חיפוש

למה לא כל יום פורים? על משחקיות ומרחב מעבר

  • 26/2/2021

  • אבנר הדס | אבי שרוף | רוני שפירא | ד"ר שלמה אריאל | ד"ר הילית אראל ברודסקי

  • כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 9/21
  • בתזמון מעניין במיוחד חזרנו השבוע אחורה וגילינו שבתקופה הזו בשנה שעברה החלטנו לגנוז את גיליון פורים שלנו לטובת התמקדות בהרגעה, משמעות ואינטימיות בימי קורונה, הגיליון הראשון שהקדשנו לנושא. שנה מורכבת ועמוסה בתכנים שנוצרו בצל מגיפה עברה עלינו מאז, אך דומה כי ימי החיסון מביאים עמם טפטופים קלים של חזרה לשגרה ותקווה מחודשת.

    בפורים הזה אנחנו שמחים להביא לקדמת הבמה שוב את הצד ההיתולי והשמח של החג, והחלטנו להביא לכם ולכן מאמרים והרצאות אודות משחקיות ומרחב מעבר. שיהיה חג שמח!



  • נפתח עם המאמר "רב מימדיות של חדר הטיפול: המטפל כארכיטקט במרחב המעבר" מאת אבנר הדס. במאמר מרתק לוקח הדס את הקוראים למסע שסופו בהתבוננות מחודשת על משחקיות והעבודה הטיפולית עם מרחב הביניים. באמצעות דוגמאות קליניות מטיפול והדרכה, הוא מתאר את הארכיטקטורה של חדר הטיפולים ואת טכניקת הטופואנליזה.

    למאמר המלא >>


  • נמשיך עם שתי הרצאות מצולמות מתוך יום העיון "על העדר היכולת לשחק" שנערך מטעם חטיבת הילדים והנוער באגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית. את ההרצאה הראשונה נתן אבי שרוף אשר ביקש לתאר את היכולת המשחקית באמצעות תיאוריות שונות, תוך שבחן את שימושיה ואת המצבים המובילים להפרעות בהתפתחותה.


  • ההרצאה הבאה ניתנה על ידי רוני שפירא אשר הציעה התבוננות על הקושי של הורים לשחק כמו גם על דיאדת הורה-ילד כמרחב שבו משחקיות מתפתחת. בתוך כך, היא סקרה מצבים של היפוך תפקידים בין הילד להורה ומקרים בהם טראומות עבר "משתלטות" על ההורות כדוגמה לסיטואציות בהן המרחב ההתפתחותי לא מאפשר משחקיות והומור.


  • נעבור לפרק לקריאה מתוך ספרו של ד"ר שלמה אריאל "משחקי דמיון של ילדים - ביקור בארץ הפלאות". במסגרת הפרק, סוקר ד"ר אריאל את הטיפול במשחק כפרקטיקה רחבה בפסיכותרפיה בילדים, תוך שהוא מציג את הנושא דרך תיאוריות שונות – החל מאנה פרויד וטיפול יונגיאני במשחק ועד שילוב המשחק בטיפולי CBT.

    למאמר המלא >>


  • נסיים עם תקציר המערכת למאמרה של ד"ר הילית אראל ברודסקי אודות כישלונות בהתפתחות מרחב פוטנציאלי בקבוצה. במאמר מתארת אראל ברודסקי, תוך דיון בהגותם של ויניקוט, ביון ואוגדן, מצבים שונים של כישלון ביצירת מרחב מעבר בדינמיקה קבוצתית. בין היתר היא מדגימה כיצד נראים בקבוצה 4 סוגי הקריסות שתיאר אוגדן - קריסת המציאות, המציאות כהגנה, דיסוציאציה ופנטזיה, והחרמת המציאות.

    למאמר המלא >>

222