פגשתי בחור מדהים, הקשר התקדם מהר מאוד, הכל נראה נכון ומתאים.(שמרנו נגיעה, כן כן, יש אנשים שאשכרה לא נוגעים עד החתונה, אני אישית לא אהבתי את זה, אבל כיבדתי את הצדיק שלי).
    עד ש. התחלתי להרגיש חרדות עמוקות לגביו, דייטים שלנו היו מסתיימים בהרגשה הכי טובה שיש, הייתי נפרדת ממנו לשלום, חוזרת לחדר שלי, קמה בבוקר וחוטפת גל חרדה וכאב לא ברורים. ניתוק מטורף. כאב פיזי בכל איזור הבטן והחזה, כאבים נפשיים, בכי, ובעיקר חרדות ורצון להרחיק מעליי את הבחור. המטפלת שלי ידעה הכל, ליוותה אותי בתקופה ההיא.
    אחרי שלושה חודשים של מאבק ותקופה שבה התפרקתי כמו שלא התפרקתי בחיים שלי, הפסקתי לעבוד, כמעט ולא הצלחתי לקום מהמיטה וגם אם כן זה היה בעיקר לפגישה עם המטפלת או לפגישה עם הבחור, עברתי תקופות קשות, כזאת עוד אף פעם לא הייתה לי. עוצמת הסבל שחוויתי הייתה בלתי נסבלת. וזה מה שהכריע. ביקשתי ממנו שניפרד. הוא אהב אותי, היה לו קשה אבל הוא עזר לי להיפרד ממנו כי רצה שאפסיק לסבול.
    אחרי הפרידה הייתה לי עוד תקופה של חרדות, נוראיות גם כן, אבל מאז שהתחלתי שוב עבודה מסודרת, מצבי הולך ומשתפר ואני ממש חוזרת לעצמי.
    שמעתי המון פרשנויות, פוסטראומה, (עברתי פגיעות מיניות בילדות, לא אונס, אבל פגיעה). שמעתי המון פרשנויות.
    ועדיין. חודשיים וחצי אחרי הפרידה, אני מתקשה לוותר עליו בליבי, אני מתקשה לשחרר, אני רוצה לחזור אליו אבל מפחדת לפגוע בו שוב ובעיקר אני מפחדת להיכנס שוב לבור השחור שאין לי כלים להכיל.
    מרגישה כלואה, מצד אחד יודעת שמה שקרה קשור לעבר, לקשר הלא בריא עם אמא שלי, לחיים הלא בריאים שהיו בילדות עד שעברתי לפנימיה, להזנחה שחוויתי במשך שנים, לאמא התלותית שניסתה ועדיין מנסה להטביע אותי בדיכאון שלה, אני יודעת שזה קשור.
    ועדיין, זה לא עוזר לי להתגבר. זה לא עוזר לי להתחבר. או לעבור את זה. או לשאת את זה כחלק ממני ולא כניתוק.
    הסבל שאני חווה בתוך קשר הוא בלתי נסבל. כאב מטורף. פחד להיבלע. מחשבות על ניצול ופגיעה. כיווץ, תהום שחורה.

    מה אני רוצה ממכם אם כבר יש לי את כל הפרשנויות?
    אני רוצה ממכם כיוון חשיבה אחר, או כיוון טיפולי אחר..אם אפשר.
    פרשנויות, הסברים, רעיונות. כל כיוון יהיה טוב.. בעיקר הייתי שמחה למצוא דרך להתגבר על זה. אני רוצה לחזור אליו.
    תודה רבה.

    תשובה: פוסטראומה וחרדה במערכת יחסים
    נכתב ע"י ליטל פלג ב - 06/11/2018 09:02:28

    שלום חיה.
    אני מצטערת לשמוע על הסבל הרב שאת עוברת. את מתארת בצורה רהוטה ורגישה כל כך את האופן בו ההיסטוריה הקשה שלך משפיעה על החרדה ואני יכולה להבין את עוצמת התסכול לאור הפער בין ההבנה והמודעות לבין הקושי בפועל.
    קודם כל, התהליך שאת מתארת, מכאיב ככל שיהיה, הוא תהליך אופייני מאוד לאנשים שחוו פגיעה בקשריהם המוקדמים. הקשרים החדשים מחזירים לנקודת השבר המקורית והכאב שלא נחווה אז במלואו נחווה בקשר החדש. במובן זה, כאשר הסבל מלווה בטיפול נפשי המאפשר עיבוד, הוא מביא לא פעם דווקא לשחרור הסבל בסופו של דבר. לצד זאת, כאשר עוצמות הסבל קשות כל כך, אני חושבת שכדאי להיעזר ב"עזרים חיצוניים" אשר יסייעו לשאת אותו. קצת כמו שלא עורכים ניתוח ללא חומרים מאלחשים. עזרים אלו יכולים להיות העלאת תדירות הפגישות הטיפוליות, טיפול תרופתי אנטי חרדתי-דיכאוני, שימוש בטכניקות בודהיסטיות או טכניקות קוגניטיביות התנהגותיות לוויסות חרדה וסבל בזמן אמת וכן הלאה. במילים אחרות, הסבל שאת עוברת הוא לא רק סבל אלא גם אמצעי לעיבוד מה שעברת ונרשם בנפשך, ולכן גם להשתחררות מכבלי העבר, אך אני חושבת שכאשר נמצאים בלב הסבל יש צורך בעזרים נוספים מהסוג שציינתי כדי שאפשר יהיה לצלוח את התקופה הקשה. בדרך כלל, השילוב בין השניים מביא בסופו של דבר לשינוי.

    ליטל

אנשי מקצוע ומכונים

טל משולם

טל משולם

חיפה
ענת דפנא

ענת דפנא

רעננה
ליאת טייר

ליאת טייר

קרית טבעון
עדי דוידסון

עדי דוידסון

תל אביב - יפו
יזהר עירון

יזהר עירון

תל אביב - יפו
שנהב שטיין

שנהב שטיין

תל אביב - יפו
לימור קופר

לימור קופר

פרדס חנה-כרכור
עדי אלחדף

עדי אלחדף

רמת גן