תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י גאיה ב - 06/02/2017 18:54:40

    היי סיוון, אני בת 25, גננת בשנת סטאז'.
    ב5 שנים האחרונות מאז שסבאתי נפטרה מסרטן (מקרה המוות הראשון איתו התמודדתי) התחלתי לסבול מחרדות... חשוב לציין שבנוסף לכך אני כבר סובלת במשך שנים מבעיה רפואית באף.. עברתי ניתוח והתייעצתי עם אינספור רופאים שלא יודעים כיצד לטפל בבעיה הזו שמקשה על התפקוד שלי- נזלת כרונית בלתי פוסקת שגרמה לי לאובדן של חוש הטעם והריח. בכל אופן התחלתי לסבול מחרדות .. הלכתי ל2 פסיכולוגיות במשך חצי שנה אצל כל אחת והטיפול לא ממש הועיל.. מלבד האפשרות שניתנה לי לפרוק.. הבעיה הרפואית גרמה לי להיות ממורמרת, חסרת שמחת חיים, אני חווה לעיתים קרובות דיכאון והביטחון העצמי שלי ממש נעלם כלא היה.
    במסגרת התואר שלי נאלצתי לדבר המון מול קהל וזה ממש קשה לי. אני סובלת מחרדה חברתית קשה ביותר שמתבטאת ברעד.. דופק מואץ ובעיקר הסמקה. אני לא זוכרת את עצמי ככה.. אני יכולה להעיד על כך שהייתי בחורה נורמטיבית לחלוטין ..
    בעוד ארבעה וחצי חודשים בע"ה אני מתחתנת ואני מבועתת מפחד מהמעמד ומהחשיפה הגדולה הזו.
    התייעצתי עם פסיכיאטר שהמליץ על שני סוגים של כדורים (הסברתי את כל ההיסטוריה.. שהייתי אצל פסיכולוגיות וניסיתי לטפל בבעיה בעצמי בעבודה קשה אך ללא תועלת) לטענתו אין דרך לטפל בחרדות ומי שיגיד אחרת משקר....
    הוא המליץ על ציפרלקס ועל ברינטליקס.
    חשוב לציין שבעבר ניסיתי במשך חודש את הכדור סרוקסט שפגע לי בתפקוד המיני ובשינה תקינה.. בנוסף לרעד נוראי. אז הוא המליץ על הכדורים הנ"ל.
    אשמח לדעת מה מומלץ יותר כיוון ששמעתי שהכדור ברינטליקס נמצא בשוק רק שנתיים והוא פחות בעייתי מבחינת תופעות לוואי. ובנוסף, מאחר ואני חוששת מאד להתחיל טיפול תרופתי שעלול לגרום לי לפתח תלות, אשמח לשמוע חוות דעת נוספת- מה כדאי לעשות במצבי ?
    תודה מראש, גאיה.

    תשובה: ייעוץ לגבי כדורים
    נכתב ע"י סיון סובול ב - 07/02/2017 16:58:13

    שלום גאיה,

    המצב שאת מתארת מורכב הן ממצב רפואי (הנזלת הכרונית), והן ממצב רגשי (חרדות, חוסר ביטחון וכו'). לא ברור לי האם החרדות הן רק בהקשר החברתי ומול קהל, או שיש חרדות נוספות, אך באופן כללי ניתן לטפל בחרדות הן באופן פסיכולוגי והן באופן פסיכיאטרי. באופן הפסיכולוגי מתייחסים לדפוסי החשיבה, לתחושות שמתעוררות, מנסים להבין את החרדה, ממה היא נובעת, מתי היא מתעוררת וכיצד מתמודדים איתה. באופן הפסיכיאטרי, נוטלים טיפול תרופתי, אך לא מתייחסים לעולם הפנימי (מחשבות ורגשות). השיטות כולן יעילות, אך לכל אדם מתאים משהו אחר. עם זאת, פעמים רבות מומלץ לשלב בין שני הטיפולים. לגבי הטיפול הפסיכולוגי, ניתן לפנות לטיפול דינאמי, ובו תוך כדי שיחות מבינים את החרדות ולאורך זמן נבנית היכולת להתמודד איתן. איני יודעת מדוע החלפת מטפלות לאחר חצי שנה? האם בגלל שהרגשת שהטיפול לא עוזר? בכל אופן, בטיפול דינאמי תהליכים לוקחים זמן, וחצי שנה זהו זמן קצר יחסית להיות בטיפול. השיטה הפסיכולוגית הנוספת היא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, זהו בדרך כלל טיפול ממוקד בסימפטום (חרדה) ולדרך ההתמודדות איתו על ידי למידה של טכניקות להרגעה עצמית, התנסות והבנה של דפוסי החשיבה המאפיינים חרדה. לגבי הטיפול התרופתי, איני מוסמכת לתת ייעוץ לגבי כדורים ותופעות לוואי, כיוון שאיני רופאה. לגבי החשש מתלות, זהו חשש שניתן להבין אותו והוא דורש בירור והיכרות מעמיקה יותר איתך. עם זאת אגיד, שלעיתים יש תקופות שאנו זקוקים לעזרה חיצונית (זה יכול להיות תרופות או עזרה של אדם אחר), ולאחר שאנו מתחזקים העזרה אינה נחוצה עוד. בכל אופן, רק את יכולה להחליט ולבחור במה את רוצה להיעזר. בין אם תבחרי לקחת תרופות או לא, הייתי ממליצה לך בכל זאת, בגלל שזו גם ככה תקופה לחוצה לפני חתונה, ובשל החרדות שמציפות אותך, לפנות לטיפול פסיכולוגי כלשהו כדי שיהיה לך מקום שתוכלי להיתמך בו ולשתף בהתלבטויות הללו.

    שיהיה מזל טוב ובהצלחה,
    סיון

אנשי מקצוע ומכונים

שנהב שטיין

שנהב שטיין

תל אביב - יפו
איילת עדי שדות

איילת עדי שדות

גבעתיים
מיתר מידן אלוני

מיתר מידן אלוני

ראש העין
נועה ארנטל

נועה ארנטל

תל אביב - יפו
ד"ר עדן וייס שדה

ד"ר עדן וייס שדה

קרית אונו
ד"ר יגאל גליקסמן

ד"ר יגאל גליקסמן

הוד השרון
פז חיט

פז חיט

כפר סבא
עמירה איתיאל

עמירה איתיאל

תל אביב - יפו