חיפוש

שייכות, מטאפורות וזיכרונות מוקדמים: על הפסיכולוגיה האינדיווידואלית ועל פסיכותרפיה אדלריאנית

  • 8/10/21

  • גיליון מיוחד בשיתוף מכון אדלר

  • כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 40/21
  • השבוע הוא עוד שבוע מרגש בו אנחנו זוכים לשתף אתכם באחד משיתופי הפעולה הכה אהובים עלינו, עליו עבדנו בחודשים האחרונים.

    במסענו להביא לכם ולכן כתיבה מקורית ואיכותית על שלל נושאים מעולמות הטיפול, הפעם שילבנו ידיים עם מכון אדלר ויצרנו יחד גיליון המוקדש לפסיכותרפיה האדלריאנית. תודתנו הגדולה לכל מי שלקחה חלק ביצירת הגיליון ואנו מזמינים אתכם להתעמק ולהכיר מקרוב את הפסיכולוגיה האינדיווידואלית.

    עורכת ראשית: אילאיל ארוך


  • דברי פתיחה – שירה רות הרפז וד"ר אנאבלה שקד מבית הספר לפסיכותרפיה במכון אדלר

  • "כיצד אנו רואים את עצמנו ואת העולם? איך אנו רואים את מקומנו בעולם? איזו משמעות אנחנו מוצאים בחיינו? ומהי הדרך להגיע לשלמות בחיים? החיים מציבים בפני האדם אתגרים בשלושה מעגלים: חברה, עבודה ומשפחה. התמודדות עם אתגרים אלה היא זו שמקנה לחיים את משמעותם" (משמעות חיינו, אדלר, 2008).

    הטיפול האדלריאני מבוסס על עקרונות הפסיכולוגיה האינדיווידואלית של אלפרד אדלר. זו היא תיאוריה אינטגרטיבית והוליסטית המתייחסת לטבע האדם, לפסיכופתולוגיה ולפסיכותרפיה. האסכולה האדלריאנית נוסדה באופן רשמי בשנת 1911, עם עזיבתו הדרמטית של אדלר את החברה הפסיכואנליטית לאחר שנים של חילוקי דעות עקרוניים בינו לבין פרויד.

    פרויד והפסיכואנליזה זכו, בצדק, להכרה והשפיעו רבות על הפסיכולוגיה ועל התרבות של המאה העשרים. אדלר, לעומת זאת, לא זכה מסיבות שונות, רובן היסטוריות ופוליטיות, להכרה הראויה. רעיונותיו של אדלר אותם הגה וכתב בתחילת המאה העשרים מהווים בסיס איתן לרבות מהגישות המובילות בפסיכולוגיה מאז ועד היום. כך למשל, ההתייחסות לטבע החברתי של האדם כמניע מרכזי, חשיבות הרגשת השייכות, עיקרון הסובייקטיביות, תפיסת היחסים כמערכת אינטר-סובייקטיבית ועוד.

    מכאן, הכרות עם התיאוריה האינדיווידואלית והפסיכותרפיה האדלריאנית שבנויה על עקרונותיה, עשויה להיות רלוונטית מאוד למטפלים בגישות שונות, ומספקת זווית ראייה נוספת וגישה טיפולית יצירתית ויעילה. אוסף המאמרים שליקטנו ובחרנו לשבץ בגיליון זה מציג את הטיפול האדלריאני מכמה היבטים שעשויים לתרום לכל מי שתפיסה אינטגרטיבית קרובה לליבו.


  • המאמר הפותח את הגיליון הוא פסיכותרפיה אדלריאנית: עקרונות ושלבים בטיפול מאת ד"ר אנאבלה שקד. במאמר מציגה ד"ר שקד את עקרונות הפסיכולוגיה האינדיווידואלית, המכונה גם התיאוריה האדלריאנית, ואת אופן יישומם בטיפול האדלריאני.

    למאמר המלא >>


  • במאמר אחר מזכירה לנו מיה לויט-פרנק כי מטאפורות הן יצירה אישית, המזמנת שיח וקשר קרוב, חשיבה יצירתית והזדמנויות פז לשינוי. במסגרת מאמרה "לפוצץ את הבועה!" עבודה עם מטאפורות בגישה אדלריאנית מציגה לויט-פרנק את הרציונל והמודל לעבודה עם מטאפורות בטיפול האדלריאני.

    למאמר המלא >>


  • שירה רות הרפז בחרה במאמרה "אסטרטגיות להרגשת שייכות בפסיכותרפיה אדלריאנית: חשיבות מגוון תנועתי וגמישות במעגלי החיים" לחבר בין עולמות טיפול שונים אך דומים במהותם. זאת, תוך התמקדות במושג תחושת השייכות ובאסטרטגיות הייחודיות של האינדיווידואל להשגתה.

    למאמר המלא >>


  • המאמר הסוגר את הגיליון – "שימוש בזיכרונות ילדות מוקדמים בפסיכותרפיה אדלריאנית: עדויות ממחקרי מוח עכשוויים" הינו מאמר משותף מאת ד"ר איריס לבון, ד"ר רחל שפרון ושירה רות הרפז. המאמר עוסק בשימוש בזיכרונות מוקדמים כחלק מהותי בטיפול האדלריאני ומביא לראשונה עדויות עדכניות מתחום מדעי המוח התומכים ברעיונותיו של אדלר בנושא השימוש בזכרונות מוקדמים בפסיכותרפיה.

    למאמר המלא >>


  • מאחלות לכם קריאה מהנה ומועילה,

    שירה רות הרפז וד"ר אנאבלה שקד.