תפריט נגישות
חיפוש

אבחון התפתחותי

שנות חייו הראשונות של כל ילד הן שנים דרמטיות מבחינת האתגרים ההתפתחותיים איתם הוא נדרש להתמודד: בשנים אלו הילד מתפתח מבחינה גופנית, מוטורית, קוגניטיבית, שפתית ורגשית, כאשר התפתחויות אלו מהוות את אבני הבניין להתפתחות הבוגרת יותר. על אף השוני בקצב התפתחותם של תינוקות ועל אף מגוון התרבויות בהן גדלים תינוקות שונים, תינוקות ופעוטות בכל העולם צולחים את אותם שלבים התפתחותיים, ובטווח גילאים דומה. בהתאם, כאשר תינוק או פעוט אינם עומדים במטלות ההתפתחותיות התואמות את גילם יש מקום לבדיקה של הגורמים לעיכוב ההתפתחותי.

אנשי מקצוע בתחום אבחון התפתחותי

<<  לרשימה המלאה

מאמרים בתחום אבחון התפתחותי

אבחון התפתחותי
העדפות מגדריות של פעוטות ניכרות כבר מגיל 9 חודשים - מה זה אומר?
אבחון התפתחותי
ואולי דווקא כן משחקים באוכל? על חשיבות החיבור בין משחק לאכילה
ואולי דווקא כן משחקים באוכל? על חשיבות החיבור בין משחק לאכילה
אבחון התפתחותי
האם השפה של ילדך מתפתחת באופן תקין?
האם השפה של ילדך מתפתחת באופן תקין?
אבחון התפתחותי
האם כדאי לדבר לתינוקות ב"דיבור תינוקי"?
אבחון התפתחותי
ואולי דווקא כן משחקים באוכל? על חשיבות החיבור בין משחק לאכילה
מאיזה גיל תינוקות מבינים כעס?

אבחון התפתחותי הוא אבחון אשר מאפשר לקבוע האם התפתחותו של הילד תואמת את המצופה ממנו על פי גילו או לחלופין - אינה תואמת את המצופה ממנו מבחינה מוטורית, קוגניטיבית או רגשית.
אבחון התפתחותי מתבצע על ידי פסיכולוג התפתחותי ומתאים לילדים עד גיל שש. במרבית המקרים, הפנייה אל אבחון התפתחותי תעשה ביוזמת ההורים או בהמלצת צוות טיפת חלב, רופא המשפחה או הצוות החינוכי במסגרת בה הילד נמצא.

סימנים מרכזיים המעידים על הצורך בפנייה אל אבחון התפתחותי הם:

קושי מוטורי: בינקות, קשיים מוטוריים עשויים להתבטא בקושי של התינוק לרכוש מיומנויות מוטוריות התואמות את גילו כהרמת הראש, התהפכות, זחילה, עמידה, אחיזת חפצים וכן הלאה. בגיל מאוחר יותר, קשיים מוטוריים עשויים להתבטא בסרבול תנועתי או קושי בביצוע פעולות יומיומיות תואמות גיל (אכילה, שרבוט, בניית מגדל קוביות).

קושי שפתי: הילד מתקשה להבין את הנאמר לו או שאינו רוכש את אבני הדרך השפתיות המצופות ממנו על פי גילו (מלמול תינוקות, חזרה על הברות, שימוש במילים יחידות, צמדי מילים ומשפטים).

קושי תקשורתי: הילד אינו יוצר קשר עין, אינו מגלה עניין בסביבתו ובאנשים סביבו ונמנע מחברת ילדים אחרים.

קושי התנהגותי: התנהגותו של הילד מאופיינת באופן מתמשך בחוסר מנוחה, בכי, קשיי הירגעות או חוסר יכולת להתמודד עם תסכולים תואמי גיל.

אבחון התפתחותי הוא אבחון כוללני אשר אמור להציע תמונה מקיפה של יכולותיו וקשייו של הילד בתחומי ההתפתחות המרכזיים השונים. בהתאם, אבחון התפתחותי מבוסס הן על איסוף אינפורמציה מקיפה מהורי הילד (ומהצוות החינוכי במידת הצורך) והן על תצפית ישירה על תפקודו של ילד. במסגרת התצפית הנערכת כחלק מהתהליך של אבחון התפתחותי, הילד מתבקש לבצע מגוון רחב של משימות אשר מכוונות לבחון את יכולותיו המוטוריות, הקוגניטיביות, הרגשיות והשפתיות. אבחון התפתחותי הוא במרבית המקרים חוויה נעימה עבור הילד העובר אותו מאחר והוא נערך באופן משחקי הכולל ציור, משחק, שיחה עם המאבחנת וכן הלאה.

לאחר איסוף ואינטגרציה של המידע שהצטבר על סמך התצפית הישירה ודיווחי ההורים, אבחון התפתחותי יכול לספק להורים מספר אפיקי מידע:

אבחנה: בחלק מהמקרים, אבחון התפתחותי יאפשר מתן אבחנה של בעיה התפתחותית ספציפית (אוטיזם, פיגור, עיכוב התפתחותי, סרבול מוטורי וכד'). במקרים אחרים יינתן כיוון אבחוני ראשוני אותו יהיה צורך לאמת במסגרת בדיקה אצל רופא, נוירולוג או איש מקצוע אחר.

תמונה התפתחותית: חלק מהילדים המופנים אל אבחון התפתחותי לא יאובחנו כסובלים מהפרעה התפתחותית פורמלית, אלא מקשיים נקודתיים. במקרים אלו, אבחון התפתחותי יספק תמונה של נקודות החוזק והחולשה של הילד, של סגנון ההתמודדות שלו ועוד.

המלצה לתכנית טיפולית: בהתאם לממצאי האבחון, המאבחן ימליץ להורים על תכנית טיפולית המתאימה לקשייו של הילד. התכנית הטיפולית עשויה לכלול התערבויות פסיכולוגיות ופרא פסיכולוגיות שונות כטיפול אצל פסיכולוג, הדרכת הורים, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת וכן הלאה.