תפריט נגישות
חיפוש

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י ליטל פלג ב - 09/01/2018 10:58:35

    שאלות רבות בפורום עוסקות בשאלה כיצד להתמודד עם מחשבות ורגשות שליליים שביניהם חרדות, מתח, לחץ, מחשבות בלתי נעימות, דאגות, חוסר אנרגיות ותחושה כללית שלילית. לאור ריבוי הפניות בנושא, אני מפרסמת הסבר כללי לנושא ומספר כיווני התמודדות.

    ראשית, חשוב לציין כי מה שאנו חווים כמחשבות ורגשות שליליים הם לא בהכרח אכן "שליליים". נכון, הם בלתי נעימים ובמיוחד כאשר הם מתקיימים לאורך זמן ובצורה אינטנסיבית, אבל יש להם תפקיד חשוב: הם מהווים מעין "איתות" של הנפש על כך שמשהו לא בסדר, כפי שכאב פיסי מאותת על בעיה או איום גופני. לכן, המטרה אינה להעלים את התחושות השליליות אלא ללמוד להקשיב להן, לחיות איתן טוב יותר ולמתן את השפעתן.

    תחושות ורגשות שליליים המופיעים באופן קבוע בדרך כלל מעידים על כך שדבר מה בחיינו החיצוניים או הפנימיים יצא מאיזון, ודורש את תשומת ליבנו. לעתים ברור מהו הגורם לתחושות השליליות (היעדר מסגרת תעסוקתית או חברתית, בדידות חברתית, משבר וכד') ולעתים התשובה לכך אינה ברורה מאחר והיא נוגעת לחוויות ואזורים שאיננו מודעים אליהם. בהתאם לכך שהתחושות השליליות נובעות ממצבים חיצוניים או פנימיים מקיפים ומשמעותיים, הדרך להתמודדות היא בדרך כלל באמצעות טיפול פסיכולוגי. פניות רבות בפורום מתמקדות בבקשת עצה או "טיפ" שיעלימו או יצמצמו תחושות בלתי נעימות אלו, אך למרבה הצער עצה או טיפ כאלו לא קיימים. כפי שלא ניתן לטפל במחלה פיסית כרונית באמצעות "טיפ", כך אי אפשר לטפל בבעיות חיים או בקונפליקטים רגשיים באמצעות עצה נקודתית. הסיב לכך שאני ממליצה במקרים אלו על פנייה לטיפול פסיכולוגי היא שבאמצעות טיפול ניתן להבין ולעבד את מקור התחושות השליליות וכך לצמצם אותן באופן משמעותי. כמו כן, טיפול פסיכולוגי מסייע בפיתוח מיומנויות רגשיות המאפשרות לחוות גם תחושות שליליות באופן פחות מטלטל והרסני. תחושות ומחשבות שליליות הם חלק מחיים של כולנו, ולא ניתן להעלים אותן באופן מלא, אך העבודה הנעשית עליהן במסגרת הטיפולית מצמצמת אותן באופן משמעותי ומנטרלת את השפעתן ההרסנית.

    לצד זאת, ישנן מספר דרכים שיכולות לסייע בהתמודדות נקודתית עם תחושות שליליות. יעילותן של דרכים אלו מוגבלת בדרך כלל, מאחר והן אינן מציעות פתרון עומק אלא "פלסטר" נקודתי, אך התמדה בשימוש בהן יכולה לשפר באופן משמעותי את היכולת לשאת מצבים רגשיים לא נעימים.

    • "תזכורת עצמית"- רגשות שליליים עשויים להיות מציפים מאוד ולכן אחת הטכניקות להתמודדות איתם היא דווקא קבלה שלהם, ולא מלחמה המכוונת להעלמה שלהם. מלחמה מסוג זה היא מתישה ובלתי יעילה ולכן, כאשר רגשות אלו מתעוררים, כדאי להתמקד בתזכורת עצמית לכך שאלו רק רגשות: הם בלתי נעימים אבל הם יעברו.
    • מתן מילים לחוויה- מצבי חרדה, חוסר אנרגיה, מצב רוח ירוד וכד' מופיעים פעמים רבות כתחושות גולמיות וחסרות מילים ("רע לי", "אין לי כוח"). מתן מילים לתחושות יכולה לסייע בעיבוד ומיתון שלהן ולכן כדאי, במצבים אלו, לדבר עם אדם אחר, לפנות לקו מצוקה (למשל ער"ן שמאפשר שיחות טלפון או אינטרנט אנונימיות) או לכתוב.
    • פעילות ספורטיבית- הגוף והנפש שלנו כרוכים זה בזה ובהתאם, כאשר אנחנו פורקים מתח פיסי גם הנפש שלנו נתרמת מכך. למרות שזה לא קל, דווקא במצבי מצוקה וחוסר אנרגיה כדאי לצאת לפעילות ספורטיבית.
    • הכנה מראש- אנשים הסובלים מתחושות שליליות מתמשכות מכירים בדרך כלל את המאפיינים של מצוקתם ויודעים מה הם המצבים והשעות הרגישים במיוחד להתעוררות קשיים. לכן כדאי להיערך מראש: לקבוע מראש פעילות לשעות אלו (סרט, הרצאה, חוג), לקבוע עם חבר/ה שיהיו זמינים לשיחה ואפילו להכין דף עם תזכורות לכך שהתחושות השליליות יעלמו בסופו של דבר.
    • שימוש בטכניקות הרגעה עצמית- יוגה, דמיון מודרך, מיינדפולנס וטכניקות נוספות יעילות ביותר להתמודדות עם מצבים רגשיים בלתי נעימים. כדאי לרכוש מיומנויות אלו מבעוד מועד ולהשתמש בהן ברגעי מצוקה.
    • ספרי עזרה עצמית- כיום קיימים לא מעט ספרי הדרכה אשר באמצעותם ניתן ללמוד טכניקות שונות של התמודדות עם קשיים רגשיים שונים.

    בשורה התחתונה, ניתן לראות כי קיימות לא מעט דרכי התמודדות עם מחשבות ורגשות שליליים. כאמור, לא מדובר ב"פתרונות קסם" אלא בטכניקות שיכולות להביא להקלה מסוימת ולחזק את תחושות השליטה ויכולת ההתמודדות. כאשר השימוש בטכניקות אלו אינו מועיל דיו, סביר להניח כי יש צורך בטיפול פסיכולוגי אשר יסייע בהשגת שינוי רגשי משמעותי ומקיף יותר.

אנשי מקצוע ומכונים