חרדה וכל היוצא בזה

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

דוד אינו מוכן להיכנס למעלית לאחר שנתקע לבד במעלית לפני שלוש שנים וחטף התקף חרדה חריף. כיום הוא עולה 20 קומות ברגל רק כדי להימנע מהאפשרות שסיטואציה כזאת תשנה; גלית כל הזמן מרגישה את הדופק שלה, ומפחדת שיהיה רגע שהדופק יהיה כל כך גבוה עד שהיא תמות או תתעלף. היא לא עושה פעילויות שמעלות דופק כי מפחדת לא להיות בשליטה על המצב; שרית מדי פעם, בלי להבין מדוע ומתי, נשטפת זיעה קרה ומפחדת שעומדת להשתגע. היא לא מבינה מה קורה לה ומתקשה לישון בלילות ומדמיינת את הרגע שבו היא משתגעת לתמיד.

אם כי כל אחד מהמקרים האלה שונה מהשני, ויכול לקבל אבחנה שונה, למעשה, בכולם יש היבטים של הפרעת חרדה, המלווה מפחד מהתקף חרדה. במאמר קצר זה נסביר מעט על מהי חרדה, מה מאפיין התקף חרדה ומהי התמודדות עם חרדה.

מהי הפרעת חרדה?

הפרעות חרדה כוללות הפרעות בעלות מאפיינים של פחד מופרז ועוררות פיזיולוגית שמובילות גם לשינויים התנהגותיים. בעוד פחד הינו תגובה רגשית לאיום ממשי או משהו הנתפס כאיום, חרדה היא תוצר של הציפייה לאיום בעתיד. מתוקף כך, הפחד נקשר יותר לעלייה חדה של עוררות המערכת העצבית האוטונומית, המובילה להפעלת תגובה הישרדותית (הלחם או ברח) הרי שחרדה נקשרת יותר למתח בשרירים, לדריכות בהתכוננות לקראת סכנה עתידית ולהתנהגויות נמנעות או זהירות.

אילו הפרעות חרדה ישנן?

ישנו מגוון של הפרעות חרדה, והן נבדלות ביניהן בסוגי האובייקטים או המצבים היוצרים את הפחד, חרדה או התנהגויות הימנעות, ובחשיבה הקוגניטיבית הנלווית לכך. דוגמאות להפרעות חרדה לפי המדריך הסטטיסטי למחלות נפש (DSM-5) הן הפרעת חרדה בהיפרדות, מוטיזם סלקטיבי, פוביה ספציפית, חרדה חברתית, פאניקה, אגורפוביה, הפרעת חרדה מוכללת.

מה זה התקף חרדה?

הפרעת חרדה יכולה להיות מלווה בהתקף חרדה, אך אין זה הכרח. התקף חרדה הוא התקף חד וחריף שתוך מספר דקות מגיע לשיאו, ומלווה בפחד עוצמתי. לרוב מתאפיין בפחד למות או להשתגע, סחרחורות, זיעה, חום או קור, בחילה ועוד. התקפי החרדה יאובחנו כחלק מהפרעת פאניקה אם נמשכים מעל חודש, וכרוכים בדאגה להישנות שלהם ושינויים התנהגותיים כדי להמנע מכך.

חרדה משפיעה על איכות החיים!

הפרעות חרדה הן שכיחות מאוד באוכלוסייה הכללית, והן משפיעות על איכות החיים בצורה רבה. אנשים שסובלים מחרדה נוטים להיות יותר מעוכבים, להמנע מסיטואציות וממקומות, עסוקים בחשיבה רבה על הדברים, שמעוררים אצלהם פחד, ופחות מושקעים ב'כאן ועכשיו'. הפרעת חרדה גורמת לאנשים פעמים רבות לחוות את עצמם ואת החיים בצורה שלילית, ומתקשים להניע את עצמם לבצע פעילויות, שעלולות היו דווקא להיטיב עימם.

התקף חרדה מעורר באלו שסובלים אצלו מצוקה רבה הן גופנית והן באופן שהם תופסים את עצמם. לעיתים החשש העיקרי הוא שאנשים אחרים יראו אותם "חוטפים" התקף ופחד שתתעורר בושה, כך שחוסר הנינוחות צובע גם את היחסים הבינאשיים. חרדה מערבת מגוון שינויים פיזיולוגיים גופניים, ולאורך זמן עשויה לתרום גם להיווצרות של מחלות, ולפגום בבריאות הגופנית.

התמודדות עם חרדה

הצעד הראשון להתמודדות עם חרדה הוא הזיהוי שיש קושי שחשוב להתמודד עימו. מומלץ בשלב הראשון לפנות לייעוץ אצל רופא המשפחה ולשתף אותו בסימפטומים, ולשלול היבטים רפואיים, שיכולים לתרום לפרזנטציה חרדתית. לדוגמא, דפיקות לב מואצות יכולות להיגרם ממגוון בעיות בריאות, ועלולות להוביל לחוסר נוחות שמתורגמת כ"חרדה", כשלמעשה המקור הוא גופני. לכן, חשוב ראשית לשלול שהמצב התעורר או נגרם ממצב רפואי. אם נשלל היבט גופני, והמצב ממשיך, חשוב לפנות למטפל שמתמחה בהתמודדות עם חרדה.

איך מטפלים בחרדה?

ממחקרים רבים, עבור רוב הפרעות החרדה, בעיקר הפוביות, מומלץ לנסות כשלב הראשוני טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT). טיפול זה מאפשר למטופל להבין כיצד הפרשנות שלו מצבים פנימיים וחיצוניים תורמת לשינויים פיזיולוגיים, ומובילה להתנהגויות. בטיפול זה, מודגשת עד כמה הימנעות מהמצבים שמעוררים חרדה, משמרת את ההפרעה, ויוצרת מעגל קסמים שיש להפסיקו, ולכן הדגש הטיפולי הוא חשיפה בדמיון או במציאות למצבים המעוררים חרדה.

כמובן שישנם מצבים בהם יומלץ להתייעץ גם עם פסיכיאטר על מנת לבדוק אפשרות לשלב טיפול תרופתי  נוגד חרדה יחד עם הטיפול.

לעומת טיפול קוגניטיבי התנהגותי, ששם דגש על הפחתת חרדה, בטיפול דינמי תהיה התייחסות לחרדה כסימפטום שמבטא קונפליקט פנימי לא פתור, והעבודה הטיפולית תתרכז יותר בהבנת הדינמיקה הפנימית של המטופל, ביחסיו עם הוריו ועם המטפל, והטכניקה הטיפולית שתנקט תהיה בהתאם לגישת המטפל.

כיום מטפלים רבים מחזיקים בתפיסת עולם אינטגרטיבית, ועושים שילוב בין גישות ושיטות שונות, כדי להתאים את הטיפול לצרכי המטופל ומאפייניו הספציפיים.

אז אל תמשיכו להשלים עם איכות חיים ירודה בשל הפרעות חרדה, וחפשו טיפול שבו תוכלו ללמוד להתמודד עם המצב בצורה שתהיה לכם מיטיבית!