תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י שני ב - 14/07/2018 16:54:55

    שלום, אני בת 24 ונמצאת בשלב המקדים לחיפוש העצמי וקבלת החלטות הרות גורל כמו בחירת תואר ללמוד (הכיוון הוא מסלול דו חוגי של פסיכולוגיה וחקר המוח אך איני בטוחה), בחירת סגנון חיים שמתאים לי וכדומה. בשלב חשוב זה אני נתקלת בקושי משמעותי ביותר העוצר בעדי מלהגיע מוכנה לתהליך החיפוש העצמי ובכך גם להניב תוצאות ממנו, והוא מתבטא בקושי להאמין בעצמי. יש לי מודעות(אולי לא מלאה) לרצונותיי ,ליכולותיי ועוצמותי, אך איני יודעת לממש אותה . קשה ליישם, להוציא לפועל. אני מוצאת עצמי מייעצת רבות לאנשים הקרובים לי ,ובעצתי אומרת להם כי על מנת להשיג את מטרותיהם, עליהם להתחיל מהבסיס והוא להאמין בעצמם , אך כשזה נוגע אליי איני מסוגלת לבצע שלב בסיסי זה. הטריגר שהניע אותי לפנות בנושא ,הוא ריב טיפשי עם אחותי שהתפתח בעקבות בקשתי ממנה דבר מה, אך היא אינה שמחה לחלוק איתי את כשרונה (בתחום האומנות) וסירבה בתוקף. זה הוביל לויכוח מטופש בו הטחתי בפניה שהיא אגואיסטית משום שאינה חולקת את המתנה שקיבלה והיא הכשרון שלה . בתגובה היא הטיחה בפניי שאינה אשמה שאני לא בורכתי ושאין לי שום כשרון משלי. האמנתי לה, וזו היא הבעיה שלי. אני מנסה לחשוב באיזה כשרונות בורכתי ומוצאת שלדעתי יש לי יכולת הקשבה והכלה גבוהה, מלבד זה בגיל צעיר יותר מימשתי את הכשרון שלי בתחום המחול אך זה פסק לאחר מספר שנים ומה שנותר לי הוא הכשון הלא ממומש בתחום זה, ולבסוף אני מחליטה ששני כשרונותי היחידים אינם שווים כלומר שאיני מבורכת בשום כשרון כלל. החלטה זו נובעת מעצם הכרתי בעבודה שאיני מממשת אותם (מסיבות רבות) ולכן אינם שווים. האמירה הכואבת של אחותי מעלה בי מחשבה שלפעמים היא מרושעת אמיתית אך מיד אני מסבירה לעצמי שהתגובה שלי כזו בגללי ובגלל רגישותי הגבוהה בנושא והיא אינה אשמה. אני אובדת עצות בנושא, מרגישה תקועה ואבודה ושאיני מסוגלת להתקדם בחיי לפני שאלמד להאמין בעצמי אך רק המחשבה על התהליך אותו עליי לעבור, מערערת את רצוני בו. אשמח לעצה מכוונת שהיא מעבר להפניה לייעוץ מעמיק כיוון שלומר לי לפנות לייעוץ זה כמו לומר לי להאמין בעצמי. אני יודעת ורוצה, אך איני מיישמת. תודה מראש.

    תשובה: חוסר אמונה עצמית
    נכתב ע"י ליטל פלג ב - 15/07/2018 08:40:09

    שלום שני.
    הגדרת את הקושי שלך כ"חוסר אמונה עצמית" אך מתוך דברייך, המחשבה המרכזית שהתעוררה בי היא שאולי כדאי להרחיב את הפרספקטיבה ולנסות לבחון האם זה אכן לב הקושי.
    את מתארת את עצמך כמצויה בשלב בו את אכן לא עוסקת בשום תחום עיסוק משמעותי, ולא הזכרת בדברייך האם את מצליחה לעבוד כרגע, אם יש לך חיים חברתיים/זוגיים מספקים וכן הלאה. במובן זה, יתכן ותחושת אי השקט שאת מתארת דווקא תואמת תקופת חיים זו של קושי ו/או חוסר ודאות. כמו כן, תיארת את הקושי שאת חווה לנוכח כישוריה של אחותך (ואולי גם של אנשים אחרים?).
    במובנים אלו, אני חושבת שהחתירה ל"אמונה עצמית" והרגשה טובה יותר עם עצמך עשויה להיות מסתור מפני התבוננות מכאיבה בקשיים, מגבלות ורגשות עמוקים יותר. כתבת שאינך מצליחה לפנות לייעוץ מעמיק למרות שאת מודעת לצורך בכך. יתכן ואת מרגישה בתוכך- אפרופו הרצון בלימודי פסיכולוגיה- כי טיפול ילווה בהתבוננות עצמית מכאיבה ולכן מעדיפה להימנע ממנו כרגע. במובן זה, אני חוששת שאין לי דרך לייעץ או לסייע לך- הרגשה עצמית טובה יותר נובעת מקבלה עצמית עמוקה ומהתמודדות מוצלחת עם אתגרי חיים ועם מערכות יחסים, ואם את מעוניינת כרגע רק בשיפור ההרגשה העצמית ללא מאמץ או תהליך ממושך של שינוי, איני מכירה דרך להשיג זאת. תוכלי להיעזר בספרי עזרה עצמית שונים, אך מתוך הדברים שכתבת על עצמך, להרגשתי זו תהיה החמצה, מעין פלסטר רגעי שלא ישרת אותך בטווח הרחוק.
    הרגשות הבלתי נעימים שאת חווה יכולים להיות בסיס להרחבת ההכרות העצמית ולהשגת שינוי חיובי יציב, וחבל לא להשתמש בהם באופן זה.

    ליטל

אנשי מקצוע ומכונים

נועה ארנטל

נועה ארנטל

תל אביב - יפו
עמירה איתיאל

עמירה איתיאל

תל אביב - יפו
עדי אלחדף

עדי אלחדף

רמת גן
אור ויפרבניק

אור ויפרבניק

רחובות
נדב כרמון

נדב כרמון

תל אביב - יפו
מזי ברקמן

מזי ברקמן

תל אביב - יפו
לימור קופר

לימור קופר

פרדס חנה-כרכור
ענת דפנא

ענת דפנא

רעננה