תפריט נגישות

חדשות מהשדה: האם ניתן לאבחן הפרעת אישיות נרקסיסטית כבר בילדות?

צוות בטיפולנט

הפרעות אישיות מוגדרות ב-DSM כדפוסי אישיות נוקשים ובלתי מסתגלים המתקיימים לאורך זמן ומזוהים, בדרך כלל, כבר בהתבגרות או קודם לכן. למרות זאת, האפשרות לאבחן הפרעות אישיות רק בגילאי הבגרות שנויה במחלוקת, וחלק מן הקלינאים טוענים כי ניתן לזהותן כבר בילדות ובהתבגרות. זאת, במידה והדפוסים/תכונות מתקיימים במשך למעלה משנה ואינם קשורים בשלב התפתחותי ספיציפי.

במחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Psychiatric Annals הציעה המחברת, Bardenstein (2009) סקירת ממצאים אשר תומכים בקיומם של קווים אישיותיים נרקסיסטיים בולטים כבר בגילאי הילדות המוקדמת. כמו כן, מוצגים דפוסים הוריים ונסיבות חיים אשר מגדילים את הסיכון לפיתוח ההפרעה הנרקסיסטית ומתודולוגיות לאבחונה בילדות.

נרקסיזם נורמלי ופתולוגי בגילאי הילדות וההתבגרות

שלבים מסוימים בילדות וההתבגרות מאופיינים בנטיות נרקסיסטיות נורמטיביות- החל מהנרקסיזם הינקותי והיעדר היכולת לאמפתיה, ועד לאגוצנטריות המאפיינת את גילאי ההתבגרות. נטיות נרקסיסטיות אלו מהוות שלב התפתחותי טבעי, אך Bardenstein מציעה במאמרה מספר קריטריונים המבחינים בין נרקסיזם נורמטיבי לנרקסיזם פתולוגי. קריטריונים אלו זוהו והוגדרו על ידי תיאורטיקנים שונים:

פנטזיות נרקסיסטיות- ילדים רבים מחזיקים בפנטזיות גרנדיוזיות ומדמיינים עצמם כגיבורי על, שליטים וכן הלאה. אלא שבעוד שהילד הרגיל יכיר בכך שמדובר בפנטזיה וכי גם אחרים עשויים להיות מיוחדים- הילד הנרקסיסטי יחוש כי הוא אכן ניחן ביכולות מיוחדות ויביע קנאה עזה בהצלחתם של אחרים.

חווית ערך עצמי רציפה ויכולת לקבל פגמים וכשלונות- חווית הערך העצמי של מרבית הילדים היא יציבה באופן יחסי. יכולתם לחוש אמפתיה לאחרים ולקבל את עצמם מאפשרת להם להינות מקשרים בין אישיים משמעותיים גם כשאלו באים, כביכול, על חשבון צורכיהם הנרקסיסטיים. ילדים נרקסיסטיים, לעומת זאת, יחוו כל כישלון או הפסד בתחרות עם אדם אחר כפגיעה משמעותית בערכם ועשויים להגיב בזעם או הרסנות. בהתאם, ילדים אלו עשויים להתקשות להתמיד בפעילויות הדורשות מהם מאמץ ומעמתות אותם עם הסיכוי לכישלון.

קושי לחוות אשמה או חרטה על פגיעה באחרים
נטייה להאשים אחרים ולסרב לקחת אחריות על כשלונות או קשיים
אמונה בקיומן של זכויות יתר וזכאות לניצול אחרים
קושי בהבעת אמפתיה, הכרת תודה ועניין באחרים
קשרים בין אישיים שטחיים המאופיינים בניצול, מניפולטיביות והיעדר אמפתיה
יכולת מוגבלת להיעזר וללמוד מאחרים


מקורות הנרקסיזם הפתולוגי בילדות

באופן טבעי, נרקסיזם בגילאי הילדות מתפתח בתגובה לנסיבות החיים ודפוס היחסים עם ההורים. במאמרה, סוקרת Bardenstein את הדינמיקות המשפחתיות והנסיבות המגבירים את פגיעותו של הילד לפיתוח אישיות נרקסיסטית בילדות.

הורים נרקסיסטיים, באופן לא מפתיע, מהווים גורם מרכזי בהתפתחות האישיות הנרקסיסטית בילדות. זאת, באמצעות העברת מסר לילד לפיו הוא עליון ומיוחד ומניעתו מהתמודדות עם ביקורת, כשלון ואכזבה. כך, למשל, מתארת המחברת זוג הורים אשר העבירו את ילדם מספר בתי ספר מאחר ואלו "לא היו לרמתו", תוך שהם מתעלמים מתלונות הצוות על התנהגותו האלימה. כאשר התקבלו תוצאות מבחני האינטליגנציה שלו, אשר הצביעו על רמת IQ ממוצעת, התלוננו ההורים על חוסר מקצועיותו של הבוחן. גם ילדים להורים עשירים במיוחד, אשר נמנעת מהם התמודדות עם תסכולים ואכזבות וזוכים לחיזוקים על שליטה והפגנת כוח, מפנימים אמונות לפיהם הם עליונים ובעלי זכויות יתר.

ילדים מאומצים עשויים להיות פגיעים במיוחד לאימוץ תסריטים ואמונות נרקסיסטיות הן מתוך צורך בפיצוי על נטישת ההורה הביולוגי, והן בגלל התנהגויות מאדירות של ההורים המנסים לפצות את הילד על כך שאינו ילדם האמיתי. גם ילדים להורים גרושים הנאבקים על אהבתו והעדפתו של הילד עשויים "לזכות" בפינוק יתר ולפתח תחושת חשיבות עצמית מוגזמת ואמונה בזכאותם לזכויות יתר.

ההפרעה הנרקסיסטית בילדות- השלכות, אבחון והתערבות טיפולית

התקבעות דפוס אישיותי נרקסיסטי בילדות פוגע בתפקודו של הילד ומונע ממנו להשלים משימות התפתחותיות רלוונטיות לגילו בתחום הרגשי, החברתי והקוגניטיבי. ילדים נרקסיסטיים עשויים להתקשות ביצירת קשרים בין אישיים ובהתאם להפסיד הזדמנויות לרכישת כישורים ומיומנויות חברתיות; המנעותם מהתמודדות עם כשלונות וביקורת (באמצעות הסרת אחריות או הגנת ההורים) אינה מאפשרת להם לרכוש את היכולת להתמודדות עם תסכול ואכזבה; למרות כישוריהם, ילדים נרקסיסטיים רבים עשויים להיכשל בבית הספר עקב סירובם להתאמץ לאורך זמן, להשתמש באחרים כמקור ידע ולקבל את סמכותו של הצוות החינוכי.

השפעות וקשיים אלו מדגישים את הצורך בכלים אבחוניים אשר יסייעו בזיהוי ההפרעה בשלב מוקדם ככל האפשר. בשנים האחרונות התפתחו אבחונים המבוססים על תצפיות התנהגותיות, שאלונים ושימוש בטכניקות הערכה השלכתיות (רורשאך, TAT). תצפיות אלו מאפשרות לזהות את הסגנון האישיותי המאופיין בתפיסה לקויה של קשרים בין אישיים, נטייה לגלוש לפנטזיה על חשבון התמודדות עם סיטואציות לא נעימות ותפיסת עצמי מעוותת.

האפשרות לזהות דפוסים נרקסיסטיים בגילאי מוקדמים מאפשרת לילד ומשפחתו להיות מעורבים בתהליכים טיפוליים אשר עשויים לסייע הן במניעת בעיות התנהגות הפוגעות בתפקוד התקין והן, במידת האפשר, ברכישת תפיסה ריאלית יותר של העצמי והאחר. עם זאת, יש לציין כי טבעה של ההפרעה הנרקסיסטית מקשה על הטיפול בה: הורים נרקסיסטיים עשויים להתקשות להכיר בצורך של ילדם בטיפול, והילדים עצמם אים חווים בדרך כלל רצון ומוטיבציה לשינוי.

ביבליוגרפיה

1. The cracked mirror: Features of narcissistic personality disorder in children, Bardenstein, Karen Kernberg, Psychiatric Annals. Vol 39(3), Mar 2009, 147-155.

"מקום בו אפשר לנשום": הכנס השנתי של האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי
הכנס הפעם מוקדש לנו, קהילת המטפלות והמטפלים הזוגיים והמשפחתיים, שהתגייסו ומטפלים מאז היום שהפך את חיינו, בשבעה באוקטובר – בזוגות, משפחות וקהילות הנמצאות במעגלי פגיעה וטראומה רחבים ומתמשכים.
האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי
כפר בלום, מלון פסטורל | 3-5.2.2026 | ימים שלישי-שישי
קורס מפת הדרכים לטיפול בטראומה
המציאות בישראל בשנים האחרונות מעצימה עוד יותר את הצורך במטפלים מיומנים, בעלי כלים מעשיים ותשתית תיאורטית יציבה. הקורס "מפת הדרכים לטיפול בטראומה" מבוסס על ניסיון קליני, מחקרי והדרכתי רחב היקף.
מטיב - המרכז הישראלי לפסיכוטראומה
קורס מקוון | מפגש ראשון ב- 1.1.2026 | ימי חמישי 09:00-15:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
זריחות - מבטים עכשוויים בפסיכותרפיה
סדרת מפגשים מקוונים המציעה גישות, מודלים והתערבויות שהתגבשו בשדה הטיפולי במענה למגוון קשיים ומצוקות נפשיות, ומטרתה להנגיש לקהילה המקצועית ידע מקצועי שהתפתח סביב אתגרים טיפוליים ספציפיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 01.12.2025
40 שנה לשיחות – גשרים בין דורות
כנס לכבוד 40 שנה להיווסדו של כתב העת "שיחות", מוקדש לארבע הרצאות בתשתית החשיבה, העשייה והכתיבה הפסיכותרפויטית בישראל ובעולם. נעסוק בשאלת תשתית הידע של הפסיכותרפיה, במהותה ובתפקידה של הכתיבה אודותיה.
"שיחות", כתב עת לפסיכותרפיה
האקדמית ת"א יפו | 26.12.2025 | יום שישי | 08:30-13:45
מהצלה להשבה: עקרונות בטיפול ושיקום נפגעי חטיפה בכלל המעגלים
למעלה משנתיים ארך המסע, שטרם תם, להשבת כל החטופים. השיח בערב זה יציע מבט על התהליכים המתרחשים כעת, על מה נחוץ נכון לעכשיו בכל ההיבטים הקשורים לשיקום החטופים ומשפחותיהם ועל הדילמות המאפיינות את ההתמודדות בעת הזו.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון ללא עלות | 28.12.2025 | יום ראשון | 20:00-21:30
The Evidence For Psychodynamic Psychotherapy: A Contemporary Introduction
ד"ר ליאת ליבוביץ משוחחת עם פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן לכבוד השקת הספר החדש המציג את העושר המחקרי שהצטבר בעשורים האחרונים ומוכיח לא רק שהטיפול הפסיכודינמי יעיל, אלא שבמקרים רבים השפעותיו עמוקות ומתמשכות יותר מגישות אחרות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 25.01.2026 | יום ראשון | 19:30-21:00
מישהו לרוץ איתו
יום העיון של מסלול פסיכותרפיה בילדים נוער והורות בתוכנית "עוגן- תוכנית לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה" יעסוק השנה בנושא: כישורים חברתיים כמקדמי בריאות נפשית וחוסן בילדים ומתבגרים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 30.01.2026 | יום שישי | 08:30-12:30
"מקום בו אפשר לנשום": הכנס השנתי של האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי
הכנס הפעם מוקדש לנו, קהילת המטפלות והמטפלים הזוגיים והמשפחתיים, שהתגייסו ומטפלים מאז היום שהפך את חיינו, בשבעה באוקטובר – בזוגות, משפחות וקהילות הנמצאות במעגלי פגיעה וטראומה רחבים ומתמשכים.
האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי
כפר בלום, מלון פסטורל | 3-5.2.2026 | ימים שלישי-שישי
קורס מפת הדרכים לטיפול בטראומה
המציאות בישראל בשנים האחרונות מעצימה עוד יותר את הצורך במטפלים מיומנים, בעלי כלים מעשיים ותשתית תיאורטית יציבה. הקורס "מפת הדרכים לטיפול בטראומה" מבוסס על ניסיון קליני, מחקרי והדרכתי רחב היקף.
מטיב - המרכז הישראלי לפסיכוטראומה
קורס מקוון | מפגש ראשון ב- 1.1.2026 | ימי חמישי 09:00-15:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
זריחות - מבטים עכשוויים בפסיכותרפיה
סדרת מפגשים מקוונים המציעה גישות, מודלים והתערבויות שהתגבשו בשדה הטיפולי במענה למגוון קשיים ומצוקות נפשיות, ומטרתה להנגיש לקהילה המקצועית ידע מקצועי שהתפתח סביב אתגרים טיפוליים ספציפיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 01.12.2025
40 שנה לשיחות – גשרים בין דורות
כנס לכבוד 40 שנה להיווסדו של כתב העת "שיחות", מוקדש לארבע הרצאות בתשתית החשיבה, העשייה והכתיבה הפסיכותרפויטית בישראל ובעולם. נעסוק בשאלת תשתית הידע של הפסיכותרפיה, במהותה ובתפקידה של הכתיבה אודותיה.
"שיחות", כתב עת לפסיכותרפיה
האקדמית ת"א יפו | 26.12.2025 | יום שישי | 08:30-13:45
מהצלה להשבה: עקרונות בטיפול ושיקום נפגעי חטיפה בכלל המעגלים
למעלה משנתיים ארך המסע, שטרם תם, להשבת כל החטופים. השיח בערב זה יציע מבט על התהליכים המתרחשים כעת, על מה נחוץ נכון לעכשיו בכל ההיבטים הקשורים לשיקום החטופים ומשפחותיהם ועל הדילמות המאפיינות את ההתמודדות בעת הזו.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון ללא עלות | 28.12.2025 | יום ראשון | 20:00-21:30
The Evidence For Psychodynamic Psychotherapy: A Contemporary Introduction
ד"ר ליאת ליבוביץ משוחחת עם פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן לכבוד השקת הספר החדש המציג את העושר המחקרי שהצטבר בעשורים האחרונים ומוכיח לא רק שהטיפול הפסיכודינמי יעיל, אלא שבמקרים רבים השפעותיו עמוקות ומתמשכות יותר מגישות אחרות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 25.01.2026 | יום ראשון | 19:30-21:00
מישהו לרוץ איתו
יום העיון של מסלול פסיכותרפיה בילדים נוער והורות בתוכנית "עוגן- תוכנית לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה" יעסוק השנה בנושא: כישורים חברתיים כמקדמי בריאות נפשית וחוסן בילדים ומתבגרים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 30.01.2026 | יום שישי | 08:30-12:30