צוות בטיפולנט
ביטוח אחריות מקצועית מהווה רשת ביטחון כלכלית ומשפטית עבור מטפלים, במקרה שבו מוגשת נגדם תביעה בטענה לרשלנות או לנזק שנגרם למטופל במסגרת העבודה המקצועית. הפוליסה נועדה להגן על המטפל ומציעה מענה משפטי הכולל ייעוץ, ייצוג, מימון הוצאות הגנה ולעיתים גם פיצוי כספי למטופל.
חשוב להבחין: ביטוח זה מכסה תביעות המופנות נגד המטפל, ולא תביעות יזומות מצד המטפל עצמו. לדוגמה, אם מטפל בוחר לפעול משפטית בעקבות פגיעה בשמו הטוב עקב פרסומים של מטופל ברשתות החברתיות, יידרש ייצוג משפטי נפרד, שאינו כלול בפוליסת אחריות מקצועיות.
כאמור, ביטוח אחריות מקצועית מספקת כיסוי למגוון מצבים שבהם ייתכן שתוגש תביעה נגד המטפל בטענה לרשלנות מקצועית או לנזק שנגרם במהלך עבודתו. ברב המקרים, הביטוח כולל ייעוץ וליווי משפטי, כיסוי מלא או חלקי של הוצאות ההגנה, ולעיתים גם תשלום פיצויים למטופל – אם יקבע שהמטפל אחראי לנזק.
הרחבה הכוללת כיסוי למקרים שבהם עלול להיגרם נזק פיזי לגוף או לרכוש של המטופל. לדוגמה, אם מטופל החליק ונחבל בדרכו לחדר הטיפולים. חשוב לדעת: בקליניקה הפועלת מהבית, ביטוח צד ג' של הדירה לא יכסה נזק פיזי שייגרם למטופל במסגרת הטיפול, מאחר שרב הקליניקות הפרטיות אינן מבוטחות כעסק.
מעבר לביטוח הבסיסי, חברות הביטוח מציעות מגוון הרחבות או תוספות לפוליסה בתשלום נוסף, המשתנות בין חברת ביטוח אחת לשנייה. כך למשל, יתכן כי פוליסה של חברת ביטוח מסוימת תכלול הגנה מפני טענה ל״חריגה מסמכות בתום לב״ במסגרת הפוליסה הבסיסית, ובחברת ביטוח אחרת יהיה צורך לרכוש אותה כהרחבה.
לפניכם רשימה של הסעיפים המרכזיים שלגביהם כדאי לבחון האם הם נכללים בפוליסה או שיש צורך לרכוש אותם כהרחבה:
1. חריגה מסמכות בתום לב – כיסוי למקרים בהם המטפל חרג מתחום אחריותו המקצועית בתום לב. למשל, טיפול במטופלת שהתברר בדיעבד כי סובלת מטראומה, ללא הכשרה מתאימה בתחום. יש לציין כי חריגה ביודעין, לדוגמה – מתן טיפול תרופתי על ידי פסיכולוג, לרב אינו מכוסה על ידי הביטוח.
2. השמצה, הוצאת דיבה, לשון הרע בתום לב – מקרים בהם המטופל טוען לפגיעה בשמו הטוב (למשל, בעקבות רשומה רפואית בתיק הרפואי החשופה לאנשי מקצוע נוספים).
3. אובדן או נזק למסמכים – כיסוי למקרים של אובדן, גניבה או השמדה של מסמכים שחלה חובה לשמרם.
4. ביטוח סייבר על תיקים דיגיטליים – רבים מהמטפלים מנהלים תיקי מטופלים בתוכנות ענן לניהול קליניקה. הרחבה זו מגנה במקרה של מתקפת סייבר אשר הובילה לחשיפת מידע אישי של מטופלים. הארכת הפוליסה לאחר פרישה – בפוליסה שמבוססת על 'מועד הגשת התביעה', יש לרכוש כיסוי המשך, לטובת הגנה גם לאחר פרישת המטפל.
5. כיסוי לתקופה שלאחר הפסקת פעילות מקצועית – מעבר להרחבת הפרישה (סעיף 5), יש לוודא שהפוליסה כוללת המשך כיסוי כוללני גם במקרים של הפסקת פעילות מסיבות אחרות.
6. עיכוב או דחייה – כיסוי למקרים של אי-עמידה בלוחות זמנים שעלולה להיחשב כרשלנות, כמו הגשת דוח אבחון באיחור שפוגעת בקבלת טיפול של המטופל.
7. אחריות כלפי עובדים – מטפלים המעסיקים עובדים נוספים, כגון מזכירה או חונך יכולים לרכוש הרחבה הכוללת אחריות מקצועית בגין פעולותיהם וכן בגין חבות מעבידים (במקרה של תביעת נזיקין מצד העובד).
8. ייצוג בוועדת אתיקה של תחום העיסוק – כיסוי להוצאות ייצוג משפטי במקרה של הליך אתי בוועדת אתיקה.
1. סוג הכיסוי – מועד הגשת התביעה או מועד האירוע – מדובר בהבדל טכני חשוב בין הפוליסות. 'כיסוי לפי מועד האירוע' יכסה מקרים שהתרחשו בתקופת הביטוח, גם אם התביעה תוגש רק לאחר סיומה ואילו 'כיסוי לפי מועד הגשת התביעה' יכסה רק תביעות שהוגשו בזמן שהפוליסה הייתה פעילה, גם אם המקרה התרחש לפני כן.
חשוב לשים לב לסוג הכיסוי בעת מעבר בין פוליסות או בתכנון לפרישה. במעבר מכיסוי 'לפי מועד הגשת תביעה' לכיסוי 'על בסיס מועד האירוע', או להפך, עלולים להיווצר פערי כיסוי שבהם המטפל אינו מכוסה ביטוחית.
בנוסף, מטפלים הרוכשים פוליסה על בסיס 'מועד הגשת התביעה' חשופים לתביעות לאחר הפסקת הביטוח, מכיוון שהפוליסה המכסה היא הפעילה בעת הגשת תביעה. במקרה כזה נדרשת רכישת הרחבה להארכת הכיסוי לאחר פרישה, בעוד שבפוליסה 'על בסיס מועד האירוע' הכיסוי נשמר גם לאחר הפסקת הביטוח.
הבדלים אלו חשובים במיוחד במקרה של טיפול בילדים, שכן ילדים יכולים להגיש תביעה עד 7 שנים לאחר הגעתם לגיל 18 (כלומר, עד גיל 25), מה שעלול ליצור חשיפה פוטנציאלית לתביעות גם שנים לאחר מתן הטיפול.
2. החרגות – יש להכיר את ההחרגות של הפולסיה. למשל, טיפול באונליין הפך ליותר נפוץ, עם זאת לא כל חברות הביטוח עודכנו לכלול טיפול זה במסגרת הביטוח.
3. החרגה לטריטוריה גיאגורפית – במקרים בהם המטפל או המטופל שוהים מחוץ לישראל (למשל, טיפול באונליין בין מדיניות), יש לוודא שהפוליסה מכסה את המקרה. בדרך כלל הביטוח יכסה רק כאשר התביעה תוגש לבית המשפט בארץ.
4. לוודא שהכיסוי אינו מוגבל לנזק כלכלי טהור – ישנן פוליסות שמגבילות את הכיסוי רק לנזקים כלכליים ישירים (כמו אובדן הכנסה), ואינן מכסות פגיעה רגשית או נזק תפקודי. חשוב לשים לב שהכיסוי רחב יותר ואינו מוגבל לנזק כלכלי בלבד.
5. ביטוח צד ג' לעומת ביטוח אחריות מקצועית – יש לשים לב כי מדובר בשני סוגי ביטוח שונים. ביטוח אחריות מקצועית מכסה נזק שנגרם כתוצאה מהטיפול עצמו ואילו ביטוח צד ג' מכסה נזק פיזי. הרחבה של ביטוח צד ג' אינה מעניקה כיסוי ממשי במקרה של פעילות ייעוצית או טיפולית.
שינויים בפרקטיקה המקצועית, כמו הכשרה חדשה, עבודה עם אוכלוסייה חדשה, שינוי טריטוריאלי או מעבר לעבודה באונליין עשויים להשפיע על תוקף הביטוח. עדכון שוטף של סוכן הביטוח יסייע לו להתאים עבורכם את הפוליסה, ולהבטיח כי תהיו מכוסים.
בנוסף, כדאי להקדיש זמן מה להסביר לסוכן הביטוח שלכם את מהות העיסוק, את אופי הפעילות, את צורת העבודה – תקשורת זו עשוייה לסייע לכם במציאת הפתרון הביטוחי המתאימה לכם.
שלושת הסוכנויות הבאות סייעו ותרמו מהידע המקצועי שלהן בכתבה זו.
מתמחה במתן שירותי ביטוח למגוון רחב של מקצועות חופשיים.
כתובת (למשלוח דואר): קדימה-צורן, ת.ד. 7942 מיקוד 4282300
הוקמה בשנת 1997 ומשרתת לקוחות פרטיים ועסקיים בעלי תחום התמחות ייחודי בביטוח אחריות מקצועית.
כתובת: מגדלי בסר סיטי פתח תקווה, תוצרת הארץ 3 פינת דרך יצחק רבין 4, פתח תקווה, בניין T, קומה 13.
מספקים שירות ביטוח וניהול סיכונים לעסקים למעלה מ-20 שנה ועובדים מול כל חברות הביטוח המובילות בתחום.
כתובת: מוטה גור 9, פארק אולימפיה, פתח תקווה.
• מדנס (מבית הראל) מקיימת הסכמים עם האגודה הישראלית של קלינאי תקשורת.
• טיב קפיטל (מבית מנורה מבטחים) מקיימת הסכמים עם הסתדרות הפסיכולוגים בישראל (הפ״י) ועם האגודה לטיפול משפחתי.
• גרסון מקיימת הסכמים עם האגודה הישראלית לטיפול באמצעות אמנויות (יה״ת).
* מבלי לפגוע בזכויות יובהר כי האמור במלל הנ"ל אינו מהווה שירות ביטוח, ו/או ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי ו/או ייעוץ ביטוח מקצועי מכל סוג שהוא וכן לא נועד על מנת להחליפו ו/או אינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה נסיבותיו. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד - כל האמור לעיל בכפוף לתנאי המבטחים והפוליסה שתופק לכם ובכפוף לסייגיה ותוקפה אשר קובעים לעניין מקרה ביטוח אין באמור בכתבת תוכן זו זה כדי להכיר בכיסוי הביטוחי ו/או בחבות ו/או באחריות ו/או משום ויתור על כל טענה ו/או זכות העומדת מכוח הדין - ט.ל.ח -