תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לילדים של היום יש שליטה עצמית טובה יותר מזו של הוריהם

לילדים של היום יש שליטה עצמית טובה יותר מזו של הוריהם

ספיר קינן

אחד הדברים אותם מנסים הורים להקנות לילדיהם מגיל צעיר הוא היכולת להמתין עד קבלת דבר מה שהם רוצים או צריכים, הידועה בתור היכולת לדחיית סיפוקים. על מנת למדוד יכולת זו אצל ילדים, הומצא בשנות ה-60 של המאה הקודמת מבחן פסיכולוגי הקרוי "מבחן המרשמלו". במבחן זה, הושארו ילדים בגילאי גן לבדם בחדר, כאשר מולם הונחה צלחת עם מרשמלו בודד. נאמר להם שמותר להם לאכול אותו, אך שאם יחכו כמה דקות מבלי להתפתות – יוכלו לקבל אחד נוסף. החוקרים עקבו במשך שנים ארוכות אחר הילדים שהשתתפו במחקר, ומצאו כי היכולת לדחוק סיפוקים (כלומר, הזמן שעבר מרגע שיצא המבוגר מהחדר ועד שאכל הילד את המרשמלו) הייתה קשורה לסטטוס הבריאותי בגילאי הבגרות, ליכולת ליצור מערכות יחסים יציבות, וכן להישגים לימודים ותעסוקתיים גבוהים יותר.

ואיך עומדים הילדים שלנו במבחן המרשמלו?

אנו רגילים לשמוע את הטענות כי הילדים כיום נוטים יותר מבעבר לשעמום, זקוקים לסיפוקים מידיים, מפגינים והופכים עם השנים למפונקים ודורשניים יותר. עם זאת, במחקר אשר פורסם ביוני 2018, נמצא כי ילדי הדור הנוכחי מפגינים דווקא יכולת טובה יותר לדחיית סיפוקים מזו של ילדי שנות ה-60. החוקרים ניתחו את הנתונים של 840 ילדים אמריקאים בגילאי 2-5, אשר עברו כולם את מבחן המרשמלו המפורסם. החוקרים חילקו את הנתונים לפי שנת הלידה של הילדים ומצאו כי מי נולדו בשנות ה-2000 חיכו בממוצע 2 דקות יותר מאלו אשר נולדו בשנות ה-60, ודקה אחת יותר מאלו אשר נולדו בשנות ה-80. לטענת החוקרים, הסיבה לכך עשויה להיות קשורה לעובדה כי רישום הילד למסגרת חינוכית הפכה נפוצה יותר ויותר עם השנים. בגני הילדים נוטים לשים דגש רב על הקניית שליטה עצמית לילדים, סבלנות ואיפוק. זאת ועוד, החוקרים טענו כי במהלך 50 השנה האחרונות, סגנון ההורות השתנה ונעשה "מאפשר" יותר, באופן המגדיל את עצמאותם של הילדים בתחומים שונים, המפתחים כך יכולות טובות יותר להתמודדות עם תסכולים.

על הכותבת – ספיר קינן

ספיר קינן הינה דוקטורנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת בן-גוריון. מחקרה מתמקד בתחומי המגדר והמיניות.


ביבילוגרפיה

Carlson, S. M., Shoda, Y., Ayduk, O., Aber, L., Schaefer, C., Sethi, A., ... & Mischel, W. (2018). Cohort effects in children’s delay of gratification. Developmental psychology.‏

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים ,ייעוץ להורים

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ להורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך