תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

להחזיר את השליטה: טיפול קוגניטיבי התנהגותי בתסמונת טורט

להחזיר את השליטה: טיפול קוגניטיבי התנהגותי בתסמונת טורט

צוות בטיפולנט

תסמונת טורט הנה הפרעה נוירולוגית המאופיינת בתנועות קצרות והתפרצויות קוליות לא רצוניות, המכונות טיקים. ההפרעה פוקדת במרבית המקרים ילדים בגילאי בית הספר, ביחס של 3-8 ל-1000. לרוב טורט גורמת לילד למצוקה רבה, בייחוד חרדות וקשיים חברתיים. במרבית המקרים הטיקים דועכים עם השנים, במהלך גיל ההתבגרות.
נמצא כי טיפול התנהגותי מכוון טיקים, או בקיצור CBIT) Comprehensive Behavioral Intervention for Tics) מצליח במקרים רבים להעלים כמעט לחלוטין את הטיקים. מדובר בטיפול שצמח בעשור האחרון, אשר מלמד את הילדים כיצד לזהות ולשבש את תהליך היווצרות הטיק. הטיפול מסתמך בעיקר על טכניקות לביטול הרגלים, הנפוצות בטיפולי גמילה מהתנהגויות לא רצויות, כגון כסיסת ציפורניים ומציצת אצבע. CBIT נמצא אפקטיבי במסגרת מגוון מחקרים. יחד עם זאת, עד לאחרונה טיפלו באמצעותו מעט מאוד מטפלים. בשנים האחרונות האגודה האמריקאית למען הטיפול בתסמונת טורט (Tourette Syndrome Association) אימצה את הגישה, והחלה להכשיר מטפלים בסדנאות ייעודיות.

CBIT - לזהות ולהפריע לתהליך היווצרות הטיק

לרוב, הטיקים משמשים בתור ניסיון להתנער מתחושה לא נעימה, אשר נובעת מדחף כלשהו. טיפול בCBIT מסייע לאדם לזהות את התהליך שתואר, ולהחליף את הטיק בתגובה אחרת, שתשבור את רצף ההפעלה של הטיק ותמנע אותו. לדוגמא, במקום לבצע את הטיק, להעביר יד בשיער או לגעת באזור הרקות. כמו כן, תרגילי נשימה עוזרים להפחתת טיקים קוליים. לרוב הטיפול אפקטיבי כבר בשבועיים הראשונים, כאשר לאחר כחודש, הטיקים במרבית המקרים כמעט נעלמים. CBIT אף כולל מעורבות מצד ההורים, אשר לומדים כיצד הטיקים מתעוררים ומה הדרך הנכונה להתייחס אליהם. לא פעם ההורים חשים נבוכים וחרדים בשל הפומביות של הטיקים, תחושות אשר מלבות את החרדה בקרב ילדיהם, וכתוצאה מכך מחריפות את הטיקים. ההורים לומדים להתעלם מהטיק ולעומת זאת לתגמל את הפעולות שמחליפות אותו. כך גם כל אדם אחר אשר נמצא במגע עם הילד.   

טיפול תרופתי לעומת טיפול פסיכולוגי

כיום, הטיפול המקובל עדיין נשען בעיקר על טיפול תרופתי, הכולל תרופות אנטי פסיכוטיות וחוסמי אלפא. התרופות עשויות לטפל בטיקים, אך במרבית המקרים מופיעות תופעות לוואי, כגון עליה במשקל ופגיעה במיומנויות המוטוריות והקוגניטיביות. סיכונים אלה הגבירו את הדרישה לפיתוחם של טיפולים פסיכולוגים, אשר יתמקדו בטיקים. מחקרים בילדים ובמתבגרים שטופלו ב CBIT מצביעים על אחוזי הצלחה גבוהים מאוד. נמצא כי בקרב מעל ל-90% מהמקרים, הטיקים כמעט ונעלמו, אחוזי הצלחה אשר מפגרים רק במעט מאחורי אחוזי ההצלחה של הטיפול התרופתי. כמו כן, בניגוד לטיפול התרופתי, אשר משפיע רק כאשר נוטלים את התרופה, השינוי שהושג באמצעות טיפול CBIT נשמר גם לאורך תקופת מעקב של חצי שנה ממועד סיום הטיפול. יחד עם זאת, במידה והילד מפסיק להשתמש בטכניקות שלמד בטיפול, הטיקים חוזרים.

השפעת נוכחותה של הפרעה נוספת

למרות אחוזי ההצלחה הגבוהים של CBIT, אף טיפול אינו אפקטיבי ב 100%. בין היתר נמצא כי כאשר בנוסף לטורט קיימת הפרעה נוספת, לדוגמא הפרעות חרדה כגון הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD), או הפרעות קשב וריכוז הכוללות היפר אקטיביות (ADHD), אפקטיביות הטיפול קטנה באופן משמעותי. נראה כי הטיפול אפקטיבי בעיקר כאשר הילדים אינם נאלצים להתמודד במקביל עם קשיים שמקורם בהפרעה נוספת. במקרים מסוג זה, מומלץ כי הילד יופנה תחילה לטיפול בהפרעה הנלווית, ורק לאחר שיירגעו אותם סימפטומים, יטופלו הטיקים באמצעות CBIT. יחד עם זאת, כאשר ההפרעה הנלווית אינה חמורה, קיימת אפשרות לשלב ב-CBIT טכניקות אשר יטפלו גם בסימפטומים הנוספים. לדוגמא, תרגילי הנשימה שעוזרים להתמודד עם הטיקים הקוליים, רלוונטיים גם לטיפול בפוביות, כחלק מטכניקות חשיפה.

כאשר הטיפול ב CBIT אפקטיבי, התהליך מעצים את הילד ותורם רבות לחיזוק הערך העצמי שלו, מה שמשפר משמעותית את התמודדותו עם קשיים הנלווים לטיקים, בייחוד חרדות ומצוקה חברתית. נראה כי לאחר יותר מ-50 שנים של הסתמכות על טיפול תרופתי, ללוקים בתסמונת טורט יש סוף סוף אלטרנטיבה ראויה.

מקורות

Regaining Control. Nikhil Swaminathan, Monitor on Psychology, American Psychological Association, September 2012, pp. 44-47
www.apamonitor-digital.org/apamonitor/201209#pg1

אנשי מקצוע בתחום

טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT

עוד מאמרים שיעניינו אותך