תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י דנה ב - 04/12/2016 16:08:53

    שלום,
    בתי בת 11, ילדה חמודה, נבונה ומוכשרת. ילדה נעימה וחברותית מאוד. עם זאת, המורה אומרת כי היא נלחצת מאוד בעת בחינות, ממש ברמה של חרדה המשתקת אותה ומונעת ממנה לשתף פעולה.
    עוד מרגע ההודעה על הבחינה היא כבר בוכה. יש לה מקצועות בהם היא מתקשה יותר כמו חשבון אבל במקצועות הומניים, אני לומדת איתה בבית, היא ממש יודעת יפה אבל כשמגיעה לכיתה היא הולכת לאיבוד וכל הזמן אומרת- אני לא יודעת כלום.

    בתחומים אחרים זה פחות ניכר אך כן שמתי לב כי כאשר מדווח על פיגועים, השרפה שהיתה בחיפה וכו', גם אם אנו רחוקים ממקום האירוע, היא מאוד "נכנסת" לסיפור, מתקשה להירדם ומביעה דאגנות רבה.
    היא ילדה מאוד אמפתית לסביבה, רגישה לאחר ולכן גם כאב של השני, מאוד מציף אותה. הפלוס הוא שבהיותה מאוד וורבלית, היא מספרת ומדברת על הדברים.

    אשמח לשמוע בבקשה, מה ניתן לעשות כדי לצמצם את תחושת החרדה והדאגה, מעבר למילים או הכלה? האם כדאי לפנות לטיפול CBT? כיצד אבחר מטפל מתאים? כיצד מתנהל טיפול כזה?

    תודה רבה

    תשובה: חרדות של ילדה
    נכתב ע"י סיון סובול ב - 04/12/2016 20:59:11

    שלום דנה,

    ראשית טוב לשמוע שבתך חשה בנוח לשתף אותך בתחושותיה ושאת קשובה לה. כבר בכך יש לך תפקיד משמעותי בהרגעה ובתמיכה. נשמע מהתיאור שלך שהיא ילדה עם הרבה כוחות, אך זקוקה לסיוע בנושא החרדה וזאת ניתן לעשות במסגרת טיפול פסיכולוגי. טיפול בילדים לרוב נערך במסגרת של פגישה בשבוע והוא נעשה באמצעות שיחה, יצירה ומשחק. כדי לחשוב על מוקד הטיפול ועל השיטה הספציפית, יש צורך בהיכרות מעמיקה יותר עם המקרה. במידה והמוקד הוא בחרדת הבחינות, טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) יכול לעזור. זהו טיפול ממוקד בסימפוטום (החרדה), ובו לרוב נותנים כלים להרגעה והתמודדות עם הלחץ והחרדה. אם המוקד הוא בדברים אחרים (למשל דימוי עצמי פגיע שמתבטא בחרדת הבחינות), טיפול דינאמי יכול להתאים. אני סבורה כי כדי להחליט על הטיפול המתאים מומלץ להגיע לפגישת התייעצות מעמיקה יותר עם פסיכולוג/ית ילדים. לעיתים גם משלבים בין שיטות שונות, בהתאם לצורך. כמו כן, לרוב את הטיפול מלווה הדרכת הורים, כדי לתת גם לכם כלים כיצד לסייע לבתכם. מבחינת בחירת המטפל, הייתי ממליצה לחפש איש מקצוע בקרבת מקום מגוריכם שעובד עם ילדים, שתוכלו להרגיש שיש לכם ולילדה חיבור איתו (או איתה כמובן). לעיתים נעזרים בהמלצות של חברים או אנשי מקצוע בבית הספר, או שניתן להעזר באתר למציאת מטפל.

    שיהיה בהצלחה,
    סיון

אנשי מקצוע ומכונים

טובה בן צבי מרק

טובה בן צבי מרק

תל אביב - יפו
איתי רוזנפלד

איתי רוזנפלד

תל אביב - יפו
ענת דפנא

ענת דפנא

רעננה
ד"ר יגאל גליקסמן

ד"ר יגאל גליקסמן

הוד השרון
עדנה מן

עדנה מן

מודיעין-מכבים-רעות
נועה ארנטל

נועה ארנטל

תל אביב - יפו
דפנה מטרי

דפנה מטרי

שילת
עדי אלחדף

עדי אלחדף

רמת גן