תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

רוצים להיות זבוב על הקיר בחדר הטיפול?

רוצים להיות זבוב על הקיר בחדר הטיפול?

רני לוי

טיפול נפשי הוא אחד המרחבים הפרטיים והמסקרנים ביותר בתרבות המערבית. המטופל, שחש מועקה כלשהי בחייו ומבקש להתירה, מספר את צפונות ליבו, כמיהותיו וכאבו למטפל – איש מקצוע שזר לו, שאמור לסייע לו להכיר את עצמו ולצמוח מקשייו. המרחב הפרטי של חדר-הטיפולים ומחויבות המטפל לסודיות, מאפשרות למטופל לחוש אמון ולהביא את עצמו כפי שהוא - על חלקיו הלא ידועים לו עצמו. כל זאת תמורת תשלום.

כיצד הפיכת מרחב פרטי זה למרחב ציבורי עלולה להשפיע על המטופל, המטפל והתהליך הטיפולי? באיזה אופן התפיסה של המטפל והמטופל לגבי המבט החיצוני על הטיפול מכוננת את הטיפול? האם תפקידי מטפל-מטופל יכולים להישמר גם כשהכללים הבסיסיים של הטיפול כמו פרטיות מופרים?  רני לוי, עובד סוציאלי ופסיכותרפיסט המטפל בגישה פסיכודינמית-פסיכואנליטית, יצר פרויקט אומנותי מעניין במטרה לעורר את המחשבה סביב שאלות אלו ואחרות. נביא בפניכם את תיאור הפרויקט מפיו.

הפרויקט: פרפורמנס טיפולי המצולם ומשודר לקהל

"הפרויקט יתקיים בקליניקה שלי ביום שבת 9.12.2017 מ-10.00 עד 17.00. במהלך האירוע אטפל בשלושה אנשים זרים - אותם איני מכיר כלל, והם אינם מטופלים שלי. אני "אטפל" בהם במחזורים של עשרים דקות כל שעה במהלך שש שעות, כך שכל "מטופל" יקבל ששה מפגשים בני עשרים דקות. ה"טיפולים" יצולמו, יוקלטו וישודרו בחדרים הסמוכים לקליניקה בעת התרחשותם. כמובן שהמשתתפים נתנו את הסכמתם לכך מראש, ויודעים ומודעים למצב שאליו הם נכנסים וכן שאין זה טיפול אמיתי, אלא הופעה (פרפורמנס) של טיפול. למרות שהמשתתפים בפרויקט ערים לכך שהם אינם מטופלים אמיתיים, עדיין עשויה להיווצר מערכת יחסים טעונה שכוללת אלמנטים טיפוליים, הנובעים מעצם השהיה בחדר והאינטראקציה עם אדם המזהה את עצמו כמטפל".

ללמוד מתוך קליניקה משובשת

"המטרה שלי בפרויקט היא לבדוק את אשר מתרחש בין מטפל למטופל, כאשר הכללים הבסיסיים של טיפול אינם מתקיימים. אני רואה בפגישות אלו תיאורי מקרה מסוג חדש – מעין ניסיון ללמוד על המצב הטיפולי מתוך סיטואציה שמשבשת את עקרונות הטיפול. כמו כן, אני מבקש לבדוק את הגבול בין ה"פומבי" לבין ה"פרטי", והשפעת היעדר הפרטיות על הקשר שנוצר במהלך הפגישות.

בחינת היבטים אלה מתוך התנסות – מתוך קליניקה משובשת תאפשר לדעתי להתחיל לבחון את הממד הפרפורמטיבי של הטיפול הנפשי. כלומר, באיזה אופן המטופלים ואנחנו המטפלים מביעים אמת מסוימת באמצעות המפגש הטיפולי? ובאיזה אופן מדובר למעשה במשחק תפקידים שנכתב עבורנו על ידי התקופה, התרבות והתיאוריה?".

טיפול נפשי מורגש כנצפה מבחוץ

"הפרויקט הנוכחי הוא תוצר של עיסוק רב שנים שלי בתמות של אמת והצגה בטיפול נפשי, וכיצד הן מושפעות מ.. או מכוננות על ידי המבט החיצוני האמיתי או המדומיין. התחלתי לחשוב על נושא זה לפני שנים רבות בעקבות עבודה עם מטופל פסיכוטי, שהפך את הביטוי "זבוב על הקיר" לדבר קונקרטי, והתייחס לטיפול כאל תהליך שנצפה כל הזמן על ידי אותו זבוב דמיוני (שבעיניו לא היה דמיוני כלל). בעקבות שיח של מטופלים שאינם פסיכוטיים על כמיהותם לקחת חלק בתוכנית "האח הגדול" התחלתי לחשוב על רעיון ה"זבוב על הקיר" כמשאלה להיראות ולזכות ביחס ופרסום. אירועים אלה ונוספים גרמו לי לחשוב על הטיפול כדבר שבאיזשהו אופן תמיד גם מורגש כנצפה מבחוץ".

וריאציות שונות של פרפורמנס טיפולי

"הפרויקט הנוכחי הינו הניסיון השני שלי ביצירת אירוע אומנותי שבוחן היבטים אלה. במסגרת "מטרופוליס 2" - פרויקט אומנותי שהתקיים בשכונת מונטיפיורי בת"א במאי 2015, השתתפתי באירוע שהוגדר כ"פרפורמנס טיפולי". במשך ארבע שעות ישבתי בחדר המדידות – החדר האחורי של חנות בגדים, וקיימתי "דיאלוג טיפולי" של מחצית שעה עם שמונה אנשים, שנבחרו מראש לצורך העניין, ושיתפו אותי בחלום אישי שלהם. הנוכחים האחרים בחנות הוזמנו להאזין לתוכן השיחות באמצעות רמקולים שהוצבו בחנות, ולהציץ מבעד לווילון לחדר האחורי בו התקיים הדיאלוג".

טיפול כמעשה אמנות

"הרעיון שהטיפול הוא אמנות הוא רעיון שאני מאמין בו ומוקיר אותו מאד. אולי זאת דרכי לנחם את עצמי על כך שלא ממשתי שאיפות אומנותיות קונבנציונליות יותר. המעשה הטיפולי הוא פעולה יצירתית שמתרחשת בין שני בני אדם, שחברו יחד לצורך מעשה יצירה משותף הנוגע בעיקר לאחד המשתתפים, למטופל כמובן. זאת הגדרה כללית שהפשטות והישירות שבה עזרו לי לחשוב על כך שהמעשה הזה, המעשה היצירתי שהוא הטיפול הנפשי, יכול להיות יצירה מוצגת. אופן ההצגה ומשמעותה, הם בחירה של הזוג הטיפולי".

מרחב הביניים בין טיפול לפרפורמנס

"בין טיפול לפרפורמנס של טיפול נמצא מרחב ביניים שמוזן מהמתח בין שפיות לשיגעון, בין בריאות לחולי נפשי, בין חיים רגשיים אמתיים ואותנטיים לבין מוות רגשי, בין מטפל להצגה של מטפל, בין שיח חי לשיח מקצועי, בין אמירת אמת ספונטנית לבין ריטואל טיפולי מת. כל במרחב זה מהדהדות השאלות: מתי אני אני ומתי אני איש מקצוע מרוחק? איך אני נחווה בעיני עצמי ובעיני המטופל? וכך גם לגבי המטופל - מתי הוא מציג את עצמו כקלישאה פרפורמטיבית של העצמי שלו ומתי הוא אמיתי ונוכח?".

"החיבור שאני רוקם בפרויקט בין טיפול לפרפורמנס יכול לאפשר להבנתי למשתתפים, כמו גם לקהל, לבדוק את הסיטואציה שנוצרת בתנאים המזכירים טיפול אך אינם כאלה. למשתתפים אני מקווה שיתאפשר לבדוק את התחושות והרגשות שעולים בהם בתוך סיטואציה אינטימית אך פומבית זאת. לקהל תינתן האפשרות לשמוע דיאלוג טיפולי, להציץ לסיפור שמתפתח בדיאדה "הטיפולית", ולבדוק את מעמדם כעדים מציצניים לתהליך טיפולי".

פרפורמנס טיפולי אינו טיפול!

"כמובן שצריך כל הזמן לחזור ולסייג שלא מדובר בטיפול, אלא בהצגה של טיפול, וששאלות הנוגעות לאחריות על הסיטואציה ושמירה על ה"מטופל" נוכחות בסיטואציה כל הזמן. המשתתפים יודעים שהתהליך הוא חשוף ואינו סודי, ומסכימים לכך. יחד עם זאת ומתוך רגישות לתהליך ולעוצמה שהוא יכול לעורר, אני מחויב לשמור על המשתתפים ולהגן עליהם בכל מקרה שבו אחשוב שהחשיפה יכולה לפגוע בהם. המוטיבציה בפרויקט היא בירור הסיטואציה ולא טיפול, ולכן לא אעסוק בפרושי עומק חודרניים או פעילות טיפולית שיכולה לערער הגנות אצל המשתתפים. פרפורמנס טיפולי אינו טיפול".

"קראתי כי סדרה תיעודית חדשה של ערוץ 8, העונה לשם "טיפול זוגי", ששידוריה יתחילו בקרוב, תאפשר לצופים הצצה שבועית במשך שבעה שבועות לתוך טיפולים בשלושה זוגות שונים, לאורך זמן. או במילים אחרות - טיפול זוגי פומבי. אני רוצה לחשוב שמה שאני עושה הוא יותר מחאה נגד תוכנית כזאת מאשר משהו הדומה לה. ההבדל לדעתי נעוץ בכך שאין לי שום יומרה ורצון להציג את המעשה שאני עושה כבעל איכויות טיפוליות. כמטפל, אני רואה בחומרה תוכנית המנסה להציג כטיפול דבר שאינו טיפול, וכמובן שהסודיות של מטופלי עומדת מעל לכל".

הזמנה להציץ לתוך "חדר-הטיפולים"

"אם כי אני לא יודע מה יעלה באירוע עצמו, השערת העבודה שלי היא שהיחס של המשתתפים אלי כאל מטפל, כלומר - "זה שיודע", יצור טראנספרס, שיהיה חזק יותר מהתנאים הסביבתיים, ויאפשר עבודה אישית ברמה מסוימת ובעיקר בדיקת הסיטואציה במשותף. אני אהיה שם. אתם מוזמנים לבוא לקחת חלק מהפרויקט, ולהיות "הזבוב על הקיר" בחדר הפרפורמנס הטיפולי שיווצר".

על המטפל - רני לוי

רני לוי הוא עובד סוציאלי (M.S.W), פסיכותרפיסט, מנחה קבוצות מוסמך. מטפל בגישה פסיכודינמית-פסיכואנליטית. מלמד פסיכותרפיה (התכנית לפסיכותרפיה, בר אילן, קורס ביון), מדריך ומטפל בקליניקה פרטית בתל אביב. יוצר הפרויקט "ניסוי בטיפול פומבי".

תחומי מומחיות:
טיפול נפשי ,פסיכותרפיה

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך