תפריט נגישות

ברית טיפולית והעברה עם מטופלים אובדניים: סיכום מאמרו של פלקון

צוות בטיפולנט

מטפלים רבים אשר התנסו בעבודה עם מטופלים אובדניים יעידו על הקושי העצום הנלווה לעבודה הטיפולית. למרות זאת, מחקרים מעטים התייחסו לברית הטיפולית ולעבודה עם ההעברה במסגרת הטיפול במטופלים אלו. במאמרו משנת 2001 Making the alliance and taking the transference in work with suicidal patients מנסה Plakun להתמודד עם סוגיות אלו ומציע גישה דינמית לעבודה עם מטופלים אובדניים אשר במרכזה עומדת העבודה עם יחסי ההעברה ועם האינטראקציות הטיפוליות ב'כאן ועכשיו'.

*

Plakun מדגיש את התגובה הרגשית העוצמתית לאיום האובדני, ואת האתגר הנובע מכך שהמטופל אשר אנו רגילים להיות אמפתיים לסבלו "בוגד בנו" ומנסה לרצוח את המטופל שלנו. הוא מצטט את מאמרם של Hendin et al אשר בחנו את תגובותיהם של מטפלים להתאבדות ומצאו תגובות של שוק וחוסר אמון, אובדן וצער, אשמה, פחד מהאשמה ונקמה, פחד ותחושת בגידה, ספקות עצמיים ותחושת חוסר מותאמות, בושה והשפעות על העבודה עם מטופלים אחרים. Tillman שחזרה תוצאות אלו ומצאה גם שינוי ביחסים עם קולגות, דיסוציאציה מהאירוע ומשבר אמונה בפסיכותרפיה.

Plakun מצביע על הקושי שבניהול פסיכותרפיה דינמית המתמקדת בגורמי העומק לאובדנות כל עוד מתקיים משבר אקוטי המסכן את חיי המטופל. בהתאם, על סמך ניסיונו ועל סמך הספרות המחקרית, הוא מבקש להציג מספר עקרונות עבודה עם מטופלים אובדניים. הכרות עם עקרונות אלו, לטענתו, עשויים גם להקל על תגובות ההעברה הנגדית העוצמתיות המתעוררות אל מול האיום בהתאבדות.

Plakun מצביע על חשיבות ההבחנה בין התנהגויות אובדניות אשר באופן פוטנציאלי מהוות או לא מהוות אפשרות לסיום הטיפול. דרך הדיון בכך עם המטופל ההתאבדות הופכת לאירוע בין אישי עם משמעות טיפולית, ומאפשרת לסימפטום בעייתי להפוך למוקד העבודה הטיפולית. כלומר, כל איום אובדני מומשג כהתלבטות סביב סיום הטיפול ולכן גדל הדגש על האינטראקציה הבין אישית. מאחר וההתאבדות הופכת לדיון בין אישי, הנחת הבסיס היא של הפרדה בין מחשבה למעשה. חשוב להדגיש כי המסר אל המטופל אינו שניסיון אובדני משמעו נטישה של המטפל, אלא שניסיון אובדני הוא בין היתר בחירה לסיים את הטיפול אותה יש לברר ולהבין לעומק. כך, למשל, אירועים כהיעדרויות של המטפל, הפסקת טיפול תרופתי על ידי המטופל וכשלים בברית הטיפולית נבחנים מתוך מתן דגש על השפעתם על התנהגויות אובדניות והרסניות. יחד עם זאת, Plakun מדגיש כי ההתמקדות ב"תרומת" המטפל לאובדנות המטופל אין משמעה כי הוא האחראי להתנהגות האובדנית; המשמעות היא שבדומה לכל אינטראקציה בין אישית משמעותית ואינטנסיבית, הקשר הטיפולי כולל סט אינטראקציות עוצמתיות אשר משפיעות על כל אחד מהמשתתפים בה. כך, למשל, Plakun מתאר כיצד טיפול המתקדם לאיטו בהצלחה יחסית יכול להפוך למאבק בין אישי בעקבות ניסיון אובדני הבא בעקבות כשל אמפתי: המטופל הפגוע מנסה לפגוע במטפל בחזרה דרך פגיעה בטיפול על ידי סיום חייו.

באופן טבעי, גישתו של Plakun היא גישה המדגישה את מקומה של ההעברה ואת נכונות המטפל לקבל אותה ככלי להבנת עולמו הפנימי של המטופל. לטענתו, קבלת ההעברה ופירושה חיוניות במיוחד בעבודה עם מטופלים אובדניים מאחר ולא פעם ניסיון אובדני מקושר לסירוב של המטפל לקבלה. בחלק גדול מהמקרים ההעברה אותה המטפל יתקשה לקבל היא העברה ארוטית או שלילית, אך גם סוגי העברה אחרים עשויים להידחות כאשר הם נוגעים בנקודה העיוורת של המטפל. כאשר המטופל מפגיש אותנו עם אותו חלק עיוור באישיותנו, מתרחש פעמים רבות תהליך של הזדהות השלכתית בו כל אחד מהצדדים משליך חלק שלו את האחר ומביא למצב של אנאקטמנט. כמובן, אנאקטמנט עשוי לשמש אותנו ולהרחיב את הבנתנו את המטופל, אך מאחר ואנו מעורבים בו באופן עמוק לא פעם קל "להיבלע" בו, בהיעדר עין חיצונית- הדרכה או התייעצות קולגיאלית- שתסייע לזהות אותו.

לסיכום, גישתו של Plakun מדגישה רת השימוש באינטראקציה הטיפולית וביחסי ההעברה וההעברה הנגדית ככלי מרכזי בעבודה עם מטופלים אובדניים. זאת, באמצעות התבוננות בכל התנהגות של הרס עצמי מפרספקטיבה של היחסים הטיפוליים. לכן, Plakun טוען כי הצלחת התהליך הטיפולי תלויה במידה רבה בשלוש משימות מרכזיות:

  1. משא ומתן זהיר ותשומת לב תמידית לברית הטיפולית.
  2. הכרה בכך שהתהפוכות בברית הטיפולית עשויות לעמוד במוקד העבודה הטיפולית עם מטופלים אובדניים
  3. קבלה של ההעברה והכרה בקריטיות של קבלתה לתהליך הטיפולי ובהתאם- מתן תשומת לב רבה לתגובות ההעברה הנגדית והבנה כי התכחשות להעברה וההעברה הנגדית עשויה להוביל לאקטינג אאוט.

עבודה עם רכיבים אלו, מדגיש Plakun, אינה ערובה למניעת אובדנות אך היא מציעה קווים מנחים לעבודה עם הקשיים הנלווים לעבודה עם מטופלים אובדניים. 

ביבליוגרפיה

Making the alliance and taking the transference in work with suicidal patients. Plakun, Eric M. Journal of Psychotherapy Practice & Research, Vol 10(4), 2001, 269-276.

קורס מוקלט | הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
הקורס משלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
4 הרצאות מוקלטות | משך כל הרצאה - שעה | גישה לספרית חומרים עשירה
מרצה: יואב בר יוסף
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה – לימודי CBT למטפלים
מכון פסגות - פרונטלית בכרמיאל
דר’ הליין סימקה-וולך, מנהלת את התוכנית ביחד עם צוות מרצים בעלי ניסיון של עשרות שנים בהוראה, מחקר וטיפול.
מפגשים פסיכואנליטיים
המחזור העשירי של התוכנית "מפגשים פסיכואנליטיים – סמינרים קליניים ותאורטיים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית" יוצא לדרך. התוכנית מציעה למטפלים בכל מקצועות בריאות הנפש להעמיק בחשיבה הפסיכואנליטית וליישמה בעבודתם הקלינית. המפגשים נערכים בקבוצות קטנות, בקליניקות של המנחים. סמינר מקוון אחד.
מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו
נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים 2026-2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר. קול שמזמין אותנו לשוב אל קשר מגדל, מחזיק ורואה. ​
יום שישי | 17.10.25 | 08:30-14:00 המכללה האקדמית תל אביב יפו
ד״ר שרון זיו ביימן - מנהלת מכון מפרשים גב' רונית בן דב חנוך - מנכ״לית משותפת אייכה
הדרכת הורים לילדים עם צרכים ייחודיים - תוכנית הסמכה לאנשי מקצוע בתחום החינוך המיוחד
התוכנית מיועדת לאנשי מקצוע מתחום הטיפול, החינוך והייעוץ, והמקצועות הפרא - רפואיים המעוניינים להעמיק את הידע בתחום ולהגדיל את ארגז הכלים שלהם למתן מענה ייעוצי והדרכתי להורים בכלל, ולהורים לילדים עם צרכים ייחודים בפרט.
מפגשי הלימוד יתקיימו בימי ראשון, בשעות 15:30 - 19:30, החל מ- 9 בנובמבר 2025, בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה, רמת אביב, תל אבי
רכזת התוכנית: ד"ר עירית יניר
בשביל התקווה הבית להכשרה בטיפול רגיש טראומה
קורס - טיפול רגיש טראומה הכשרת מטפלים.ות בטיפול רגיש טראומה תוך הקניית ידע תיאורטי וקליני אודות טראומה והטיפול בה.
מקום ההכשרה: יבנה (מכון שילובים) – ימי חמישי 14:00-18:30
להגשת מועמדות: יש להגיש טופס הרשמה וקורות חיים בקישור הבא עד לתאריך: 1/9/25
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי הוא הזדמנות ללמידה, העשרה, היכרות מקצועית ומפגש קהילתי. יום עשיר ומגוון, בו אפשרויות רבות להיכרות, העמקה או התרחבות עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
יום שני | 08.09.25 | 13:00-20:30 | המכללה האקדמית ת"א יפו
פרטים והרשמה בקרוב
"ספר לי את עצמי " מזמינים אתכם ליום עיון של אור שלום
המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23 "ספר לי את עצמי" עדות וסיפור חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום שני | 15.09.2025 | 09:00-15:00 | האקדמית תל אביב יפו
15/9/2025
קורס מוקלט | הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
הקורס משלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
4 הרצאות מוקלטות | משך כל הרצאה - שעה | גישה לספרית חומרים עשירה
מרצה: יואב בר יוסף
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה – לימודי CBT למטפלים
מכון פסגות - פרונטלית בכרמיאל
דר’ הליין סימקה-וולך, מנהלת את התוכנית ביחד עם צוות מרצים בעלי ניסיון של עשרות שנים בהוראה, מחקר וטיפול.
מפגשים פסיכואנליטיים
המחזור העשירי של התוכנית "מפגשים פסיכואנליטיים – סמינרים קליניים ותאורטיים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית" יוצא לדרך. התוכנית מציעה למטפלים בכל מקצועות בריאות הנפש להעמיק בחשיבה הפסיכואנליטית וליישמה בעבודתם הקלינית. המפגשים נערכים בקבוצות קטנות, בקליניקות של המנחים. סמינר מקוון אחד.
מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו
נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים 2026-2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר. קול שמזמין אותנו לשוב אל קשר מגדל, מחזיק ורואה. ​
יום שישי | 17.10.25 | 08:30-14:00 המכללה האקדמית תל אביב יפו
ד״ר שרון זיו ביימן - מנהלת מכון מפרשים גב' רונית בן דב חנוך - מנכ״לית משותפת אייכה
הדרכת הורים לילדים עם צרכים ייחודיים - תוכנית הסמכה לאנשי מקצוע בתחום החינוך המיוחד
התוכנית מיועדת לאנשי מקצוע מתחום הטיפול, החינוך והייעוץ, והמקצועות הפרא - רפואיים המעוניינים להעמיק את הידע בתחום ולהגדיל את ארגז הכלים שלהם למתן מענה ייעוצי והדרכתי להורים בכלל, ולהורים לילדים עם צרכים ייחודים בפרט.
מפגשי הלימוד יתקיימו בימי ראשון, בשעות 15:30 - 19:30, החל מ- 9 בנובמבר 2025, בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה, רמת אביב, תל אבי
רכזת התוכנית: ד"ר עירית יניר
בשביל התקווה הבית להכשרה בטיפול רגיש טראומה
קורס - טיפול רגיש טראומה הכשרת מטפלים.ות בטיפול רגיש טראומה תוך הקניית ידע תיאורטי וקליני אודות טראומה והטיפול בה.
מקום ההכשרה: יבנה (מכון שילובים) – ימי חמישי 14:00-18:30
להגשת מועמדות: יש להגיש טופס הרשמה וקורות חיים בקישור הבא עד לתאריך: 1/9/25
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי הוא הזדמנות ללמידה, העשרה, היכרות מקצועית ומפגש קהילתי. יום עשיר ומגוון, בו אפשרויות רבות להיכרות, העמקה או התרחבות עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
יום שני | 08.09.25 | 13:00-20:30 | המכללה האקדמית ת"א יפו
פרטים והרשמה בקרוב
"ספר לי את עצמי " מזמינים אתכם ליום עיון של אור שלום
המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23 "ספר לי את עצמי" עדות וסיפור חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום שני | 15.09.2025 | 09:00-15:00 | האקדמית תל אביב יפו
15/9/2025