תפריט נגישות

לראות את הילד מבעד למסך ה-ADHD

בטיפולנט

כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה, גיליון 22/19

מה בין ADHD לפוסט טראומה | התערבות טיפולית מבוססת IPT בילדים עם ADHD | הסתכלות מחודשת על תפקודי הקשב | הורות לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז | מודל ייחודי להתערבות מערכתית ב-ADHD

 

בשנת 1986 כתב Keneth D. Gadow כי שום סוג של ליקוי ילדות לא קיבל תשומת לב כה רבה ויצר בלבול וחוסר בהירות כה גדולים, כמו ליקויי קשב וריכוז. נראה כי גם כיום, יותר מ-30 שנים מאוחר יותר, הנושא מעסיק חוקרים, הורים ומטפלים רבים, בעוד שהבנתנו את התחום עדיין חסרה. בחודש הקודם נערך יום העיון "לראות את הילד מבעד למסך ה-ADHD", אשר היה פרי יוזמתם המשותפת של המרכז לשירות פסיכולוגי שער הנגב ומרכז מיל"ה. ההרצאות ביום העיון ביקשו להביא פרספקטיבות מגוונות על ADHD לצד מודלים שונים של התערבות טיפולית. בגיליון הנוכחי הבאנו לכם את ההרצאות המרתקות מיום העיון.

נפתח עם הרצאתו של ד"ר גל מאירי, "מה בין ADHD לפוסט טראומה: אתגרים וסוגיות באבחון ADHD בחירום מתמשך". בהרצאתו התייחס מאירי ליחסי הגומלין המורכבים בין ADHD ל-PTSD ותיאר את הקושי באבחון שנעשה על סמך תסמינים קליניים בלבד. בהמשך, התייחס לסוגיות של טיפול במצבי קומורבידיות.

נמשיך עם הרצאתה של הילה ארג'נטרו אודות התערבות טיפולית מבוססת IPT בילדים עם ADHD, חרדה ו/או דיכאון. ארג'נטרו הציגה נקודת מבט לפיה האתגרים במישור הרגשי ובמישור האקדמי שלובים זה בזה בקשרי השפעה הדדית, ולפיכך הדגישה את החשיבות שבמתן מענה טיפולי הולם לשניהם. בהרצאתה, התייחסה למשולש של גורמים משמעותיים בעבודה לפי מודל ה-IPT : התמודדות עם למידה, מצב הרוח וקשרים בינאישיים.

הרצאה חשובה נוספת, אשר נתן דורון היימן, הביאה הסתכלות מחודשת על תפקודי הקשב. היימן הזכיר שלוש רשתות עצביות מרכזיות, אשר זוהו כקשורות בהפרעות קשב. בהתייחס לכך, טען שכיוון שכל ילד עם ADHD מתאפיין בפגיעה עצבית שונה, מטרת האבחון צריכה להיות ייצור מפת דרכים טיפולית אינדיבידואלית לילד ולסביבתו.

בהמשך, הרצתה רונית פלוטניק אודות הורות לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. פלוטניק ביקשה להתבונן על הדינמיקה המאתגרת שנרקמת בין הורה לילד, כאשר לאחד מהם או לשניהם יש קושי עם תפקודים ניהוליים. היא הציעה כי בטיפול נשאף לעבוד עם ה'הורות הפנימית', ולא עם ה'הורות המתנהגת', על מנת להגדיל את יכולת התמיכה של הורים לילדים עם ADHD.

נסיים עם הרצאתה של לבנת בירנבאום, אשר הציגה מודל ייחודי להתערבות מערכתית ב-ADHD המיושמת במרכז מיל"ה. מתוך אפיון ה-ADHD כהפרעה רב תחומית, מנסה המודל לתת מענה להיבטים שונים בחיי המטופל, ביניהם התמודדות במישור הלימודי, החברתי והרגשי.

הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
17.10.25 | יום שישי | 08:30-14:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
כיצד מנחים קבוצות בתוך איזור של מלחמה מתמשכת? איך להבין דינמיקות קבוצתיות כשהשבר קולקטיבי? מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מרכז חוסן שדרות | 22.10.2025 | יום רביעי | 08:30-15:30
חקירת עומקי המחשבה הביוניאנית: ערב עם ג'וזפה צ'יביטרזה
הערב יתמקד בחקירה של נקודות הדמיון, ההשקה וההבדלים בין תיאורית השדה הביוניאני של הזוג בראנגר, התפיסה האינטרסובייקטיבית של אוגדן, והגישה ההתייחסותית. בהשתתפות: פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 02.11.25 | יום ראשון | 19:30-21:00
זקנה, טראומה וחוסן
בהרצאה נכיר איך טראומה נראית אצל זקנים והשפעתה הייחודית על חייהם. נעסוק בנושאי הליבה של הזיקנה; אובדנים, איבוד משמעות, בדידות, שינויים פיזיים ושינויים חברתיים ומשפחתיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 03.11.2025 | יום שני | 19:30-21:00
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
17.10.25 | יום שישי | 08:30-14:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
כיצד מנחים קבוצות בתוך איזור של מלחמה מתמשכת? איך להבין דינמיקות קבוצתיות כשהשבר קולקטיבי? מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מרכז חוסן שדרות | 22.10.2025 | יום רביעי | 08:30-15:30
חקירת עומקי המחשבה הביוניאנית: ערב עם ג'וזפה צ'יביטרזה
הערב יתמקד בחקירה של נקודות הדמיון, ההשקה וההבדלים בין תיאורית השדה הביוניאני של הזוג בראנגר, התפיסה האינטרסובייקטיבית של אוגדן, והגישה ההתייחסותית. בהשתתפות: פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 02.11.25 | יום ראשון | 19:30-21:00
זקנה, טראומה וחוסן
בהרצאה נכיר איך טראומה נראית אצל זקנים והשפעתה הייחודית על חייהם. נעסוק בנושאי הליבה של הזיקנה; אובדנים, איבוד משמעות, בדידות, שינויים פיזיים ושינויים חברתיים ומשפחתיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 03.11.2025 | יום שני | 19:30-21:00