תפריט נגישות

עמידות (resilience) בקרב שורדות תקיפה מינית

צוות בטיפולנט

תקיפה מינית בגילאי הילדות וההתבגרות נחשבת לאחת הפגיעות הקשות וההרסניות ביותר, אשר משפיעה על היבטי חיים רבים. היבט מרכזי אשר נפגע בעקבות תקיפה מינית הוא כמובן התחום הנפשי, ונשים שורדות תקפות מיניות נמצאו במחקרים רבים כפגיעות יותר לדיכאון, חרדה, הפרעות אכילה, הפרעות אישיות, אובדנות, אלימות ופגיעה ברווחה הנפשית הכללית. כמו כן, פגיעה מינית מקושרת להתנהגות עבריינית, זנות, בעיות בריאותיות ופגיעה בתפקוד האקדמי. פגיעה מקיפה זו אינה מפתיעה לאור עוצמת הפגיעה הנפשית והבין אישית הנלווית לתקיפות מיניות.

לצד ההכרה בעוצמת הפגיעה שגורמת תקיפה מינית, מתעוררת שאלה גם לגבי עמידותן (resilience) של נשים אשר חוו פגיעות מיניות קשות ולמרות זאת מצליחות לשרוד מבחינה נפשית. רעיון העמידות בקרב נפגעות תקיפה מינית שנוי במחלוקת מאחר וחלק מהמחקרים העוסקים בתחום זה מתמקדים בהיבט התפקודי בעוד שחלקם מתמקדים דווקא בהיבטים רגשיים, מיניים ובין אישיים. למרות חוסר האחידות סביב הגדרת משמעותה של העמידות, קיימת הסכמה לגבי קיומם של 'גורמים מגנים' (protective factor) אשר מצמצמים את השפעתה של הפגיעה על חייה של הנפגעת. סקירת ספרות אשר מתבססת על סקירת מטא-אנליזות מצביעה על מספר גורמים מגנים המשפיעים על התפתחות העמידות.

מאפייני הפגיעה

מאפייני הפגיעה המינית מתייחסים להיבטים כגיל בו החלה הפגיעה, משך הפגיעה וסוג הקשר עם התוקף.

McClure at al, 2008 מצאו במחקרם כי באופן מפתיע, מאפייני הפגיעה וחומרתה הם בעלי השפעה נמוכה יחסית (כ-3%) על תוצאותיה הפסיכולוגיות של ההתעללות. זאת, על אף שבעבר פורסמו מחקרים אשר הצביעו על חומרת ההתעללות ועל שימוש בכוח במהלכה כגורמים מרכזיים המשפיעים על תוצאותיה. לטענתם של McClure at al (2008) השפעתו של סוג הקשר עם התוקף שנויה במחלוקת: בעוד שחלק מהמחקרים מצביעים על כך שפגיעה מינית בתוך המשפחה היא בעלת ההשפעה המזיקה ביותר, מחקרים אחרים טוענים כי אין הבדל משמעותי בין השפעותיה של פגיעה מינית מחוץ למשפחה ובתוכה. גם השפעתו של גיל הפגיעה שנוי במחלוקת, כאשר חלק מהמחקרים טוענים כי ככל שהפגיעה מתרחשת בגיל צעיר יותר כך גדלה השפעתה, בעוד שמחקרים אחרים טוענים כי ההיפך הוא הנכון. עם זאת, McClure at al (2008) טוענים כי בדיקה יסודית של המחקרים מצביעה על כך שהיבטים שונים של עמידות נבחנה בהם ולכן קשה להשוות ביניהם.

גורמים אישיותיים

Afifi & al (2011) ערכו מטא אנליזה ובה מצאו כי תכונות אישיות מסוימות השפיעו לטובה על היכולת לפתח עמידות ולהתמודד עם טראומת הפגיעה המינית. בין גורמים אלו נמצאו ערך עצמי חיובי, מיומנויות טובות של שליטה וויסות עצמיים ומזג (טמפרמנט) נוח. מספר מחקרים בחנו את כוחה של אינטליגנציה כגורם מגן, אך הניבו תוצאות לא עקביות: חלק מהמחקרים מצאו כי אינטליגנציה גבוהה קשורה בעמידות וחלקם לא תמכו בקיומו של קשר זה.

גורמים משפחתיים-סביבתיים

אחד הגורמים אשר השפעתם על העמידות וההתמודדות החיובית אינה שנויה במחלוקת הוא המשפחה והסביבה. נפגעות המגיעות ממשפחות יציבות ובעלות רמת לכידות גבוהה נמצאו כבעלות עמידות גבוהה יותר בפני תוצאות שליליות, בעוד שנפגעות מבתים המאופיינים בהיעדר לכידות וקונפליקטים קשים היו פגיעות יותר להשפעותיה השליליות של הפגיעה המינית.

באופן לא מפתיע, מערכות יחסים קרובות וחיוביות עם בני משפחה נמצאו כמשמעותיות ביותר להתמודדות עם הפגיעה המינית. באופן ספציפי, תגובה תומכת של המשפחה עם גילוי הפגיעה המינית, בניגוד להכחשה שלה או להאשמת הנפגעת, נמצאה כבעלת השפעה חיובית ומשמעותית על עמידותה של הנפגעת. יכולתה של הנפגעת לשנות את התבוננותה ב'סיפור הפגיעה' ולערוך re-framing אשר יביא להתבוננות אופטימית נמצאו אף הם כתורמים להתמודדות חיובית. באופן טבעי, כדי שאפשרות זו תתממש בגילאים הצעירים יש צורך במערכת משפחתית תומכת.

סיכום

לצד המחקרים הרבים המצביעים על השפעתה הקשה של פגיעה מינית בילדות, הולך וצומח גוף מחקרי המתמקד בעמידות ובכוחות אשר מצמצמים את השפעת הפגיעה. כאשר משווים בין מידת השפעתם של גורמים אישיים, משפחתיים וגורמים הקשורים בפגיעה עצמה, ניתן להצביע על חשיבותה הבלתי מעורערת של המערכת המשפחתית והתמודדותה עם הפגיעה. זאת, בעוד שמידת השפעתם של אופי הפגיעה ושל תכונות אישיות עדיין שנויים במחלוקת. ממצאים אלו מצביעים על חשיבות העבודה המשפחתית-מערכתית עם משפחות בהן אחד הילדים נפגע מינית.

לצד ממצאים אלו, המתמקדים בגורמים מגנים בילדות ובגילאי ההתבגרות, מצביעים מספר מחקרים גם על גורמים משמעותיים התורמים להסתגלות בבגרות בקרב שורדות תקיפות מיניות. גורמים אלו כוללים מערכת יחסים עם בן זוג תומך, היעדר פגיעות מיניות נוספות בבגרות, סביבת מגורים קבועה ויציבה וקשרים חברתיים חיוביים ומספקים.

כמובן, מידות העמידות בילדות ובבגרות אינן מנותקות זו מזו, ומחקרים מצביעים על כך שמרבית הנפגעות הנהנות מעמידות פסיכולוגית בילדות יהיו עמידות יותר גם בבגרותן. יחד עם זאת, קיומם של גורמים מגנים בבגרות והעובדה שחלק מהילדות והנערות מפתחות עמידות רק שנים לאחר הפגיעה מציעים התבוננות אופטימית המדגישה את חשיבות הטיפול והעיבוד של הפגיעה והקשיים הנלווים לה גם בבגרות.

ביבליגורפיה

1. Resilience in sexually abused women: Risk and protective factors. McClure, Faith H.; Chavez, David V.; Agars, Mark D.; Peacock, M. Jean; Matosian, Amy. Journal of Family Violence, Vol 23(2), Feb 2008, 81-88.

2. Resilience following child maltreatment: A review of protective factors. Afifi, Tracie O.; MacMillan, Harriet L.The Canadian Journal of Psychiatry / La Revue canadienne de psychiatrie, Vol 56(5), May 2011, 266-272.

הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
קורס המשלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
מרצה: יואב בר יוסף
קורס מוקלט | 4 שיעורים
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
כנס‭ ‬"מעגלים‭ ‬התייחסותיים 2025"
לקראת ציון תאריך השנה השנייה למלחמה ולהשלכותיה הקשות, מזמין כנס מעגלים להתבונן בדרכי ההתמודדות של כולנו דרך העדשות של אמון (trust) ואמונה (faith), בחיי הנפש ובטיפול בגישה ההתייחסותית.
IARPP, האקדמית ת"א יפו
18-19.09.2025 | חמישי - שישי
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית מתמקדת בהכשרה של מטפלים רגישים ומיומנים, תוך שילוב של חמלה ואמפתיה עם כלים וידע מבוססי מחקר. במהלך הלימודים, תפתחו את היכולת להמשיג ולהבין את הקשיים של הפונים אליכם, ותלמדו כיצד לטפל בהם בגישות חדשניות ויעילות.
מכון פסגות, כרמיאל
תכנית דו-שנתית | דר’ הליין סימקה-וולך
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי. יום עשיר ומגוון - מפגש קהילתי, היכרות, למידה, והעשרה מקצועית עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
08.09.25 | יום שני | 13:00-20:30
"ספר לי את עצמי" - עדות וסיפורי חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום עיון המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23. הרצאות, תיאורי מקרה, פוטותרפיה, סרטים וכתיבה אוטוביוגרפית - באמצעותם ננסה לספר סיפור שלם יותר על כאב, אובדן, אומץ ותקווה.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
15.09.2025 | יום שני | 09:00-15:00
הסטודיו כמודל עבודה קהילתי בצל הטראומה בין פעולה אמנותית למרחב טיפולי
ההרצאה תעסוק במודל "סטודיו בטוח", מרחב יצירתי-טיפולי-קהילתי המאפשר עיבוד רגשי והתמודדות עם חוויות חיים טראומטיות ומורכבות. נבחן את תפקידו של המרחב האמנותי הפועל במרכז 'חוסן שדרות'.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 16.09.2025 | יום שלישי | 19:30-21:00
הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
קורס המשלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
מרצה: יואב בר יוסף
קורס מוקלט | 4 שיעורים
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
כנס‭ ‬"מעגלים‭ ‬התייחסותיים 2025"
לקראת ציון תאריך השנה השנייה למלחמה ולהשלכותיה הקשות, מזמין כנס מעגלים להתבונן בדרכי ההתמודדות של כולנו דרך העדשות של אמון (trust) ואמונה (faith), בחיי הנפש ובטיפול בגישה ההתייחסותית.
IARPP, האקדמית ת"א יפו
18-19.09.2025 | חמישי - שישי
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית מתמקדת בהכשרה של מטפלים רגישים ומיומנים, תוך שילוב של חמלה ואמפתיה עם כלים וידע מבוססי מחקר. במהלך הלימודים, תפתחו את היכולת להמשיג ולהבין את הקשיים של הפונים אליכם, ותלמדו כיצד לטפל בהם בגישות חדשניות ויעילות.
מכון פסגות, כרמיאל
תכנית דו-שנתית | דר’ הליין סימקה-וולך
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי. יום עשיר ומגוון - מפגש קהילתי, היכרות, למידה, והעשרה מקצועית עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
08.09.25 | יום שני | 13:00-20:30
"ספר לי את עצמי" - עדות וסיפורי חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום עיון המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23. הרצאות, תיאורי מקרה, פוטותרפיה, סרטים וכתיבה אוטוביוגרפית - באמצעותם ננסה לספר סיפור שלם יותר על כאב, אובדן, אומץ ותקווה.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
15.09.2025 | יום שני | 09:00-15:00
הסטודיו כמודל עבודה קהילתי בצל הטראומה בין פעולה אמנותית למרחב טיפולי
ההרצאה תעסוק במודל "סטודיו בטוח", מרחב יצירתי-טיפולי-קהילתי המאפשר עיבוד רגשי והתמודדות עם חוויות חיים טראומטיות ומורכבות. נבחן את תפקידו של המרחב האמנותי הפועל במרכז 'חוסן שדרות'.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 16.09.2025 | יום שלישי | 19:30-21:00