תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

צו גיוס לאמא ואבא: איך לעזור לילד המתגייס לצבא?

צו גיוס לאמא ואבא: איך לעזור לילד המתגייס לצבא?

מוטי גלעם

כבר קנית לה את הגרביים הכי חמות שיש, ואתה הסברת לו (שוב) איך לא להסתבך עם מפקדים; אחיו עשה לו אימוני שדה ואפילו הדוד מאמריקה התקשר והבטיח להפעיל קשרים. ועדיין, נראה לכם שעוד לא הגיע הזמן לתת לאפרוח/ית לעלות על מדים. אז מה עושים? איך אפשר לעזור לילד בשלב שלפני הגיוס?

מוטי גלעם, עובד סוציאלי קליני, מטפל משפחתי ויועץ נישואין מוסמך וקב"ן (קצין בריאות נפש) בצה"ל, ממליץ על כמה דרכים בהם ניתן להקל על עצמכם ועל הילד את תהליך הגיוס:

לתת את ברכת הדרך: לא קל לשלוח ילד/ה לצבא, אבל עוד יותר קשה לעשות זאת כאשר לילד יש תפקיד מרכזי בבית כעזרה בפרנסה, גישור בין ההורים וכן הלאה. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי הגיוס הוא תחילת דרכו של הילד כאדם עצמאי וחשוב לתת לו "לצאת אל העולם" ללא נקיפות מצפון, אשר עשויות להקשות על תפקודו והסתגלותו.

פלמ"חניק הוא כבר לא יהיה: עבור חלק מן המשפחות, השירות הצבאי ביחידה מסוימת הוא ערך משפחתי משמעותי. יחד עם זאת, חשוב לאפשר לילד לבחור את דרכו בצבא ולא ללחוץ עליו ללכת בדרך המשפחתית. ציפיות כבדות משקל עשויות להלחיץ ולהציב רף שלא תמיד מסוגל הילד לעמוד בו.

ואפרופו ערכים: לא תמיד תואם הגיוס לצה"ל את עמדות המשפחה, וכאשר מועבר מסר לפיו "פראייר מי שמתגייס" או "זה צבא עם דם על הידיים", נאלץ הילד להתמודד עם קונפליקט בין השתייכות לצבא להשתייכות למשפחה. לכן, כדאי להעביר מסר של כבוד להחלטת הילד להתגייס גם אם איננו מאמינים בכך בכל ליבנו.

אצבע על הדופק: עבור מרבית הילדים הגיוס לצה"ל הוא העזיבה הראשונה של בית ההורים. עובדה זו, בנוסף לצורך בהסתגלות למסגרת הצבאית, הופכת את הגיוס למשימה המעוררת חששות. לצד תמיכה והבעת אמון ביכולותיו של הילד, כדאי לבדוק האם הגיוס אינו מלווה בתחושות חרדה או מצוקה רבה מדי. במידה וכן, כדאי לפנות לעזרה מקצועית: טיפול פסיכולוגי עשוי לעזור בהפחתת החרדה והכנה לגיוס; פנייה לקב"ן עשויה להביא לשינוי תנאי השירות באופן שיקל על הגיוס (למשל, שירות קרוב לבית).

מסע כומתה בשינקין: גם כאשר הגיוס אינו מלווה בחששות כבדים (שלכם או של הילד), כדאי להתכונן ולהיערך אליו. אפשר, לדוגמא, לעודד את הילד לפעילויות הכנה לצבא - הרצאות, אימוני כושר גופני וכן הלאה. כמו כן, כדאי לשוחח עם הילד על רגשותיו, חששותיו וציפיותיו מהגיוס ולעזור לו לווסת תחושות אלו במידת הצורך. כך, למשל, כאשר הילד מודיע ש"אם לא טייס כמו אבא - אני מוציא פרופיל 21" אפשר להעביר לו מסר כי לא נתאכזב ממנו גם אם ישרת כג'ובניק.

האתר הרשמי של צה"ל: www.idf.il

אתר צה"ל למתגייסים: www.mitgaisim.idf.il

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך