תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מוגזם או מוצדק? על טיפול תרופתי בילדים

מוגזם או מוצדק? על טיפול תרופתי בילדים

צוות בטיפולנט

החברה המודרנית מאופיינת במתן תשומת לב רבה למצבם הרגשי-נפשי של ילדים. תשומת לב זו היא בעלת יתרונות רבים, אך אחד מחסרונותיה הבולטים הוא בעיית אבחון וטיפול היתר. במאמר שפרסמה Novotney ב-Monitor of Psychology 2014 היא מתארת מצב מטריד לפיו ילדים ברבים גיל הרך מקבלים טיפולים תרופתיים כפתרון ראשוני לקשיים רגשיים והתנהגותיים, מבלי שנעשה קודם לכן ניסיון להדרכה הורים או מתן התערבויות פסיכולוגיות.

Novotney מתארת כי מספר הילדים המאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז בארה"ב גדל ב- 56% בין 2007 ל- 2012. כמו כן, מספר הילדים בגילאי שנתיים עד חמש אשר מטופלים בתרופות פסיכו-אקטיביות המכוונות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז הוכפל במהלך שנים אלו. לצד ממצאים אלו, נמצא כי כמחצית מילדי הגן המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז לא קיבלו טיפול התנהגותי, למרות שטיפול זה נחשב לקו הטיפולי הראשון בו מומלץ לנקוט על פי איגוד רופאי המשפחה האמריקאי.

ממצאים אלו מדגישים את הבעיה המטרידה פסיכולוגים רבים: ילדי גן מקבלים יותר טיפולים תרופתיים למצבי הפרעות קשב וריכוז, הפרעות חרדה ומצבי דיכאון למרות שהשפעתן של רבות מתרופות אלו כמעט ולא נבחנה באופן אמפירי בילדים בגילאים אלו. חלק מהמחקרים אשר בחנו סוגיה זו בכל זאת, הצביעו על כך שבגילאים אלו התרופות עלולות להביא לתופעות לוואי שביניהן סיכונים רפואיים כעצבנות, בעיות שינה ועייפות יתר.

מה קרה להתערבויות הפסיכולוגיות?

Novotney מציעה כי אחד הגורמים המרכזיים למיעוט הפניות להתערבויות התנהגותיות על אף יעילותן המוכחת של הערבויות אלו היא זמינותן הנמוכה באזורים כפריים בארה"ב. היבט זה רלוונטי פחות בישראל, אך Novotney מדגישה גם את עוצמת המצוקה ההורית אשר עשויה להביא לפנייה מידית כמעט לקבלת טיפול תרופתי. בעיות ההתנהגות של חלק מהפעוטות המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז מעוררות תסכול רב ומביאות לכך שההורים חשים כי עליהם לפעול במהירות ולהביא לפתרון מידי. כך, נוצר מצב בו לא רק ילדים אשר אכן זקוקים לטיפול תרופתי מקבלים אותו, אלא גם ילדים שיכלו להיעזר בהתערבות טיפולית התנהגותית.
כדי לקבוע שילד צעיר אכן זקוק לטיפול תרופתי, יש לבחון באופן יסודי את הסימפטומים שלו ואת השלכותיהם על תפקודו, אבל גם את האופן בו הסימפטומים קשורים לסביבה המשפחתית בה הילד גדל. למרבה הצער, הערכה יסודית זו אינה מתקיימת במקרים רבים. במחקר שנערך באוניברסיטת קולומביה נמצא כי אחוז הפעוטות המקבלים תרופות אנטי פסיכוטיות הוכפל בין 1999-2007, אך פחות ממחציתם זכו להערכה פסיכולוגית, נפגשו עם פסיכולוג או הוערכו על ידי פסיכיאטר. זאת, למרות שהמחקרים המועטים שבחנו את הנושא הצביעו על כך שלתרופות אנטי פסיכוטיות עשויות להיות תופעות לוואי בעייתיות ביותר בגיל הרך (למשל, השמנה, סכרת, מחלות לב, עלייה בכולסטרול ובעיות מוטוריות ונוירולוגיות). בהתאם, Novotney טוענת כי באופן אידיאלי, הורים וילדים צריכים לפנות אל טיפול התנהגותי לפני שיפנו לטיפול תרופתי.

התערבויות טיפוליות אפקטיביות

כיצד התערבויות טיפוליות התנהגותיות יכולות לסייע לילדי גן המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז?
Novotney מתארת כי המחקר מצביע על כך שהן הדרכת הורים והן טיפול פסיכולוגי לילד עצמו יכולים לסייע בצורה משמעותית בהתמודדות עם סימפטומים רגשיים והתנהגותיים שונים. היא מתארת כי במחקר שנערך ב-2001 בו השתתפו הורים לילדים עד גיל שש נמצא כי הדרכת הורים אשר כוונה לשינוי דפוסי התנהגות הוריים הביאה לשיפור משמעותי בהתנהגותם של הילדים. זאת, ללא "תופעות לוואי" של סיבוכים או נזק לילד או לקשר עמו. הדרכות הורים לילדים עם בעיות התנהגות מתמקדות בביסוס אסטרטגיות הוריות יעילות כמתן חיזוקים חיוביים על התנהגויות רצויות ועל שמירה על גבולות קבועים ויציבים ובהתאם- מביאה לשיפור בסימפטומים שונים. כיוון טיפולי נוסף אשר Novotney מתארת הוא התערבות טיפולית בילד עצמו. לדבריה, מחקרים מעידים על כך שאפילו ילדים בני ארבע מסוגלים ללמוד אסטרטגיות קוגניטיביות התנהגותיות ולהשתמש בהן באופן שמקל על סימפטומים של חרדה, דיכאון ופוסט טראומה.

בשורה התחתונה, Novotney מתארת כי כאשר ילד צעיר סובל מבעיות רגשיות ו/או התנהגותיות, חשוב מאוד לבחון האם ניתן לסייע לו ללא שימוש בתרופות. טיפול תרופתי הוא כיוון טיפולי קריטי עבור חלק מהילדים, ובפרט עבור ילדים אשר מתמודדים עם בעיות מולדות הגורמות לקושי משמעותי בוויסות ההתנהגות והחוויה הרגשית. עם זאת, התנהגותם ומצוקתם של מרבית הילדים אינה נובעת מפגם אורגני אלא מנסיבות חיים ספציפיות כחוויות טראומטיות, היעדר גבולות הוריים, אירועי חיים מלחיצים וכן הלאה. בהתאם, ילדים אלו והוריהם עשויים להיתרם באופן משמעותי ביותר מהתערבויות טיפוליות אשר יחזקו את קשר ההורה-ילד, יקנו לילד מיומנויות שליטה עצמית ויציידו את ההורים באסטרטגיות הוריות יעילות להתמודדות עם אתגרים הוריים שונים.

ביבליוגרפיה

Amy Novotney, Are Preschoolers Being Overmedicated?, Vol 46, July 2015.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכיאטרי

עוד מאמרים שיעניינו אותך