תפריט נגישות

תרפיה במשחק כגישה לטיפול רגשי בגיל הרך

מרצה:
ד"ר בשמת טובין
מתוך יום עיון:

לבקשת המרצה, רק חלק קטן מהרצאה זו הוקלט ומובא כאן. 

בהרצאתה, הציגה ד"ר טובין את הטיפול במשחק ממוקד ילד כאפשרות טיפולית עבור ילדים שאובחנו עם לקות על הרצף האוטיסטי. טיפול זה, Child center play therapy, או הטיפול במשחק בלתי מכוון (Non directive play therapy) הוא למעשה גישה טיפולית רגשית המבוססת על התיאוריה ההומניסטית של קארל רוג'רס ועל הפסיכותרפיה של האדם במרכז. ורג'ניה אקסליין, תלמידתו של רוג'רס, התאימה את התאוריה שלו לעבודה עם ילדים צעירים. לטיפול במשחק ממוקד ילד שני מרכיבים בסיסיים ומהותיים: האחד הוא מערכת יחסי האמון שנבנת בין המטפלת לילד, והשני הוא אביזרי המשחק בחדר הטיפולים. מערכת היחסים בין המטפלת במשחק לבין הילד המטופל, מאופיינת בקבלה שלמה את הילד כפי שהוא מבלי רצון או ציפייה לשנותו. האמונה והתפיסה שמנחה את המטפלות במשחק היא כי רק כאשר נסמוך על הילד ונאפשר לו להוביל את המפגש הטיפולי, כאשר נעודד אותו להיות מי שהוא, נקשיב להתנהלות שלו בחדר ונשקף אותה כמו שהיא ללא פרשנות או רצון לזרז אותו – רק אז הילד ירגיש מוגן ובטוח על מנת להביע את עצמו באופן מלא ושלם ומתוך הבעה זו יתפתחו שינוי וצמיחה לעבר תפקוד מיטבי. אביזרי המשחק הנמצאים בחדר מדומים למילים להם הילד זקוק, והמשחק אשר נבנה בעזרתם הוא האופן בו הילד מביע את מחשבותיו, רגשותיו, רצונותיו והתנסויותיו בחיים האמיתיים.

הטיפול במשחק מבוסס על ההבנה כי השליטה והמומחיות של הילד במשחק מאפשרת לו להשתמש בו כאמצעי הבעה טבעי בדיוק כפי שהשפה היא אמצעי הבעה עבור מבוגרים. מעבר לכך שהמשחק הוא תחום מומחיותם של כמעט כל הילדים, המשחק ספונטני מטבעו ואיננו מכוון מטרה ולכן מאפשר לילד ביטוי חופשי. בהתבוננות כזו התהליך המשחקי ומעורבות הילד במשחק שהוא יוצר, הם ההיבטים החשובים ולא התוצר ולכן גם אין צורך להתערב במשחק שלו ולנסות לכוון אותו. בנוסף, המשחק מגשר בין מה שידוע ומובן לילד (העולם קונקרטי) לבין אותן חוויות והתנסויות אשר עדיין אינן מובנות לו ברמה המחשבתית, הרגשית או התפיסתית עקב גילו והשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא. המשחק מאפשר לילד לחבר את עולם המציאות כפי שהוא חווה אותו לעולם הפנטזיה הפרטי שלו ובכך  לעבד אירועים שקרו לו ולפתור קשיים וחוויות בדרך סימבולית. פעמים רבות לא נדע בדיוק מהי אותה החוויה או מה הסיטואציה שהילד משחק בחדר מסמלת עבורו, אך כיוון שאנחנו שם לתאר ולשקף את הנעשה, העיבוד של החוויה עבור הילד מתממש באופן מלא יותר ובתוך סביבה מוגנת ובלתי שיפוטית שמאפשרת הכלה של קשיים. לבסוף, חשוב להדגיש כי גם ילדים עם לקויות ופגיעות שונות משחקים. לכן טיפול זה רלוונטי גם עבור ילדים שאובחנו על הרצף האוטיסטי.

מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר. ​
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
17.10.25 | יום שישי | 08:30-14:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
כיצד מנחים קבוצות בתוך איזור של מלחמה מתמשכת? איך להבין דינמיקות קבוצתיות כשהשבר קולקטיבי? מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מרכז חוסן שדרות | 22.10.2025 | יום רביעי | 08:30-15:30
חקירת עומקי המחשבה הביוניאנית: ערב עם ג'וזפה צ'יביטרזה
הערב יתמקד בחקירה של נקודות הדמיון, ההשקה וההבדלים בין תיאורית השדה הביוניאני של הזוג בראנגר, התפיסה האינטרסובייקטיבית של אוגדן, והגישה ההתייחסותית. בהשתתפות: פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 02.11.25 | יום ראשון | 19:30-21:00
זקנה, טראומה וחוסן
בהרצאה נכיר איך טראומה נראית אצל זקנים והשפעתה הייחודית על חייהם. נעסוק בנושאי הליבה של הזיקנה; אובדנים, איבוד משמעות, בדידות, שינויים פיזיים ושינויים חברתיים ומשפחתיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 03.11.2025 | יום שני | 19:30-21:00
לכבוד השקת המהדורה החדשה של הספר המכונן Persuasion and Healing
ערב שיחה עם ברוס וומפולד המציע תובנות עמוקות לתחום המתמודד עם שאלות של ראיות, יעילות, ומהותו של השינוי הטיפולי. ערב למטפלים, חוקרים, וכל מי שמבקש להבין את האמנות והמדע של ריפוי פסיכולוגי.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 07.12.2025 | יום ראשון | 19:30-21:00
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר. ​
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
17.10.25 | יום שישי | 08:30-14:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
כיצד מנחים קבוצות בתוך איזור של מלחמה מתמשכת? איך להבין דינמיקות קבוצתיות כשהשבר קולקטיבי? מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מרכז חוסן שדרות | 22.10.2025 | יום רביעי | 08:30-15:30
חקירת עומקי המחשבה הביוניאנית: ערב עם ג'וזפה צ'יביטרזה
הערב יתמקד בחקירה של נקודות הדמיון, ההשקה וההבדלים בין תיאורית השדה הביוניאני של הזוג בראנגר, התפיסה האינטרסובייקטיבית של אוגדן, והגישה ההתייחסותית. בהשתתפות: פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 02.11.25 | יום ראשון | 19:30-21:00
זקנה, טראומה וחוסן
בהרצאה נכיר איך טראומה נראית אצל זקנים והשפעתה הייחודית על חייהם. נעסוק בנושאי הליבה של הזיקנה; אובדנים, איבוד משמעות, בדידות, שינויים פיזיים ושינויים חברתיים ומשפחתיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 03.11.2025 | יום שני | 19:30-21:00
לכבוד השקת המהדורה החדשה של הספר המכונן Persuasion and Healing
ערב שיחה עם ברוס וומפולד המציע תובנות עמוקות לתחום המתמודד עם שאלות של ראיות, יעילות, ומהותו של השינוי הטיפולי. ערב למטפלים, חוקרים, וכל מי שמבקש להבין את האמנות והמדע של ריפוי פסיכולוגי.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 07.12.2025 | יום ראשון | 19:30-21:00