תפריט נגישות

פרויד בהודו: כשהפסיכולוגיה פוגשת את המזרח

צוות בטיפולנט

מבט פסיכואנליטי ובודהיסטי על האקולוגיה של הפעולה הנפשית | פרויד, בודהה ובק- הילכו יחד? | סבל במסורת הבודהיסטית | יישום הפסיכולוגיה הבודהיסטית להפרעות דיכאון וחרדה | שימוש במדיטציית מודעות בודהיסטית בפסיכותרפיה

פרויד בהודו

פרויד בהודו: כשהפסיכולוגיה פוגשת את המזרח


השפעותיהן של תיאוריות ופרקטיקות מהמזרח הרחוק ניכרות יותר ויותר בטיפול ובמחקר הפסיכואנליטי בעשורים האחרונים. כמעט מבלי משים הפכו מושגים מההגות הבודהיסטית כמו קשיבות, חמלה וקבלה לחלק אינטגרלי בשיח המקצועי ובעבודתנו עם מטופלים בקליניקה. בכתב-העת הנוכחי, ביקשנו להעמיק ביסודותיה של תורת הנפש הבודהיסטית ובתרומתה המשמעותית להבנת החוויה האנושית.

במבוא לספרה החדש "התבהרות", מציעה מיכל ברנע אסטרוג (2017) מבט פסיכואנליטי ובודהיסטי על האקולוגיה של הפעולה הנפשית. כחלק מתהליך חקירה תרפויטי ואינטימי, מבקשת ברנע להתחקות אחר מסתורי התודעה, הגוף והנפש, זאת באמצעות שלל מקורות השראה תאורטיים ורוחניים אשר אספה לאורך הדרך – מהפסיכואנליזה הקלאסית ועד למדיטציית הויפאסנה.

זאת ועוד, בסקירת הסמינר פרויד, בודהה ובק – הילכו יחד? אשר כתבה ספי חסין (2017), ניתן למצוא ידע תיאורטי וקליני אודות נקודות ההשקה שבין הפסיכואנליזה, הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי והבודהיזם. בהרצאותיהם המרתקות, ביקשו המנחים אסי שורק ואורי הורוביץ ממרכז "טבע ומהות" לקיים דיאלוג מפרה בין הגישות השונות, אשר קורא לתפיסה אינטגרטיבית של המרחב הטיפולי והחוויה האנושית.

מזווית אחרת, מציע יגאל עמנואל (2012) במאמרו הייחודי דוקהא, אניצ'ה, אנאתה ופאטיצ'ה-סאמופדה: סבל במסורת הבודהיסטית, לראות את הפסיכולוגיה והבודהיזם כבנות-ברית החולקות מטרה מרכזית משותפת – הפחתת הסבל האנושי ועידוד הרווחה הנפשית. לשם כך, מתמקד המאמר בהעמקת הידע בכמה מהמושגים התיאורטיים המרכזיים בתורת הנפש המזרחית, וביישומים שלהם במרחב האישי והטיפולי.

בכדי לתרגם את הידע האינטגרטיבי לכדי התערבויות טיפוליות יעילות, כדאי להכיר את המחקר אודות השימוש בטכניקות שונות מהפרקטיקה הבודהיסטית בפסיכותרפיה. כך למשל, בסיכום המאמר תרפיה מטא-קוגניטיבית להפרעות דיכאון וחרדה: יישום הפסיכולוגיה הבודהיסטית, מציג טוניטו (2002) אפשרות ליישום העקרונות המזרחיים בטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי בהפרעות נפשיות שונות. לסיום, ולשם ההשראה, ניתן למצוא בסיכום המערכת למאמרה של פייאנג'אלי (2011) תיאור מקרה קליני מפורט אשר עושה שימוש במדיטציית מודעות בודהיסטית בפסיכותרפיה.

וברוח הקבלה והחמלה אותה אנו מבקשים לאמץ יום יום בעבודתנו,
נבקש לאחל לכל קוראינו ימי סליחה וגמר חתימה טובה.