תפריט נגישות

ויניקוט שאפשר להשתמש בו: תקציר מאמרו של Kenneth

צוות בטיפולנט

מאמר זה מכוון לדיון במודל החרדה של וויניקוט ובנקודות המרכזיות של פיקסציה ועיכוב ההתפתחות המהוות בסיס להתפתחות פתולוגית. Kenneth מבקש להציג במאמר את רעיון העצמי הכוזב כאחד האמצעים הנפשיים של התארגנות מול חרדה, מול מודעות לרגשות דפרסיביים וחוסר יכולת כרונית לניהול מצבי מתח. נקודת המוצא של Kenneth היא ההתבוננות בטראומות סביבתיות אשר מתרחשות בשלב ינקותי מוקדם בו יש משמעות רבה למחווה הגרנדיוזית- שלב בו האם נענית לצרכיו של הילד מבלי שהוא חש כי אובייקט חיצוני ממלא את צרכיו. שלב ינקותי זה יוצר אשליה אומניפוטנטית קריטית מבחינה התפתחותית, אשר סיפוקה מאפשר לתינוק לוותר בסופו של דבר על החוויה האומניפוטנטית ולנוע לעבר תפיסה מציאותית יותר של עצמו, של האובייקטים ושל המציאות בכללותה.

לאחר שמיקד את תשומת הלב שלו בתפקידה של האם במתן תגובה טובה דיה וביצירת המחווה האומניפוטנטית, וויניקוט תיאר שתי תוצאות אפשריות, בריאה ופתולוגית. האפשרות הבריאה מובילה ליצירת עצמי בריא המחוזק על ידי יכולת האם לקבל את תפקידה בחייו הנפשיים הגרנדיוזיים של הילד. כאשר האם תומכת באופן מספק באשליית האומניפוטנטיות של הילד, היא סוללת את הדרך ליכולת שלו לקבל את המציאות, להכיר בתלות באחר ולוותר על אשליית השליטה. בתהליך זה, אכזבות, תסכולים ופגיעות מינוריות מייצרות "סופות" רגשיות שהאם הטובה דיה מסייעת לילד להכיל ולערוך להן אינטגרציה- היבט שיבסס את יכולתו לווסת רגשות ויתרום לחיזוק האגו שלו. תהליך זה יחזק את העצמי של הילד ויספק לו תחושת ביטחון אשר תאפשר לו לפתח תלות אמיתית באובייקט חיצוני.

Kenneth טוען כי וויניקוט לא הציע הסבר ברור דיו לאופן בו כשלים של הסביבה בשלב זה קשורים להיווצרות תחושות כרוניות של דיספוריה, חרדה וצורך בארגון נפשי מחודש. באופן כללי, וויניקוט תיאר כי חוסר יכולתו של האובייקט לספק את האשליה הטמונה במחווה האומניפוטנטית פוגעת בהווית התינוק (going on being), אך Kenneth טוען כי וויניקוט לא הציע תיאור מפורט דיו של ההשלכות של מצב זה. בדומה, הוא טוען כי וויניקוט לא פירט באופן מספק על השלכותיהם של מצבים בהם ההורה אינו מסוגל "לשרוד" את הרסנותו של התינוק- כלומר לפגוש, לתקף ולשאת את מחאותיו, כעסיו ומצבי הרוח הרעים שלו. Kenneth מדגיש כי יכולתו של ההורה לעמוד לנוכח סופות רגשיות אלו קשורה באופן הדוק ליכולתו של הילד לרכוש שליטה פסיכולוגית ובהתאם גם למקם את האובייקט מחוץ לו.

ניסיון לפתח את נושא כישלון הסביבה

וויניקוט תיאר כי כשלונות סביבתיים מתמשכים בפונקציות המוקדמות של ההורות מביאות לתחושות נטישה, נפילה או הפרעה לעצמי אשר אינה תואמת את השלב ההתפתחותי בה הילד נמצא. לצד תחושות אלו מופיעות תחושות של אובדן האובייקט המלוות בדיספוריה וזעם. האופן בו האובייקטים מגיבים לחוויות אלו הוא קריטי: אם האובייקט מגיב לתגובות רגשיות אלו באופן ביקורתי, מזלזל או בלתי מותאם רגשית נבנה המימד השני של הכשל הסביבתי. מה שמופנם במצבים אלו הוא ההכרה בכך שהאובייקט אינו תגובתי דיו בכדי ליצור תחושה של עצמיות וכמו כן- שהוא אינו מסוגל לתמוך ברגשות שליליים.

האנטומיה של העצמי הכוזב

כישלונות סביבתיים מתמשכים מביאות לחיים עם אובייקט פנימי מאיים ושלילי אשר איכויותיו הרעילות תלויות בדיאדת ההורה-ילד הספציפית. כתוצאה מהפנמה זו, הילד מצוי בסכנה תמידית של מפגש עם חוויה מאיימת. המודעות התמידית לסכנת עוינות, בדידות ופגיעה מהווה בסיס למודל החרדה והדיכאון של וויניקוט. בנוסף, כאשר ההורה אינו מצליח לתמוך בחוויה הרגשית ובתחושה החיובית כלפי העצמי האמיתי האותנטי נוצרת דילמה פנימית: לא רק שהפעוט חווה את האימה מפני מפגש עם אם שאינה טובה דיה, אלא שהוא גם מבועת מפני ההרגשה המבעיתה אשר מעולם לא ווסתה. היעדר מבנה זה מותיר את הילד חרד באופן תמידי מפני הופעתם של מצבים רגשיים בלית נשלטים.

המשגה זו של המימד השני של כישלון האובייקט מקושרת גם לנושא של היכולת לשרוד את ההרסנות. כאשר ההורה אשר מהווה חלק מהסופה הרגשית אינו מסוגל לספק חוויה מחזיקה (כלומר, כאשר ההורה מגיב בביקורתיות, נסיגה או היעדר תיקוף של החוויה הרגשית)- הפעוט רושם זאת כהיעדר מהימנות של האובייקט.

חוסר יכולתו של ההורה לספק נוכחות מווסתת, להכיל זעם אינטנסיבי ולקבל את חלקו בעוררות של הסופה הרגשית תורמים לחוסר היכולת שלו לשרוד את ההרסנות. כך, הילד נאלץ לחיות עם סכנה פנימית כפולה. מצד אחד, ציפייה לתגובה אותנטית לצרכים בסיסיים דנה אותו לאכזבה אפשרית. מצד שני, כאשר הוא חושף את עצמו לפגיעה ולרגשות הנלווים לה, האובייקטים שלו אינם נשארים לצידו והמבנה הנפשי שלו עלול לספוג מהלומה נוספת. כך נוצר הבסיס לעצמי הכוזב, והפעוט צריך ליצור סיטואציות רגשיות אשר ישרתו מספר צרכים:

  • הימנעות ממודעות לאובייקטים הפנימיים הרעילים
  • הימנעות מביטוי הצרכים המרכזיים
  • יצירת קשר מפצה עם האובייקט

במצב זה העצמי הכוזב נקשר לאשליה של אם מגיבה אך למעשה ההתפתחות נעצרת. במצב האידיאלי בשלב זה הילד מוותר על אשליית השליטה ומתחיל להכיר בכך שהאובייקט מצוי מחוץ לעצמי וממקם אותו מחוץ לו, וצעד זה מביא לחוויה נורמטיבית של תלות באובייקט החיצוני. לעומת זאת, במצב של טראומה סביבתית אשר מעצבת את העולם הפנימי, הילד חייב להמשיך לשלוט באובייקט מבחינה פסיכולוגית, לפחות בפנטזיה. התאמה לאם ועיצוב העצמי בהתאם לצרכיה מסייעים לשמר אשליה זו ותחושה האשלייתית של נוכחות אם מגיבה. בנוסף ליצירת תחושה של חיבור, קשר זה מסייע להשקיט את ה"רעש" הנלווה להכרה בקשר של ליבת העצמי לאובייקטים המאיימים.
לסיכום, העצמי הכוזב מספק אשליה של יחסים טובים ויוצר תחושת שליטה סביב ההכרה בליבה הרעילה של היחסים. מצב זה בנוי על המצוקה המקורית ומסייע לשמור את העצמי האמיתי במצב מודחק.

Kenneth ממשיך ומתמקד במאמרו בפתרון האופייני השני בו הנפש עושה שימוש במצבים של טראומה סביבתית בשלב בו החוויה האומניפוטנטית אמורה להיות מותמרת בקבלה טובה יותר של המציאות ויכולת להשתמש באובייקט. על אף שהטראומות הסביבתיות קשורות בפגימויות נרקיסיסטיות משמעויות של ההורה, מוקד הכישלונות האמפתיים הוא בקושי בהתאמה לצרכיו ההתפתחותיים של הילד. למרות שההורה במקרים אלו שם פעמים רבות דגש רב על הגרנדיוזיות של הילד או מדגיש באופן לא ריאלי כישורים מסוימים, כישלונות סביבתיים אלו הם הרסניים להתפתחות ועלולים להוביל להתפתחות עצמי כוזב. על אף שעל פני השטח הילד ה"נבחר" או המוערך יתר על המידה מקבל אספקה מעל ומעבר, בחינה אנליטית דקדקנית יותר תחשוף את החסך ואת התחושה הכרונית של אובדן האובייקטים. עולמם הפנימי של ילדים אלו ייצג אכזבה עמוקה או אובייקטים מאיימים, וההורה עשוי להיתפס כנרקיסיסט ו/או חודרני. ילדים אלו מזהים בקלות כי המיוחדות שלהם קשורה פחות לכישורים שלהם עצמם ויותר לצרכיו של ההורה, והביטוי הרגשי שלהם יהיה פעמים רבות כוזב, ובפרט סביב ביטוי רגש שלילי.

חלק מהתסריטים הקשורים בפיקסציה באזורים של גרנדיוזיות ארכאית קשורה בכך שאנשים אלו גירו בילדותם תגובות אשר חיזקו מאפיין זה. לדוגמה, ילדים מסוימים נבחרים בשלב מוקדם של חייהם לתפקיד של יצירת קשר מיוחד עם האם, אך תחת המעטה של קשר מספק מאוד הם חשים כי מדובר באהבה המותנית ביכולתם לספק את צרכי האם. במקרים אלו הילד חווה את המתח הפנימי גם אם אינו מודע לו באופן מלא. הכאב והאפקט הדיכאוני האפשריים במקרה של הכרה במצב זה מצומצמים ומודחקים במקרים רבים, וכך גם רגשות שליליים אשר נחווים כבלתי ניתנים להכלה על ידי ההורה. כך, ילדים עשויים להילכד בתוך "קשר מיוחד" אשר נמצא בשירות העצמי הגרנדיוזי. על אף שהוא מספק, קשר זה הופך לתחליף שברירי לבשילה וגדילה אמיתיות. ילדים אלו גדלים להיות מבוגרים אשר תחת מעטה של גרנדיוזיות ושליטה מתקשים מאוד לחוות את עצמם באופן אותנטי. אנשים אלו עשויים להיות מקסימים למדי אך לחוות קשיים משמעותיים בתחום הבין אישי, אשר יביאו אותם בסופו של דבר לפנות לטיפול.

ביבליוגרפיה

A more usable Winnicott . Newman, Kenneth M. Psychoanalytic Inquiry, Vol 33(1), Jan 2013, 59-68.

"מקום בו אפשר לנשום": הכנס השנתי של האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי
הכנס הפעם מוקדש לנו, קהילת המטפלות והמטפלים הזוגיים והמשפחתיים, שהתגייסו ומטפלים מאז היום שהפך את חיינו, בשבעה באוקטובר – בזוגות, משפחות וקהילות הנמצאות במעגלי פגיעה וטראומה רחבים ומתמשכים.
האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי
כפר בלום, מלון פסטורל | 3-5.2.2026 | ימים שלישי-שישי
קורס מפת הדרכים לטיפול בטראומה
המציאות בישראל בשנים האחרונות מעצימה עוד יותר את הצורך במטפלים מיומנים, בעלי כלים מעשיים ותשתית תיאורטית יציבה. הקורס "מפת הדרכים לטיפול בטראומה" מבוסס על ניסיון קליני, מחקרי והדרכתי רחב היקף.
מטיב - המרכז הישראלי לפסיכוטראומה
קורס מקוון | מפגש ראשון ב- 1.1.2026 | ימי חמישי 09:00-15:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
זריחות - מבטים עכשוויים בפסיכותרפיה
סדרת מפגשים מקוונים המציעה גישות, מודלים והתערבויות שהתגבשו בשדה הטיפולי במענה למגוון קשיים ומצוקות נפשיות, ומטרתה להנגיש לקהילה המקצועית ידע מקצועי שהתפתח סביב אתגרים טיפוליים ספציפיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 01.12.2025
40 שנה לשיחות – גשרים בין דורות
כנס לכבוד 40 שנה להיווסדו של כתב העת "שיחות", מוקדש לארבע הרצאות בתשתית החשיבה, העשייה והכתיבה הפסיכותרפויטית בישראל ובעולם. נעסוק בשאלת תשתית הידע של הפסיכותרפיה, במהותה ובתפקידה של הכתיבה אודותיה.
"שיחות", כתב עת לפסיכותרפיה
האקדמית ת"א יפו | 26.12.2025 | יום שישי | 08:30-13:45
מהצלה להשבה: עקרונות בטיפול ושיקום נפגעי חטיפה בכלל המעגלים
למעלה משנתיים ארך המסע, שטרם תם, להשבת כל החטופים. השיח בערב זה יציע מבט על התהליכים המתרחשים כעת, על מה נחוץ נכון לעכשיו בכל ההיבטים הקשורים לשיקום החטופים ומשפחותיהם ועל הדילמות המאפיינות את ההתמודדות בעת הזו.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון ללא עלות | 28.12.2025 | יום ראשון | 20:00-21:30
The Evidence For Psychodynamic Psychotherapy: A Contemporary Introduction
ד"ר ליאת ליבוביץ משוחחת עם פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן לכבוד השקת הספר החדש המציג את העושר המחקרי שהצטבר בעשורים האחרונים ומוכיח לא רק שהטיפול הפסיכודינמי יעיל, אלא שבמקרים רבים השפעותיו עמוקות ומתמשכות יותר מגישות אחרות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 25.01.2026 | יום ראשון | 19:30-21:00
מישהו לרוץ איתו
יום העיון של מסלול פסיכותרפיה בילדים נוער והורות בתוכנית "עוגן- תוכנית לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה" יעסוק השנה בנושא: כישורים חברתיים כמקדמי בריאות נפשית וחוסן בילדים ומתבגרים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 30.01.2026 | יום שישי | 08:30-12:30
"מקום בו אפשר לנשום": הכנס השנתי של האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי
הכנס הפעם מוקדש לנו, קהילת המטפלות והמטפלים הזוגיים והמשפחתיים, שהתגייסו ומטפלים מאז היום שהפך את חיינו, בשבעה באוקטובר – בזוגות, משפחות וקהילות הנמצאות במעגלי פגיעה וטראומה רחבים ומתמשכים.
האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי
כפר בלום, מלון פסטורל | 3-5.2.2026 | ימים שלישי-שישי
קורס מפת הדרכים לטיפול בטראומה
המציאות בישראל בשנים האחרונות מעצימה עוד יותר את הצורך במטפלים מיומנים, בעלי כלים מעשיים ותשתית תיאורטית יציבה. הקורס "מפת הדרכים לטיפול בטראומה" מבוסס על ניסיון קליני, מחקרי והדרכתי רחב היקף.
מטיב - המרכז הישראלי לפסיכוטראומה
קורס מקוון | מפגש ראשון ב- 1.1.2026 | ימי חמישי 09:00-15:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
זריחות - מבטים עכשוויים בפסיכותרפיה
סדרת מפגשים מקוונים המציעה גישות, מודלים והתערבויות שהתגבשו בשדה הטיפולי במענה למגוון קשיים ומצוקות נפשיות, ומטרתה להנגיש לקהילה המקצועית ידע מקצועי שהתפתח סביב אתגרים טיפוליים ספציפיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 01.12.2025
40 שנה לשיחות – גשרים בין דורות
כנס לכבוד 40 שנה להיווסדו של כתב העת "שיחות", מוקדש לארבע הרצאות בתשתית החשיבה, העשייה והכתיבה הפסיכותרפויטית בישראל ובעולם. נעסוק בשאלת תשתית הידע של הפסיכותרפיה, במהותה ובתפקידה של הכתיבה אודותיה.
"שיחות", כתב עת לפסיכותרפיה
האקדמית ת"א יפו | 26.12.2025 | יום שישי | 08:30-13:45
מהצלה להשבה: עקרונות בטיפול ושיקום נפגעי חטיפה בכלל המעגלים
למעלה משנתיים ארך המסע, שטרם תם, להשבת כל החטופים. השיח בערב זה יציע מבט על התהליכים המתרחשים כעת, על מה נחוץ נכון לעכשיו בכל ההיבטים הקשורים לשיקום החטופים ומשפחותיהם ועל הדילמות המאפיינות את ההתמודדות בעת הזו.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון ללא עלות | 28.12.2025 | יום ראשון | 20:00-21:30
The Evidence For Psychodynamic Psychotherapy: A Contemporary Introduction
ד"ר ליאת ליבוביץ משוחחת עם פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן לכבוד השקת הספר החדש המציג את העושר המחקרי שהצטבר בעשורים האחרונים ומוכיח לא רק שהטיפול הפסיכודינמי יעיל, אלא שבמקרים רבים השפעותיו עמוקות ומתמשכות יותר מגישות אחרות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 25.01.2026 | יום ראשון | 19:30-21:00
מישהו לרוץ איתו
יום העיון של מסלול פסיכותרפיה בילדים נוער והורות בתוכנית "עוגן- תוכנית לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה" יעסוק השנה בנושא: כישורים חברתיים כמקדמי בריאות נפשית וחוסן בילדים ומתבגרים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 30.01.2026 | יום שישי | 08:30-12:30