תפריט נגישות

הטרדה מינית בקרב ילדים וילדות צעירים: פרק לקריאה מן הספר 'הטרדה מינית - לא משחק ילדים'

איילת גלעדי

הקדמה

הפרק "הטרדה מינית בקרב ילדים וילדות בני 12-4: האם יש דבר כזה?" מובא כאן במלואו באדיבות הוצאת רסלינג והמחברת. זהו הפרק הראשון אשר פותח את הספר, ״הטרדה מינית – לא משחק ילדים״, אשר עוסק בתופעת ההטרדות המיניות בקרב ילדים ונוער במערכת החינוך ובקהילה.

הפרק מביא סקירת ספרות קצרה על מיניות ומגדר בקרב ילדות וילדים בגילי 4-12, הכולל ידע תיאורטי על התפתחות הזהות המגדרית, ההבדל בין סקרנות, משחק תמים לבין הטרדה מינית ושכיחות ההטרדות המיניות בגילים אלו. לאחר מכן, המחברת מביאה תצפיות מפורטות של מקרים מתוך המערכת החינוכית, הכוללות התבוננות בדרך שבה הצוות החינוכי התנהל והגיב אליהם. בדיון על התצפיות, המחברת דנה במאפיינים ייחודיים להתרחשותן של הטרדות מיניות במסגרת בית הספר, כמו ההבדל בין הקנטה לבין הטרדה מינית, האופנים השונים שבו הצוות החינוכי עשוי להגיב למקרים אלו, וכן לתפקידם בהכרה בחציית הגבול האישי ובמניעתו. 

על הספר 

  • מחקרים אחדים מתייחסים אל תופעת ההטרדה המינית בקרב ילדי גן וכיתות בית הספר היסודי, בעוד בקרב מבוגרים תופעה זו עמדה במוקד המחקר הבין-לאומי במאה ה-20. פער זה, מותיר מטפלים ואנשי חינוך חסרי ידע וכלים להתמודדות עם מצבי הטרדה מינית בקרב ילדים בגילאי הגן ובית הספר היסודי.

    הספר הנוכחי, עוסק בשאלות ייחודיות העוסקות בהטרדות מיניות בקרב ילדים צעירים, למשל, מתי מופיעה לראשונה הטרדה מינית בקרב ילדים? כיצד מתפתחת תופעת ההטרדה המינית בין ילדים ומתבגרים? ובמה היא שונה מ״משחק״ או סקרנות מותאמת גיל? בתוך כך, הספר מציע התבוננות רחבה על בריונות, וגם בריונות מקוונת, לצד ובמקביל להטרדה מינית. בנוסף, הספר דן בהשלכות של תופעת ההטרדות המיניות גם בחברה ההומוסקסואלית והטרנסג'נדרית.

    הספר פונה לאנשי חינוך ומטפלים במסגרות החינוכיות והקהילה ומציג דרכים למניעת התופעה ולניהולה בתוך מערכת החינוך כבר בגילים הצעירים.

על הכותבת - ד"ר איילת גלעדי

ד"ר איילת גלעדי היא בעלת דוקטורט מאוניברסיטת (ARU (Anglia Ruskin University, אנגליה; בוגרת ומוסמכת האוניברסיטה העברית; מייסדת ומנכ"לית של עמותת "קול הילד"; סוציולוגית חינוכית, יועצת למניעת הטרדה מינית, חלוצה בעבודתה למניעת הטרדה מינית בקרב ילדים קטנים. גלעדי היא המנהלת האקדמית של "מלידה לאוניברסיטה": תכניות מניעה חינוכיות לגיל הרך במכון לחקר הטיפוח בחינוך באוניברסיטה העברית.

לקריאת הפרק ״הטרדה מינית בקרב ילדים וילדות בני 12-4: האם יש דבר כזה?״ >>

למידע נוסף על הספר ורכישה

הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
17.10.25 | יום שישי | 08:30-14:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
כיצד מנחים קבוצות בתוך איזור של מלחמה מתמשכת? איך להבין דינמיקות קבוצתיות כשהשבר קולקטיבי? מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מרכז חוסן שדרות | 22.10.2025 | יום רביעי | 08:30-15:30
חקירת עומקי המחשבה הביוניאנית: ערב עם ג'וזפה צ'יביטרזה
הערב יתמקד בחקירה של נקודות הדמיון, ההשקה וההבדלים בין תיאורית השדה הביוניאני של הזוג בראנגר, התפיסה האינטרסובייקטיבית של אוגדן, והגישה ההתייחסותית. בהשתתפות: פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 02.11.25 | יום ראשון | 19:30-21:00
זקנה, טראומה וחוסן
בהרצאה נכיר איך טראומה נראית אצל זקנים והשפעתה הייחודית על חייהם. נעסוק בנושאי הליבה של הזיקנה; אובדנים, איבוד משמעות, בדידות, שינויים פיזיים ושינויים חברתיים ומשפחתיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 03.11.2025 | יום שני | 19:30-21:00
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
17.10.25 | יום שישי | 08:30-14:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
כיצד מנחים קבוצות בתוך איזור של מלחמה מתמשכת? איך להבין דינמיקות קבוצתיות כשהשבר קולקטיבי? מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מרכז חוסן שדרות | 22.10.2025 | יום רביעי | 08:30-15:30
חקירת עומקי המחשבה הביוניאנית: ערב עם ג'וזפה צ'יביטרזה
הערב יתמקד בחקירה של נקודות הדמיון, ההשקה וההבדלים בין תיאורית השדה הביוניאני של הזוג בראנגר, התפיסה האינטרסובייקטיבית של אוגדן, והגישה ההתייחסותית. בהשתתפות: פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 02.11.25 | יום ראשון | 19:30-21:00
זקנה, טראומה וחוסן
בהרצאה נכיר איך טראומה נראית אצל זקנים והשפעתה הייחודית על חייהם. נעסוק בנושאי הליבה של הזיקנה; אובדנים, איבוד משמעות, בדידות, שינויים פיזיים ושינויים חברתיים ומשפחתיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 03.11.2025 | יום שני | 19:30-21:00