תפריט נגישות

שלם הגדול מסך חלקיו: על עבודה טיפולית רב מקצועית

בטיפולנט

כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 43/19

AMBIT מודל מבוסס מנטליזציה לעבודת צוות טיפולית, אינטגרטיבית ורב-מקצועית | נוירותרפיה באמצעות אומנויות | טבע תרפיה עם אימהות וילדים בסיכון | מנגנוני הגנה גופניים-נפשיים בטיפול ריברסינג

מי שנכנס למחלקה אשפוזית או מרפאה פסיכיאטרית, לרוב יוכל למצוא צוות טיפולי מגוון ביותר. בתוך כך פסיכולוגים, פסיכיאטרים, מרפאות בעיסוק, עובדים סוציאליים, דיאטניות, צוות סיעודי, מטפלים באומנות ועוד רבים נוספים. העושר המקצועי יוצר לעתים גם חילוקי דעות וחוסר הסכמות בנוגע למהלך הטיפול הנכון. עם זאת, אין ספק כי שיתוף פעולה בתוך הצוות הטיפולי יניב את התועלת הרבה ביותר עבור המטופלים. אם כן, כיצד ניתן לעשות זאת ואיך מייצרים נקודות מפגש בין פרקטיקות שונות?. בגיליון הנוכחי ננסה לענות על שאלה זו באמצעות מאמרים אשר עוסקים בשילוב בין גישות טיפול שונות, ובאמצעות סדרת הרצאות מצולמות מיום למידה אודות מודל AMBIT לעבודה טיפולית רב-מקצועית אינטגרטיבית.

נפתח עם סדרת ההרצאות שנתנה נעמה גרינולד אודות מודל AMBIT במסגרת יום למידה של מכון מפרשים במכללה האקדמית ת"א-יפו. Adaptive Mentalization-Based Integrative Treatment הוא מודל טיפולי מבוסס ראיות, שפותח ע"י ד"ר דיקון בווינגטון וד"ר פיטר פוגל. המודל מציע תפיסת עבודה בצוותים רב מקצועיים, המשלבת בין רעיונות פסיכודינמיים לבין תאוריות מערכתיות וארגוניות שונות. גרינולד הציגה את ההנחה כי מעבר להכשרה המקצועית של כל מטפל בתחומו, היכולת לעזור למטופלים תלויה גם ביכולת של הצוות הטיפולי לעבוד בשיתוף פעולה, ביכולתם לתקשר עם דמויות וגופים שבמערך מסביב למטופל וביכולתם ללמוד תוך כדי תנועה.

נמשיך עם סקירתה של גלית בן-סיני-שחם ליום העיון נוירותרפיה באמצעות אומנויות. יום העיון, שתוכנן בהובלתן של חטיבת התרפיה באומנות וחטיבת הביבליותרפיה ביה"ת, ביקש לעסוק ביחסי הגומלין המתקיימים בין אמנות לבין תפקודי המוח האנושי. ההרצאות המרתקות בחנו את נקודת המפגש שבין מוח, טיפול ואומנות, וחלקן אף הציגו גישות טיפול חדשות הנשענות על שילוב בין עולמות טיפוליים שונים.

מאמר רלוונטי נוסף הוא ביחד בחורשה - טבע תרפיה עם אימהות וילדים בסיכון מאת ד"ר רונן ברגר וענת אור-מורג. המאמר מציג טיפול קבוצתי לאימהות וילדים בטבע תרפיה, שמטרתו הייתה לבנות ולחזק את הקשר הורה-ילד ולשפר את התפקוד ההורי, באמצעות גישת טיפול מערכתית ומסקרנת. הקבוצה המתוארת במאמר, היוותה חלק ממארג טיפולי רחב במרכז הורים-ילדים בפרדס חנה והציעה תהליך טיפולי נוסף ומשלים לטיפולים הפרטניים-משפחתיים בהם לקחו חלק משתתפי הקבוצה.

נסיים עם מאמרה של נועה טייכר מנגנוני הגנה גופניים-נפשיים בטיפול ריברסינג. במאמר מנסה טייכר לבחון כיצד מתגבשים מנגנוני הגנה נפשיים-גופניים ובאילו אופנים הגנות בלתי מודעות מתבטאות בגוף. מתוך עבודתה כפסיכולוגית קלינית ומטפלת בריברסינג, היא מציגה חשיבה ייחודית אשר מהווה נקודת מפגש בין תיאוריה פסיכודינמית ותרפיה גופנית.