תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

עמותת פעמונים מציעה- טיפים לחסכון כספי: חופש גדול, הוצאות קטנות

עמותת פעמונים מציעה- טיפים לחסכון כספי: חופש גדול, הוצאות קטנות

עמותת פעמונים

קייטנות, קניונים, בריכת שחייה, סרטים... כפי שכל הורה יודע, היציאה לחופש הגדול היא לאו דווקא יציאה לחופש מההוצאות הכלכליות- שינוי השגרה היומית של הילדים דורש גם היערכות כלכלית שונה. עמותת פעמונים לשיקום כלכלי מציעה טיפים שיעזרו לכם לצמצם את ההוצאות ולהפוך את הקיץ להזדמנות לחינוך הילדים לשימוש נכון בכסף.

ידע הוא כוח: שיקוף המצב הכלכלי

הצעד הראשון בהיערכות הכלכלית לקיץ כולל הערכה של ההוצאות וההכנסות והעברת מסר לילדים על האופן בו אלו ישפיעו על ההתנהלות המשפחתית. לצעד זה ניתן להיערך בשלושה שלבים מרכזיים:

1.שיקוף מצבה הכלכלי של המשפחה- בשלב הראשון יש לערוך סדר כולל בניירת של הוצאות המשפחה: יש להשוות את ההכנסות מול ההוצאות (בחישוב ממוצע חודשי של שלושה חודשים לפחות), למצא האם ההפרש בין הכנסות להוצאות הוא חיובי או שלילי ובאיזה סכום מדובר.

2.עריכת דיון עם הילדים על הוצאות והכנסות המשפחה- על אף שההורים הם האחראים על ניהול התקציב הביתי, הילדים הם חלק מהמשפחה ומודעים לנסיבות והמגבלות הכלכליות כבר מגיל צעיר. באופן טבעי, החופש הגדול מלווה בהוצאות רבות יותר עלצ פעילויות פנאי ובילויים, ולכן חשוב להעלות לדיון משפחתי את נושא הוצאות הקיץ אל מול המאזן הממוצע שיצרתם. כדאי לשתף את הילדים בדילמות העומדות מולכם כמפרנסים ולהעביר מסר כי יש הוצאות בלתי נמנעות (חשמל, מים, מיסים) והוצאות משתנות אותן נוכל לבטל או לייעל כמזון, תקשורת, ובילויים.

3. ללמד כיצד ניתן לחסוך בהוצאות המשפחה - באופן טבעי, מרבית הילדים אינם מודעים לאפשרויות בהן ניתן לחסוך ולצמצם בהוצאות. דרך יעילה ללימוד היא באמצעות מודל לדוגמא, ולכן כדאי לתאר בפני הילדים יעדי חיסכון שאתם מציבים לעצמכם. ולדוגמא: אני החלטתי - ללכת ברגל למכולת כדי לחסוך בדלק / לוותר על מנוי לעיתון / לא לקנות קפה מתחת למשרד / לעבוד שעתיים נוספות בשבוע וכיו"ב.

הכן ארנקך לקיץ: הכנות תוכנית כלכלית לימי החופש

מעבר להעברת מסר לילדים על הצורך בצמצום ההוצאות והתנהלות חסכנית, כדאי לבנות תוכנית כלכלית אשר תאפשר לכם להיות מוכנים וערוכים יותר לניהול ההוצאות:

1. בדיקת הצרכים האמיתיים של הילדים לחופשת הקיץ- בדיקה עם הילדים של הצרכים לחופשת הקיץ ודירוגם לפי סדר חשיבות. כך, ניתן להעביר מסר משמעותי וברור על האפשרויות והמגבלות, ולעזור לילד לראות כי חלק מצרכיו נענים ואף נתונים לבחירתו.

2.בירור גובה התקציב למימון צרכי חופשת הקיץ- בררו יחד את גובה התקציב הנדרש למימון כל סעיף ברשימה ובדקו את אפשרויות המימון, כמה אתם מסוגלים לממן ואיך יוכל כל ילד ליצר הכנסות שיממנו פעילויות שלו (כאשר מדובר בבני נוער).

3. הקצבת תקציב שבועי- הקציבו לכל אחד מהילדים, בהתאם לצרכיו וגילו, סכום כסף שינתן בידיו בזמנים קבועים ( לדוגמא כל יום שישי) ויהיה נתון לניהול עצמאי שלו לצורך מימון יעדים מוגדרים מראש. לדוגמא: מהיום דמי הכיס שלך יכללו את סעיף תקציב הסלולרי שלך ובילויים עם חברים. מפתיע לראות כמה יחסוך הנער על שיחות כשידע שיכולתו לצאת לסרט עם חברים תלויה ביכולתו להמנע משיחות ממושכות בפלאפון...

4. מעקב אחר ההוצאות- הציעו לילדכם לעקוב אחר ההוצאות הקשורות בהם במהלך הקיץ ונהלו דיון נוסף על ציפיות, יעדים ותובנות בתום החודש הראשון לחופשה.

ועוד כמה טיפים...

מלבד להיערכות והתכנון הכלכלי, כדאי להקפיד על התנהלות חסכנית במספר דרכים:

מוקדי "חינמים": בערים רבות מוצעות במהלך הקיץ פעילויות ללא תשלום אשר יכולות להוות חלופה לבילויים ופעילויות פנאי יקרים. מידע ניתן לקבל באינטרנט ובמקומוני הערים.
קניות מזון מחוץ לבית: קניית מזון ושתייה מחוץ לבית יכולים להגדיל בצורה משמעותית את ההוצאות ולכן מומלץ לצאת תמיד מהבית שבעים ומצויידים בשתיה, מזון או חטיפים ולהמנע מלקנות אותם במחירים מופקעים במקומות הבילוי.
הזהרו מקניונים: חשוב לזכור כי הקניון אינו מקום בילוי אלא מרכז קניות. אם הולכים לקניון במטרה מסוימת (רכישת נעליים, סרט) הסבירו לילדים מהי המטרה שלשמה אתם מגיעים ושאותה בלבד תבצעו ותממנו. חשוב לא לחרוג מהמשימה ולהתפתות לקניות נוספות כדי להוות דוגמא לילדים. כמו כן, כדאי לקחת מזון ושתיה גם לקניון במידה ואינכם מתכננים אכילה מחוץ לבית.
זכות המילה האחרונה: שיתוף הילדים בהיערכות הכלכלית מפתחת את יכולתם לניהול תקציבי נכון ואת תחושת האחריות האישית. עם זאת, זכרו כי לא כל סעיף ניתן לדיון- החליטו כזוג על עמדותיכם ועמדו בחזית מאוחדת בדיונים המשפחתיים; זכרו שלצד ההקשבה המלאה לילדכם, המילה האחרונה היא תמיד שלכם כהורים, מחנכים ומפרנסים- גם אם הילד בטוח שחייו אינם חיים ללא קורס צלילה.

הטיפים באדיבות עמותת פעמונים- ארגון לשיקום כלכלי

עמותת פעמונים היא ארגון חברתי ללא מטרות רווח השם לעצמו למטרה לסייע למשפחות לנהל חיים כלכליים מאוזנים ואחראיים. העמותה מציעה שירותים שונים המכוונים לשיפור מצבן הכלכלי של משפחות: ליווי אישי למשפחות והדרכה בניהול נכון של התקציב הביתי, מתן מענקים או הלוואות כספיות נקודתיות כחלק מתהליך הבראתה של המשפחה והגברת המודעות באוכלוסיה לנושאים הקשורים בניהול נכון של משק הבית.

ליצירת קשר עם עמותת פעמונים:

טלפון - 02-9975577, פקס - 02-9975567

כתובת אינטרנט: www.paamonim.org

כתובת אימייל - [email protected]

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך