תפריט נגישות

תרפיה במשחק כגישה לטיפול רגשי בגיל הרך

מרצה:
ד"ר בשמת טובין
מתוך יום עיון:

לבקשת המרצה, רק חלק קטן מהרצאה זו הוקלט ומובא כאן. 

בהרצאתה, הציגה ד"ר טובין את הטיפול במשחק ממוקד ילד כאפשרות טיפולית עבור ילדים שאובחנו עם לקות על הרצף האוטיסטי. טיפול זה, Child center play therapy, או הטיפול במשחק בלתי מכוון (Non directive play therapy) הוא למעשה גישה טיפולית רגשית המבוססת על התיאוריה ההומניסטית של קארל רוג'רס ועל הפסיכותרפיה של האדם במרכז. ורג'ניה אקסליין, תלמידתו של רוג'רס, התאימה את התאוריה שלו לעבודה עם ילדים צעירים. לטיפול במשחק ממוקד ילד שני מרכיבים בסיסיים ומהותיים: האחד הוא מערכת יחסי האמון שנבנת בין המטפלת לילד, והשני הוא אביזרי המשחק בחדר הטיפולים. מערכת היחסים בין המטפלת במשחק לבין הילד המטופל, מאופיינת בקבלה שלמה את הילד כפי שהוא מבלי רצון או ציפייה לשנותו. האמונה והתפיסה שמנחה את המטפלות במשחק היא כי רק כאשר נסמוך על הילד ונאפשר לו להוביל את המפגש הטיפולי, כאשר נעודד אותו להיות מי שהוא, נקשיב להתנהלות שלו בחדר ונשקף אותה כמו שהיא ללא פרשנות או רצון לזרז אותו – רק אז הילד ירגיש מוגן ובטוח על מנת להביע את עצמו באופן מלא ושלם ומתוך הבעה זו יתפתחו שינוי וצמיחה לעבר תפקוד מיטבי. אביזרי המשחק הנמצאים בחדר מדומים למילים להם הילד זקוק, והמשחק אשר נבנה בעזרתם הוא האופן בו הילד מביע את מחשבותיו, רגשותיו, רצונותיו והתנסויותיו בחיים האמיתיים.

הטיפול במשחק מבוסס על ההבנה כי השליטה והמומחיות של הילד במשחק מאפשרת לו להשתמש בו כאמצעי הבעה טבעי בדיוק כפי שהשפה היא אמצעי הבעה עבור מבוגרים. מעבר לכך שהמשחק הוא תחום מומחיותם של כמעט כל הילדים, המשחק ספונטני מטבעו ואיננו מכוון מטרה ולכן מאפשר לילד ביטוי חופשי. בהתבוננות כזו התהליך המשחקי ומעורבות הילד במשחק שהוא יוצר, הם ההיבטים החשובים ולא התוצר ולכן גם אין צורך להתערב במשחק שלו ולנסות לכוון אותו. בנוסף, המשחק מגשר בין מה שידוע ומובן לילד (העולם קונקרטי) לבין אותן חוויות והתנסויות אשר עדיין אינן מובנות לו ברמה המחשבתית, הרגשית או התפיסתית עקב גילו והשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא. המשחק מאפשר לילד לחבר את עולם המציאות כפי שהוא חווה אותו לעולם הפנטזיה הפרטי שלו ובכך  לעבד אירועים שקרו לו ולפתור קשיים וחוויות בדרך סימבולית. פעמים רבות לא נדע בדיוק מהי אותה החוויה או מה הסיטואציה שהילד משחק בחדר מסמלת עבורו, אך כיוון שאנחנו שם לתאר ולשקף את הנעשה, העיבוד של החוויה עבור הילד מתממש באופן מלא יותר ובתוך סביבה מוגנת ובלתי שיפוטית שמאפשרת הכלה של קשיים. לבסוף, חשוב להדגיש כי גם ילדים עם לקויות ופגיעות שונות משחקים. לכן טיפול זה רלוונטי גם עבור ילדים שאובחנו על הרצף האוטיסטי.

הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
כנס‭ ‬"מעגלים‭ ‬התייחסותיים 2025"
לקראת ציון תאריך השנה השנייה למלחמה ולהשלכותיה הקשות, מזמין כנס מעגלים להתבונן בדרכי ההתמודדות של כולנו דרך העדשות של אמון (trust) ואמונה (faith), בחיי הנפש ובטיפול בגישה ההתייחסותית.
IARPP, האקדמית ת"א יפו
18-19.09.2025 | חמישי - שישי
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית מתמקדת בהכשרה של מטפלים רגישים ומיומנים, תוך שילוב של חמלה ואמפתיה עם כלים וידע מבוססי מחקר. במהלך הלימודים, תפתחו את היכולת להמשיג ולהבין את הקשיים של הפונים אליכם, ותלמדו כיצד לטפל בהם בגישות חדשניות ויעילות.
מכון פסגות, כרמיאל
תכנית דו-שנתית | דר’ הליין סימקה-וולך
"ספר לי את עצמי" - עדות וסיפורי חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום עיון המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23. הרצאות, תיאורי מקרה, פוטותרפיה, סרטים וכתיבה אוטוביוגרפית - באמצעותם ננסה לספר סיפור שלם יותר על כאב, אובדן, אומץ ותקווה.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
15.09.2025 | יום שני | 09:00-15:00
הסטודיו כמודל עבודה קהילתי בצל הטראומה בין פעולה אמנותית למרחב טיפולי
ההרצאה תעסוק במודל "סטודיו בטוח", מרחב יצירתי-טיפולי-קהילתי המאפשר עיבוד רגשי והתמודדות עם חוויות חיים טראומטיות ומורכבות. נבחן את תפקידו של המרחב האמנותי הפועל במרכז 'חוסן שדרות'.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 16.09.2025 | יום שלישי | 19:30-21:00
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
כנס‭ ‬"מעגלים‭ ‬התייחסותיים 2025"
לקראת ציון תאריך השנה השנייה למלחמה ולהשלכותיה הקשות, מזמין כנס מעגלים להתבונן בדרכי ההתמודדות של כולנו דרך העדשות של אמון (trust) ואמונה (faith), בחיי הנפש ובטיפול בגישה ההתייחסותית.
IARPP, האקדמית ת"א יפו
18-19.09.2025 | חמישי - שישי
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית מתמקדת בהכשרה של מטפלים רגישים ומיומנים, תוך שילוב של חמלה ואמפתיה עם כלים וידע מבוססי מחקר. במהלך הלימודים, תפתחו את היכולת להמשיג ולהבין את הקשיים של הפונים אליכם, ותלמדו כיצד לטפל בהם בגישות חדשניות ויעילות.
מכון פסגות, כרמיאל
תכנית דו-שנתית | דר’ הליין סימקה-וולך
"ספר לי את עצמי" - עדות וסיפורי חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום עיון המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23. הרצאות, תיאורי מקרה, פוטותרפיה, סרטים וכתיבה אוטוביוגרפית - באמצעותם ננסה לספר סיפור שלם יותר על כאב, אובדן, אומץ ותקווה.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
15.09.2025 | יום שני | 09:00-15:00
הסטודיו כמודל עבודה קהילתי בצל הטראומה בין פעולה אמנותית למרחב טיפולי
ההרצאה תעסוק במודל "סטודיו בטוח", מרחב יצירתי-טיפולי-קהילתי המאפשר עיבוד רגשי והתמודדות עם חוויות חיים טראומטיות ומורכבות. נבחן את תפקידו של המרחב האמנותי הפועל במרכז 'חוסן שדרות'.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 16.09.2025 | יום שלישי | 19:30-21:00